Qualiteit
Ik vind dat er een wet moet komen dat verbiedt om te liegen.
Maar ja, als je de leugenaars in Den Haag, wat weer gekozen is door een leugenachtig volk, moet laten doen komt het er nooit van.
Daarom verpakken ze deze zeer erntige zaken maar in een stemwedstrijdje.
Ik hou niet van stemwedstrijdjes en vind het onderwerp ook veel te triest.
Klik hier en huiver en als u er nog toe in staat bent mag u van mij gaan stemmen ook.
Omdat veel mensen te lui zijn om op het linkje te klikken neem ik de genomineerden hier even over.
(hoewel de allerluiste mensen deze zin niet eens meer lezen en al aan het reageren zijn)
Met verbazing overigens, dat dat allemaal zomaar mag:
Blue Band Goede Start! Witbrood misleidt consumenten met een onterechte gezondheidsclaim: 'het lekkerste wit waar volkoren in zit'. Maar er zit helemaal geen volkoren in! Dit witbrood bevat nauwelijks de gezonde voedingsvezels en micronutriënten die van nature in volkorenmeel zitten. Unilever heeft de natuurlijke vezels vervangen door kunstmatige toevoegingen die niet hetzelfde gezondheidseffect hebben op uw hart en darmen. Daar komt nog bij dat de multinational en zijn collega's stellen dat u dagelijks slechts 25 gram vezels nodig heeft, terwijl de Gezondheidsraad 30-40 gram adviseert: dubbele misleiding dus! Extra kwalijk, omdat 90 procent van de Nederlanders te weinig vezels binnenkrijgt. Bovendien richt het concern zich expliciet op kinderen, die zo 'leren' dat witbrood heus wel gezond is. Maar Blue Band Goede Start! Witbrood is absoluut geen goed alternatief voor echt volkorenbrood
.Vrumona misleidt consumenten en vooral vrouwen heel bewust, zowel met haar product als via haar uitgebreide website. Crystal Clear Shine, waar je volgens Vrumona van gaat stralen, voegt vitamines toe die helemaal niet ontbreken in onze dagelijkse voeding. Het drankje is caloriearm dankzij zoetstoffen waarvan niet zeker is dat ze veilig of goed voor je lijn zijn. Gewoon kraanwater voldoet in Nederland aan hogere eisen dan het 'zuiverende bronwater' in Crystal Clear Shine en is bovendien honderden keren goedkoper. De (onbewezen) effecten van Aloë vera waarmee Vrumona schermt, zijn vooral bekend van huidcrèmes. In een drankje kan de stof hooguit laxerend werken. Er zit bovendien slechts een honderdste theelepel cranberrysap in een 0,5 literflesje Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem. Kortom: als je alle ingrediënten analyseert, blijft er niets over van de gezondheidsclaims waarmee Vrumona vrouwen wil verleiden zijn drankje te kopen. Je betaalt als consument uitsluitend voor een opgeblazen marketingcircus.
Honig stopt niet meer dan een vingerkootje asperge in 1,5 liter Limburgse Asperge-crèmesoep. Zelfs dat is eigenlijk al te veel eer: het gaat om aspergepoeder. De 'extra krachtige' smaak is dan ook niet te danken aan die 0,5% asperge, maar aan veel smaakversterkers en aspergearoma. Een van de smaakversterkers is afkomstig van vlees of vis. Ongeschikt voor vegetariërs en bovendien niet halal of kosjer... maar dat zet Honig niet op de verpakking. De Limburgse Asperge-crèmesoep lag tot voor kort in de winkels als Franse Asperge-crèmesoep. De ingrediënten zijn exact hetzelfde, maar Honig wil meeliften op de trend naar lokaal geproduceerd voedsel en gaf zijn soepje een andere naam. Ook in de Limburgse variant zijn de dure, smaakvolle bestanddelen vervangen door goedkope, kunstmatige ingrediënten. Honig is zelfs zo brutaal als groentetip te geven: 'voeg 125 g gesneden stukjes asperge toe'. Dan kun je beter zelf een echte aspergesoep maken!
