Laat maar lekker zitten

Ik heb een hekel aan pasen.

Pasen is ons opgedrongen door de kerk.
Jezus zou weer zijn opgestaan uit zijn graf en dat moet gevierd worden.
Mensen die gelovig zijn mogen dat van mij best vieren.
En als ze daarvoor vrij van hun werk willen nemen ze maar een dag vrij.
Ik vind niet dat dit soort flauwekul mij opgedrongen moet worden.

Ze hebben pasen wat commercieel gemaakt met hazen, veel eieren, enorme vuren en allerlei troep waarmee mensen hun woning kunnen ontsieren.
Maar dat alles is ook niks voor mij.

Nederland is al heel lang geen christelijk land meer.
De meerderheid van de mensen gelooft nergens meer in.
En andere religie`s rukken op, en die hebben weer andere datums te vieren.

Tijd dus om het paasfeest alleen de kerkgangers te gunnen, en normale mensen gaan gewoon aan het werk.
Straks krijg je ook weer die pinksterflauwekul en hemelvaart.

Kerstmis ligt iets anders, dan hebben de mensen tevens vaak een tijdje vakantie, en men blikt terug op het oude jaar.
Nu moeten we het met een dagje doen, en wel aan het begin van een week, niks aan dus.

Ik ben wel voorstander van een paar collectieve vrije dagen, maar dan graag dagen die er echt toe doen.
Iedereen zou gewoon vrij moeten zijn op 4 en 5 mei en op 5 december!
Die datums hebben niks met religie te maken, maar alles met onze cultuur.
Rene Zondag 16 April 2006 at 12:00 am | | Smurf

70 reacties

Struikelaar

Jôh, lekker een dagje extra vrij.

Struikelaar , (URL) - 16-04-’06 00:03
Sambal Tellor

De wereld die jij beschrijft, bestaat voor mij niet, want ik werk “gewoon” eerste en tweede paasdag (en dinsdag trouwens ook)….

Sambal Tellor, (URL) - 16-04-’06 00:11
rob

Vier dan gewoon vandaag het begin van de lente.

rob, (URL) - 16-04-’06 00:20
Angélika

Ik wil 5 mei ook wel vrij, maar helaas ik moet werken…

Mja verder heb ik niks met kerkelijke-feestdagen… Ik vier ze niet eens, alleen op mijn werk (voor de kids dus).

Angélika, (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 00:28
Hansje

Pasen is van oudsher een lentefeest, en als het nu ook écht lente wordt vind ik dat reden genoeg voor een dagje vrij en een feestje, eigenlijk.

Hansje, (URL) - 16-04-’06 00:32
laura

deze pasen moet ik ook werken,maar ik ben het wel met je eens. ik wil 5 dec vrij

laura, (URL) - 16-04-’06 00:41
CasaSpider

Maar Renesmurf, dan ga jij toch lekker een stukje schilderen op Tweede Paasdag en Pinksteren?
Ik zeg hoe meer vrije dagen hoe beter!

CasaSpider, (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 01:32
Brillie

5 december is overbodig. Immers de klaas bestaat niet. Doden herdenken doe je maar in je eigen tijd. Ook dat is overbodig, om daar een vrije dag voor te geven. Onthaast dagen, dat zie ik wel zitten. Gewoon om de bevolking weer eens wat rust te geven in hun draftig bestaan.

Dat zou dan altijd op een vrijdag moeten vallen. Immers VRIJ dat zegt het al.

Brillie, (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 01:38
Vampire69

Eigenlijk is het ook flauwekul; maar lekker is het wel om zo ffkes een daggie vrij te hebben. Maar wat ik niet snap uit jouw verhaal… waarom kerst wel (ook christelijk feest) en pasen niet?? De paasvuren en het vele chocola is toch ook genieten? En wat betreft 5 mei; jah, dat moet gewoon terug naar een nationaal feestdag i.p.v. 1 x per 5 jaar. Schandalig dat dat is verzonnen. Bij deze wens ik je toch een prettig paasfeest!

Vampire69, (URL) - 16-04-’06 02:01
Leibele

Wil jij op je gratis vrije paasmaandag gewoon werken dan?Pasen is meer dan alleen een christelijk feest hoor.In deze streken werd er ook zo iets gevierd.Laat mensen toch vrij in wat ze willen geloven.Er is niemand die jou dwingt om ter kerke te gaan.

Leibele, (URL) - 16-04-’06 02:45
Erik Bolhuis

Ik vind het wel lekker die dagen vrij in het voorjaar.
Maar das ieder voor zich denk ik.

