Cultureel Erfgoed

Alle rijksmonumenten staan vermeld op internet in een uitgebreide database.
Alleen moet men zelf op zoek gaan naar bijbehorende afbeeldingen.
Wat Winschoten betreft ben ik zelf op zoek gegaan, en ik heb wat screenshots van streetview gemaakt.
Vandaag weer eentje in de catagorie Rijksmonumenten van Winschoten.



Voormalig STATIONS- en ADMINISTRATIEGEBOUW met ingebouwde DIENSTWONING van de Stoomtramweg-Maatschappij "Oostelijk Groningen" (OG). Het pand is ontworpen in 1921 in een sobere Um-1800 trant en was in 1922 gereed. Het stationsgebouw maakte onderdeel uit van het rangeerterrein dat in 1914 door de OG werd aangelegd tussen de P. van Dijkstraat en de Brugstraat. De OG, die in 1912 was opgericht, onderhield tramlijnen naar Ter Apel, Bellingwolde en Delfzijl. In 1951 werd de Stoomtramweg-Maatschappij opgeheven, nadat eerder al de rails uit de straten waren verwijderd. De gebouwen en het terrein werden aangekocht door de gemeente. Sindsdien is een aantal gebouwen op het terrein afgebroken en de overige hebben een nieuwe functie gekregen, waaronder het stationsgebouw. In 1962 werd het gebouw in gebruik genomen als muziekschool en tegenwoordig is het als kantoorgebouw in gebruik. De vensters op de verdieping zijn ontdaan van hun houten luiken.

Het stationsgebouw is nu beeldbepalend gelegen aan de Wilhelminasingel, min of meer solitair gelegen op een groenstrook grenzend aan de Julianastraat.

Omschrijving

Voormalig STATIONS- en ADMINISTRATIEGEBOUW met ingebouwde DIENSTWONING, opgetrokken op een rechthoekige plattegrond in een bruine bezande baksteen op een gepleisterd trasraam. Het twee bouwlagen hoge pand heeft een afgeknot schilddak, gedekt met een rode verbeterde Hollandse pan, met een goot op klossen, en vier gemetselde schoorstenen. De gevels hebben een fries met muizetand en worden geleed door kruisvensters met zesruits bovenlichten met geel glas onder een strek. (De vensters op de verdieping hadden oorspronkelijk houten luiken ter hoogte van de middendorpel.) De oostgevel heeft in het midden een doorgetrokken geveldeel in de vorm van een fronton met daarin een ovaal venster met roedenverdeling. In de oostgevel de hoofdentree bestaande uit een (later dichtgezette) paneeldeur met kijkgat met smeedwerk onder een halfrond bovenlicht van gekleurd glas-in-lood, binnen een omlijsting van insluitstukken van zandsteen. Aan weerszijden van de entree een ruitvormige metseldecoratie in rode baksteen en een kruisvenster; op de verdieping drie kruisvensters. In het trasraam vier koekoeken met ijzeren rooster en drieruits keldervenster.

In de noordgevel drie kruisvensters, een half kruisvenster met zesruits bovenlicht en een driedelig rondboogvenster(oorspronkelijk een rondboogportiek volgens de bouwtekening); op de verdieping vier kruisvensters. In het dakvlak twee houten dakkapellen met gebogen dakje en dubbel zesruits venster.

In de westgevel een deur met deurlicht, zesruits bovenlicht en twee zijlichten met zesruits bovenlichten, alle onder een strek; twee kruisvensters. Op de verdieping drie kruisvensters. In het dakvlak een houten dakkapel met gebogen fronton en drie zesruits ramen.

In de zuidgevel twee paneeldeuren onder een zesruits bovenlicht en strek; twee kruisvensters en een driedelig rondboogvenster (oorspronkelijk een rondboogportiek volgens de bouwtekening); op de verdieping vier kruisvensters (waarvan twee met gekleurd glas-in-lood in de bovenlichten) en een half kruisvenster. In het dakvlak twee houten dakkapellen met gebogen fronton en dubbel zesruits venster.

In het INTERIEUR zijn onder meer van belang: in de gangen de paneeldeuren met deurlichten met roedenverdeling en geel glas; de lambrizering van rode en gele verblendsteen; de bordestrap met gepleisterde buitenleuning met keperboogvormige openingen en houten binnenleuning

Waardering

Voormalig stations- en administratiegebouw van algemeen belang vanwege cultuur- en architectuurhistorische waarde

- als voorbeeld van een stationsgebouw voor een tramwegmaatschappij uit 1922

- vanwege de sobere, doch verzorgde vormgeving in een sobere Um-1800 trant

- vanwege de redelijke mate van gaafheid van het exterieur

- als herinnering aan de in 1951 opgeheven OG

- vanwege de historische waarde als onderdeel van een eertijds groot rangeerterrein van de OG

- vanwege de beeldbepalende ligging aan de Wilhelminasingel

Rene Maandag 12 September 2011 at 12:00 am | | Smurf
Gebruikte Tags:

zes reacties

Zon-nebloem

weer een weekendje erfgoed achter de rug dus ;-)

Zon-nebloem, (URL) - 12-09-’11 05:35
Chantal

Mooie groothoek om de foto mee te maken hebben ze gebruikt

Chantal, (URL) - 12-09-’11 07:00
Redstar

Winschoten heeft er nogal wat als ik het moet geloven.
Ze gaan ook goed met sommige gebouwen om zo te zien.

Redstar, (URL) - 12-09-’11 08:13
Sjoerd

Moet kunnen, het was ook open monumentendag gisteren…

Sjoerd, (URL) - 12-09-’11 12:43
Elmar

Mooi monument! Ik houd wel van die soberheid!

Elmar, (URL) - 12-09-’11 15:51
rietepietz

Het is niet écht nog te herkennen als station maar het gebouw is toch zeker nog de moeite waard !

rietepietz, (URL) - 14-09-’11 19:14
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.