Liga probeert haar suikervolle reep te slijten aan een publiek dat graag een tussendoortje eet, maar niet van ongezonde snacks houdt. '46% fruitvulling' knalt het van de verpakking, en 'bron van voedingsvezels'. 'Rijk aan vitamine E en B1', dat staat ook heel gezond. Helaas: Liga's FruitKick is net zo ongezond als de fruitrepen van zijn concurrenten. Volgens een steekproef van foodwatch is '30% minder suikers' dan ook een ongefundeerde claim. In Liga zien we opnieuw een producent die zich een plaatsje naar het gezondheidsschap elleboogt met misleidende praatjes. De 'bron van voedingsvezels' is grotendeels nep en het beloofde fruit zit er nauwelijks in, slechts 6,7%. De rest van de zogenaamde fruitvulling bestaat uit vulmiddel en suiker. Het belangrijkste ingrediënt van deze 'fruitvulling', de goedkope maïssuiker glucose-fructosestroop, is ook nog eens omstreden als mogelijke veroorzaker van overgewicht. Zorgeloos genieten? Zeker niet!
Opvolgmelk vervangt borstvoeding voor kinderen tot 1 jaar. Nestlé probeert zijn FruitFlesje aan jonge ouders te slijten met de suggestie dat dit '100% opvolgmelk' bevat. Bovendien claimt 'dé babyvoedingsspecialist' dat het drankje een 'lekker frisse en fruitige afwisseling' is van gewone opvolgmelk. Klinkt wellicht interessant, maar volgens deskundigen hebben baby's helemaal geen behoefte aan samengestelde smaken: ze moeten juist afzonderlijke smaken leren kennen. Misleidend is ook de toevoeging 'voor kinderen van 6 tot 36 maanden’. Dit is puur een strategie om klanten 30 overbodige maanden lang aan Nestlé te binden. In het FruitFlesje zit slechts 7 procent 'fruit': aardbeienpuree en geconcentreerd perensap. Die dienen vooral als handige (legale) truc om een soortgelijk suikergehalte als moedermelk te bereiken zonder er al te veel zichtbaar toegevoegde suikers in te stoppen. Het met water aangelengde 'flesje' kost twee keer zoveel als standaardopvolgmelk en tot vijf keer zoveel als gewone melk. FruitFlesje is voor Nestlé dus een echte melkkoe!
Wie wil stemmen mag dus stemmen, ik zit hier verbijsterd naar te kijken, en dit is dan nog maar de top 5!
twaalf reacties
Ja, de misleiding is groot, dat weten we toch allemaal wel.
Gewoon gezond verstand gebruiken, dan kom je het verst.
Echt je moet niet alles geloven hoor )
Gezond verstand is de beste remedie.
Wat vindt je van deze dan;
Er zijn allerlei schoonmaakmiddelen die je keuken of toilet enz met èèn veeg doet blinken…..
Bah wat vieze mensen die hun keuken,badkamer, wc, zo vies bruin en aangekoekt laten worden
Dat doet toch BIJNA nou ja Bijna geen mens
En dan die luchtjes dat de vlindertjes door je huis dwarrelen hahahahahahaa
Wat een onzin allemaal.
Ik heb gestemd.. om de babyvoeding. Gelukkig hebben wij onze prinses na de moedermelk al laten wennen aan eten wat we zelf koken.
Love As Always
Di Mario
Net als zoveel dingen is liegen niet een zwart-wit kwestie.
Voorbeeld: Als je solliciteert (of een meisje probeert te versieren) benadruk je je goede punten en verbloem je de zwakke.
Toch?
Ik ben best een luie lezer maar heb alles gelezen en ook op het linkje geklikt… we worden belazerd waar we bijstaan en dat vrijwel altijd in de supermarkt!
Ha Rene,
Dit soort onzin die men in de reklame verkondigd lees, luister en kijk ik al niet meer na, laat staan dat het me verbaast.
Als je er op stem krijgen ze nog meer aandacht.
En liegen, een mens blijft dat doen. oma
“ieder weldenkend mens weet toch dat al die reclame onzin is!” en iedere marketing afdeling weet dat 99,9% van de consumenten niet weldenkend is als ze ze maar goed genoeg weten te bespelen met marketing termen.
Hetzelfde dat B merken enkel bestaan om A merken met hogere marges te kunnen verkopen, de fabrikant heeft een A merk product, dat lekker is, er goed uit ziet. Dezelfde fabrikant maakt een B merk product, zorgt dat deze net niet lekker is, er niet goed uit ziet en verkoopt deze voor een lagere prijs dan het A merk om de hogere prijs van het A merk voor de consument te kunnen verantwoorden. Liegen en bedriegen, om zichzelf te verrijken.
Och René, ieder weldenkend mens weet toch dat al die reclame onzin is!