Erik Bolhuis, (URL) - 16-04-’06 08:09
Jolie

Meer vrije dagen, en dan niet-religieuze, dat vind ik wel een goed idee. En mensen laten kiezen of ze wel of niet op de feestdagen willen werken.

Jolie, (URL) - 16-04-’06 08:16
plutone

Je moet het heel anders zien, paasfeest is een heidens vruchtbaarheidsfeest (vandaar ook dat gedoe met eieren), maar de kerk heeft er een verhaaltje bij bedacht.

Net als bij het zonnewendefeest in December.

Je moet niet alles geloven wat ze je in de kerk proberen wijs te maken! ;)

plutone, (URL) - 16-04-’06 09:07
V@nM@n

Ik sluit me hier volledig bij aan. alleen koninginnedag ben je nog vergeten. Dat hoort ook bij onze traditie.

V@nM@n, (URL) - 16-04-’06 09:28
Petra

Vij is vrij!

Petra, (URL) - 16-04-’06 09:29
Chantal

Ik heb geen HEKEL aan Pasen, maar heb er ook niets mee….. het is voor mij gewoon een lang weekend….. geen speciale dingen hier hoor, zeker niet zoals met kerst.

Chantal, (URL) - 16-04-’06 10:05
jetje

Ik vier geen pasen, ik vier mijn trouwdag.

jetje, (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 10:06
Henk

ik heb ook niks met die dagen .. voor mij ist gewoon een lang weekend .. en das toch wel heel lekker ..

Henk, (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 10:29
Mannie

Ze vieren ook van alles daar, zelfs de dag dat ze jezus aan het kruis nagelden. Nou nou wat een reden tot feest hehehe

Mannie, (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 10:32
wies

het is hier gewoon 4 dagen vrij. ik wil alle dagen wel vrij. 2 dagen werken en 5 dagen vrij vind ik ook goed. je bent zeker wakker geworden van de brandlucht van je oosterburen? (devil)

wies, (URL) - 16-04-’06 11:05
Jeanne

Vrij is toch niks mis mee? (angel)

Jeanne, (URL) - 16-04-’06 11:15
Sandra

Altijd lekker toch, een paar vrije dagen :-)

Sandra, (URL) - 16-04-’06 11:40
travelagent

Wat was er 5 december ook al weer?%-)

travelagent, (URL) - 16-04-’06 12:29
Renesmurf
Als het aan mij ligt wordt er gewoon gewerkt, ik heb niks met pasen.

@Brillie : Beetje respect voor andermans religie aub, en bezinnen kan juist goed op 4 mei.

@Vampire69: wat ik zal zei: met kerst hebben veel mensen vakantie, nu niet. Paasvuren vind ik niks aan en chocola kan je het hele jaar door eten.

@Leibele: Ik heb het NIET over GRATIS werken en ik heb NIETS tegen welke kerk dan ook.
Ik respecteer alle religie`s in dit land, ook die geen pasen vieren, zoals ik.

VnM@n: Koninginnedag is een verhaal apart.

@wies :Ik ben er niet wakker van geworden, maar het stonk hier wel enorm afgelopen nacht.

@Jeanne en Sandra: Daar is een heleboel mis mee, zoals te lezen.

@travelagent: Dat log ik tegen die tijd wel.

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 12:58
Ster

Ik ben gewoon bli met de vrije dagen ;-) Maar eigenlijk zou iedereen gewoon een paar dagen verlof erbij moeten krijgen en dan naar eigen geloof/cultuur kunnen opnemen.

Ster, (URL) - 16-04-’06 13:07
Mireille

Ik vind de feestdagen uitgezonderd Kerst en Oud- en Nieuw ook helemaal niets, gelukkig is het nu prachtig weer. Dat scheelt!(h)Zonnebrilletje….

Mireille, (URL) - 16-04-’06 14:18
Eljo

Ik lees het. Jij hebt iets meer tekst maar we hebben idd wel dezelfde gedachten

Eljo , (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 14:33
Maurice

[Quote]Er is gewoon niet goed over nagedacht.
En dat is ook het nadeel van Nederlanders, die denken te veel.
Daarom slagen eigen films ook nooit echt goed, of het is saai of het kan nooit.
Renesmurf | Homepage | 04.16.06 – 2:23 pm | # [/Oute]

Ik word er zwaar deprie van Rene! Soldaat van Oranje was toevallig wel een goede film!
En dan kom jij – God moet vast boos op mij zijn – met paasdagen op de proppen!
Wat moet ik met dit logje?

