OveRleden

Het overlijden van Wim T. Schippers brengt een schok te weeg.
Niet zo zeer bij mij, maar wel op het internet.

Met grote regelmaat googelde ik wel eens naar hem, zodoende wist ik ook dat hij in het voorjaar nog nieuwe Bert en Ernie afleveringen ingesproken heeft.
Grappig natuurlijk, dat hij al sinds mijn geboorte die stemmen doet en er kwamen nog steeds nieuwe afleveringen.
Allemaal bijzaak, daar was ik niet zo zeer fan van.
Ik was vooral liefhebber van Jacques Plafond op de radio.
Maar zijn tv werk weet ik ook zeer te waarderen, zoals vrijwel de hele VPRO.
Ik verzamelde zijn radio en tv werk op banden.

Zijn theatervoorstellingen heb ik nooit gezien, uitgezonderd die van Vos en Vesuvia in Volle Vaart.

En door dat googelen wist ik ook dat zijn laatste interview in april is geweest in Trouw.
Toen achter een betaalmuur, nu niet meer.

Maar als ik nu Wim T. Schippers google, grote genade, het internet barst uit zijn voegen.
Zoekpagina na zoekpagina, overal werd het gemeld.
Volkomen terecht natuurlijk.

Ik was wel fan, maar zeker niet zijn grootste fan.
Radio fantastisch, televisie eveneens, maar ik ben nooit naar Amsterdam gegaan om naar zijn voorstellingen te kijken, ook niet naar Groningen.

Zijn kunst heb ik wel eens gezien, ik ben wel ooit naar een museum in Utrecht geweest eind vorige eeuw.
En in het Stedelijk in Amsterdam is er een hele zaal waar ik dus ook wel eens geweest ben.

Ik heb niet zoveel met kunst, tenzij radio en televisie als kunst gezien kan worden, dan wel natuurlijk.
Maar dingen in een museum zijn vooral leuk om even naar te kijken en langs te lopen.

Het leuke van Wim T. Schippers is dat veel mensen hem helemaal niet zo leuk vinden en dat dan ook kenbaar maken. 

Dat komt omdat ze het niet begrijpen.
En wie het niet begrijpt snapt dan ook niet wat er zo leuk aan is, dat heb ik dan weer met sport.

Rene | Woensdag 24 Juni 2026 at 12:00 am | | Smurf | Geen reacties

NedeRland

Elke zondagmiddag maak ik een foto van het in aanbouw zijnde nieuwe gemeentehuis van Oldambt in Winschoten, zie hier de webcam 

Dit keer eerst eentje genomen vanaf de Winschoter Toren d`Olle Witte.

Deze foto is van vorige week zaterdag, maar men kan hier wel mooi rechts de bomen zien die ik telkens door het raam voor de lift op de foto zet.



Deze is dus wel van afgelopen zondag.



En dit is er bij gekomen.



Volgende week weer, net als vorige week.

Rene | Dinsdag 23 Juni 2026 at 12:00 am | | Smurf | Drie reacties

MeesteRweRk

Wim t. Schippers in Volgspot op radio 5. 

En op radio 2.

En radio 1.  

En voorheen radio 4 nu npo klassiek.

En er is vast nog veel meer natuurlijk.

Ook op de televisie raakt men er niet over uitgepraat
En aan het eind van de rechtsreekse VPRO uitzending van Bureau Buitenland werd Wim nog even geciteerd, dat we de zinloosheid van het bestaan sportief moeten opvatten. 
En dat het allerlaatste wat AI gaat produceren is Wim T. Schippers, volgens Robbert Dijkgraaf. 

Wim T. Schippers maakte de VPRO eerst klein, de leden stroomden weg, maar maakte de VPRO later groot.
Meerdere keren werd hij er uit gesmeten, nog vaker werd hij terug gevraagd.

Hij is altijd de VRPO trouw gebleven en de VPRO is hem trouw gebleven.
Alleen daar kon en kan zoiets, ik koester dat.

Rene | Maandag 22 Juni 2026 at 12:00 am | | Smurf | Twee reacties

Leuk is andeRs

Vandaag een filmpje van gisteren.