Maurice, (URL) - 16-04-’06 14:33
Renesmurf
Mijn reactie sloeg op jouw logje, je zit heel superman af te kraken! Voor films heb je fantasie nodig, als je dat niet hebt moet je niet kijken.

Pasen is kut.

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 14:39
travelagent

Zal mij benieuwen dan.:-p

travelagent, (URL) - 16-04-’06 14:52
Alice

Ik wilde je net een gezegend Pasen wensen, maar eh…laat maar lekker zitten dan….doe je wel de Ramadan?

Alice, (URL) - 16-04-’06 15:23
Sissi

5 mei! 5 mei! Helemaal voor :-)

Sissi, (URL) - 16-04-’06 15:39
TeeBeeWee

Voor mij maakt het ook niet uit, ik werk toch gewoon.
:-)

TeeBeeWee, (URL) - 16-04-’06 15:44
Renesmurf
Nee, geen ramadan voor mij, maar dat wordt me dan ook niet opgedrongen, ik mag dan gewoon werken.
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 15:45
roel pot

Ik kwam even kijken of de rest van weblogland zich ook vermaakt.
Zo te zien niet helemaal

roel pot, (URL) - 16-04-’06 15:46
Aletta

Ik vind Pasen wel gezellig!! Veel geel, bloemetjes en eieren zoeken met de kids!
En lekker vrij!!!!!!!!!

Aletta, (URL) - 16-04-’06 15:51
Jolanda

ik geniet anders erg van de vrije dagen en de paaseieren hooor

Jolanda, (URL) - 16-04-’06 16:47
Miss Marple

we mogen ons soms best wel verwennen met wat onzin dagen volgens de smurf, We leven al in een wereld waar alles zo serieus wordt genomen, waarom dan niet ergens in geloven!

Miss Marple, (URL) - 16-04-’06 18:31
Renesmurf
Nou ja, Sinterklaas is erg leuk, vind ik.
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 18:44
Sjiraffe

Ik moet zeggen dat ik het wel en niet met je eens ben :P En tegenwoordig werken er toch al best veel mensen op 2e Paasdag…ik ben 1 van die gelukkigen die vrij is en niet het hele huis vol heeft hangen met zooi, maar dit weekend lekekr gebruikt voor een voorjaarsschoonmaak :D

Sjiraffe, (URL) - 16-04-’06 18:49
hanscke

Ik heb niet zo veel met pasen, maar als vruchtbaarheidsfeest of als lentefeest mag het van mij wel blijven bestaan. Lekker een dagje vrij

hanscke, (URL) - 16-04-’06 19:28
Liz E.

Liz E. beschrijpt Renesmurf wel een beetje. Extra dagen vrij is heerlijk maar inderdaad wel opgedrongen door de kerk. Kerstmis, Pasen en Pinksteren betekent voor mensen die niet naar de kerk niks meer dan een vrije dag. De hele betekenis van bijzondere christelijke feestdagen raakt vervaagd. Liz E. wil zelf haar vrije dagen in kunnen plannen en niet opgelegd door religie.

Liz E., (URL) - 16-04-’06 20:00
Liz E.

Liz E. bedoelt natuurlijk “begrijp” in plaats van “beschrijpt”. Net iets teveel paas-eitjes op, geloof ik : – )!

Liz E., (URL) - 16-04-’06 20:10
vergifjuh

ik heb al die dagen vrij dit jaar..

is dat niet wat ???

vergifjuh, (URL) - 16-04-’06 20:46
Renesmurf
Daar gaat het niet om, niet alleen aan jezelf denken dame! ;-)
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 22:17
RanDMC

De reden waarom wij vrij zijn maakt mij niet zoveel uit hoor. Niet naar kantoor moeten is goed genoeg ;-)

Overigens krijgen mensen met een niet-Christelijke religie bij ons op het werk extra verlof op hun religieuze feestdagen (maar dit is wel aan een maximum aantal dagen per jaar gebonden geloof ik). Zij zijn dus extra vrij: zowel op Christelijke als op (sommige?) niet-Christelijke feestdagen…

RanDMC, (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 22:38
Drubibu

Jij hebt al genoeg vrij gehad de laatste maanden toch , gun ons lekker die vrije dag, en of zie die nou pasen noemen of verwenjezelfdag dat zal me een worst wezen.
prettige tweede paasdag .

Drubibu, (URL) - 16-04-’06 22:41
Maria

ik werk met dit soort dagen.meestal
ben wel katholiek opgevoed dus van daaruit wordt er wel wat aan gedaan. verder is van vroeger uit de bedoeling dat die eieren in de grond gestopt worden door de boeren voor vruchtbare gron en dat is dan weer een traditie

Maria, (URL) - 16-04-’06 22:59
Jager

Ik heb ook niks met pasen…Lekker lang weekend, meer niet! Maar ik ben zeker voor vrij op 4 en 5 mei, die dagen zeggen mij meer….Anders wordt ik wel moslim….

Jager, (URL) - 16-04-’06 23:19
Kees

Hé René, wat zeg je nou… die extra vrije dagen zijn nou juist zo lekker. En ik vind mezelf toch wel vrij normaal.

Oh ja… 5 mei mag van mij ook wel weer een vrije dag worden.

Kees, (E-mail ) (URL) - 16-04-’06 23:37
Joanna

Buiten de vrije dagen en dat urs en ik van elkaar een beetje genieten kunnen, kan het mij ook gestolen blijven hoor :-D Bedankt voor je visit op mijn nieuwe blog! Greets from Switzerland.

Joanna, (URL) - 16-04-’06 23:38
Roelof

Pasen is van oorsprong een heidens feest dat de ingang van de lente aangaf. Dat de kerk daar een christelijk tintje aan heeft gegeven valt hun natuurlijk niet te verwijten. Overigens is religie ook onderdeel van onze cultuur.

Roelof, (URL) - 17-04-’06 00:24
Joanna

Kon vanmorgen niet reageren, als spam afgeleent.

Joanna, (URL) - 17-04-’06 16:23
Bart

Schilder je eigen huis zou ik zeggen, ben ik lekker een dagje vrij :-)

Bart, (E-mail ) (URL) - 17-04-’06 18:43
Linda

ik geniet van alle vrije dagen :-)

Linda, (E-mail ) (URL) - 17-04-’06 21:08
Marjanne

Kerstmis ligt niet anders omdat mensen dan toevallig vakantie hebben, die vakantie IS er door kerst. Dus dat argument gaat wat mij betreft niet op. Ik ben absoluut voor het herdenken van 4&5 mei, maar voor veel mensen zegt dat eigenlijk niets meer, net zo weinig als Pasen sommige mensen iets zegt.

Marjanne, (URL) - 17-04-’06 23:11
Renesmurf
We leven nog altijd in vrijheid, dus gaat een ieder dat aan!

Kertmis ligt wel degelijk anders, want de meeste mensen hebben dan wel twee weken vrij en nu niet.
En de reden van de vierigen hebben allebei met jezus te maken.

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 17-04-’06 23:14
Niky

Ik doe alleen aan pasen voor de eitjes. Ik heb namelijk een choco verslaving.

Niky, (URL) - 17-04-’06 23:39
Marjanne

Ja, maar die mensen hebben vrij OMDAT het Kerst is! Ik had op de basisschool ook weleens PAASvakantie, OMDAT het pasen was.

4/5 mei zegt voor een hele jonge generatie geen klap. Kan zijn dat we in vrijheid leven, maar als je geen enkele relatie met die oorlog hebt, is t toch beroerd moeilijk om je in te voelen, lijkt me zo.

Marjanne, (URL) - 18-04-’06 17:11
Renesmurf
De mensen hebben zomers ook drie weken vrij, en in de winter twee weken, en niet alleen vanwege kerst, ook vanwege oudjaar!

En ik denk dat 4 en 5 mei de jeugd meer zegt dan de wederopstanding van jezus.

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 18-04-’06 17:46
Marjanne

ik denk even weinig….

Marjanne, - 18-04-’06 18:09
Renesmurf
Renésmurf.nl zegt: ik heb even wat korte vragen, schikt het even? RJ Bijna naar Salou zegt: Tuurlijk Renésmurf.nl zegt: 1 waarom vieren we pasen? RJ Bijna naar Salou zegt: Omdat christelijke mensen geloven dat jezus toen is opgestaan uit z’n graf Renésmurf.nl zegt: 2: wat zegt 4 en 5 mei jou? RJ Bijna naar Salou zegt: vooral 5 mei veel, bevrijdingsdag, van een oorlog die we niet mogen vergeven… 4 mei dodenherdenking RJ Bijna naar Salou zegt: vergeten natuurlijk Renésmurf.nl zegt: 3: wat vind je belangrijker, pasen of 4 en 5 mei? RJ Bijna naar Salou zegt: 4 en 5 mei!!!! Renésmurf.nl zegt: 4: Wat is je leeftijd? RJ Bijna naar Salou zegt: 16 Renésmurf.nl zegt: 5: mag ik dit gesprekje in mijn comments plaatsen? RJ Bijna naar Salou zegt: Natuurlijk
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 18-04-’06 18:31
Marjanne

1 iemand. Onderzoeken tonen aan dat veel jongeren niet eens weten wanneer de oorlog was. De mening van 1 iemand is niet die van een hele groep. Leuk geprobeerd, maar helaas.