Vandaag speelde er een harmonieorkest op het Israelplein in Winschoten.





Het was erg heet vandaag, fijn wandelen ging nog wel, maar stil zitten werd onaangenaam.

Rene | Zondag 21 Juni 2026 at 12:00 am | | Smurf | Twee reacties

Kijkt u maaR

Vandaag een filmpje van gisteren.

De intocht van de Avondvierdaagse was anders dan anders dit jaar, dit vanwege de hitte, het was dertig graden, en er was kans op onweer.
Dus is besloten om de extra kilometers die de deelnemers eerst moeten lopen alvorens aan de intocht te beginnen te schrappen.
Ik film de muziekcorpsen en als ik film kan ik niet meer op pauze drukken, dus van elk muziekcorps is nu een apart filmpje.





Het is altijd een feest om te zien.
Want mensen langs de kant geven snoep en bloemen aan de deelnemers, dus men moet opletten en er tussendoor.
En een molen draaide ook, Winschoten liet zich weer van zijn beste kant zien.

Rene | Zaterdag 20 Juni 2026 at 12:00 am | | Smurf | Twee reacties

Je kan me wat

De dood van Wim T. Schippers blijft in het nieuws.
Vandaag werden zelfs rouwadvertenties voorgelezen voor de radio.

Het doet me deugd dat de NPO in hun advertentie zelfs Ronflonflon noemt.
Ronflonflon, uniek in tal op opzichten.

Ik zeg maar zo, wat je zegt ben jezelf.
Dus de mensen die het nodig vinden om te zeggen dat ze niet zullen missen zullen zelf ook niet gemist worden hoor.

De NPO heeft de radio en televisie vrijheid zover ingeperkt dat hoe verder de tijd verstrijkt hoe onmogelijker het lijkt dat zoiets als Ronflonflon ooit nog eens mogelijk zou worden.

Met dank aan Omtzigt en BBB en VVD en Wilders, en hun kiezers natuurlijk, die de publieke omroep zover bezuinigen dat er onherstelbare schade wordt aangericht waardoor het echt onmogelijk wordt.

Best jammer natuurlijk, maar helaas, dan doen we het toch fijn met de opnames.

Rene | Vrijdag 19 Juni 2026 at 12:00 am | | Smurf | Twee reacties

In memoRiam Wim T. SchippeRs

Natuurlijk heb ik alles gelezen en gezien over wat ze te melden hadden over Wim T. Schippers.
Dit leg ik even vast.

Ik keek nog een keer naar de VPRO uitzending,  het zat ook in het Jeugdjournaal en dit deelde de VPRO op Intagram


En tenslotte verwijs ik door naar schatkamer beeld en geluid

En doorgaan met maken waar niemand op zit te wachten.

Rene | Donderdag 18 Juni 2026 at 12:00 am | | Smurf | Twee reacties

Het is me wat

Vorige week woensdag is Wim T. Schippers overleden, en afgelopen maandagavond maakten ze dat bekend.

Ik heb er maandagavond niks van meegekregen, ik zit niet altijd even goed op te letten, maar in de morgen zag ik het meteen.  Een bericht van mensen die reageren op zijn dood.  En nadien verschijnt er nog een bericht. 

Het is duidelijk, een grootheid is doodgegaan.

Natuurlijk komt de VPRO met een in memoriam

Wim T Schippers = VPRO en andersom net zo, daar schrijf ik nog wel eens wat over.
RTVNoord kwam ook met een stukje
Het blijft leuk dat Winschoten al in de tweede uitzending genoemd werd!

Het Dagblad van het Noorden zette het zelfs op de voorpagina


Ik blijf gewoon dagelijks naar Ronflonflon luisteren, en nu dacht ik vaak, hij leeft nog steeds.
Zo ook afgelopen week terwijl dat niet het geval was, zo ziet u maar weer, niks is zeker in het leven, en vanaf nu weet ik dat hij niet meer leeft.

Maar toch, zo lang als ik leef, RONFLONFLON FOR EVER.
Zodra ik Jacques Plafond weer opzet is die weer springlevend!

Lees verder

Rene | Woensdag 17 Juni 2026 at 12:00 am | | Smurf | Drie reacties