Marjanne, - 18-04-’06 20:24
Renesmurf

Renésmurf.nl zegt:
moi
10days#=LING Farren | en dan win je even bij juize een prijzenpaket zegt:
oi Renésmurf.nl zegt:
weet jij wanneer de tweede wereldoorlog was?
10days#=LING Farren | en dan win je even bij juize een prijzenpaket zegt:
1940-1945
10days#=LING Farren | en dan win je even bij juize een prijzenpaket zegt:
als goed is iets later dan 1940
10days#=LING Farren | en dan win je even bij juize een prijzenpaket zegt:
want toen was nog geen wereld oorlog
10days#=LING Farren | en dan win je even bij juize een prijzenpaket zegt:
was toen alleen duitsland die polen zo binnen viel en dat andere buuurland
10days#=LING Farren | en dan win je even bij juize een prijzenpaket zegt:
toen amerika zich ermee ging bemoeie werd het pas beschouwd als wereldoorlog
10days#=LING Farren | en dan win je even bij juize een prijzenpaket zegt:
omdat china erbij kwam
10days#=LING Farren | en dan win je even bij juize een prijzenpaket zegt:
pearl harbor enzo
10days#=LING Farren | en dan win je even bij juize een prijzenpaket zegt:
japan : :
10days#=LING Farren | en dan win je even bij juize een prijzenpaket zegt:
bedoel ik Renésmurf.nl zegt:
en wat is je leeftijd?
10days#=LING Farren | en dan win je even bij juize een prijzenpaket zegt:
17
10days#=LING Farren | en dan win je even bij juize een prijzenpaket zegt:
ben heel erg geintreseerd in geschiedenis Renésmurf.nl zegt:
mag ik dit gesprekje in mijn comments zetten als bewijs dat jongeren niet stom zijn?
10days#=LING Farren | en dan win je even bij juize een prijzenpaket zegt:
is goed

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 18-04-’06 20:58
Renesmurf

Renésmurf.nl zegt:
wanneer was de tweede wereldoorlog?
René /pompiedom zegt:
1940 – 1945 Renésmurf.nl zegt:
en wat is je leeftijd?
René /pompiedom zegt:
17 Renésmurf.nl zegt:
mag ik dit in mijn comments plaatsen?
René /pompiedom zegt:
toendertijd – 44
René /pompiedom zegt:
ja hoor Renésmurf.nl zegt:
wat was toendertijd 44?
René /pompiedom zegt:
Ik
René /pompiedom zegt:
ik was toendertijd -44
René /pompiedom zegt:
nu +17 Renésmurf.nl zegt:
haha, die manier
René /pompiedom zegt:
uhhu

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 18-04-’06 21:09
Marjanne

Wederom: 3 jongeren zijn niet een heel land. Google er maar op: er zijn onderzoeken gedaan (het nut van die onderzoeken is weer een HEEL ander verhaal) dat jongeren steeds minder weten over de tweede wereldoorlog. Niet alle jongeren, wel een groot deel. Jammer, maar waar.

Marjanne, - 19-04-’06 12:12
Renesmurf
Niet die ik ken, zo blijkt. Bovendien gaat het hele logje daar niet over, je haalt er van alles bij.

Mensen moeten allemaal vrij krijgen op 4 en 5 mei, en leren waarom. En pasen wordt een gewone werkdag, en de regilieuzen nemen dan maar vrij.
Zo moet het, vind ik.

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 19-04-’06 17:04
Ricky

Volgens mij was pasen er allang voor die kerk. Iets met eieren en vruchtbaarheid vieren of zo.

Ricky, (URL) - 20-04-’06 10:32
Marjanne

Ik hoef niet per se vrij met 4 en 5 mei.

Marjanne, - 20-04-’06 18:07
Renesmurf
En ik niet met pasen!
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 20-04-’06 18:37
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.