AndeRe Tijden
Wim T.Schippers was op tv, en Ellen Jens ook.
En nog wel meer mensen, om terug te blikken op de Barend Servet Show.
https://www.anderetijden.nl/programma/1/Andere-Tijden/aflevering/794/Waar-heb-dat-nou-voor-nodig
Het begint meteen al goed, blote dansende dames in beeld.
En tussendoor geknipt dat er een miniatuur van het decor wordt bekeken.
En dat staat dan in de kelders van Beeld en Geluid en ik zie het plaatsnaambord van Juinen staan.
5 miljoen kijkers haalden ze, meer dan de Luizenmoeder nu, wordt even vermeld.
En een gesprek met de opnameleider volgt, waarbij Hans Goedkoop ook in beeld moet verschijnen, zo gaat dat tegenwoordig.
We zien het absurde begin van de Fred Hacheshow, alles precies zoals het niet hoort.
En daar zien we eindelijk Wim T Schippers, Ellens Jens en Hans Goedkoop wandelen, en Wim maakt me toch een smak bij binnenkomst, waar hij dan meteen op terug kan komen in het interview.
Dat is ook het leukste altijd, als dingen mislukken of verkeerd gaan, dat maakt het juist zo interessant.
Van foutjes onstaat vernieuwing, dat zie je in alles, zo ook in de evolutie, door foutjes ontstaat iets nieuws, anders zou je een statische cultuur krijgen.
Clous van Mechelen vertelt hoe hij zich altijd aan ging passen aan de wensen van Wim, op die manier ging een lied ook veel meer leven.
Barend Servet, Ijf Blokker, mag ook vertellen, en dat doet hij zichtbaar met veel plezier.
Geen idee waar ze mee bezig waren, en dat was dan ook precies de bedoeling.
Vier regiseurs, volop ideen, en ook de nare herinneringen worden vermeld.
Er wordt ook nog even ingegaan op de kunst.
Maar als dan de koningin verschijnt in de tweede aflevering breekt de verontwaardiging uit, de Telegraaf raakt er maar niet over uitgesproken, en de regering gaat zich er mee bemoeien!
De VPRO wordt om een verklaring gevraagt en die krijgen ze, de VPRO blijft achter het programma staan.
De bedreigingen waren niet mals, een keer durfde Servet niet met zijn auto naar de studio te komen, uit angst voor een uiteindelijk niet gevonden bom, en kwam met de taxi.
En de grote verbazing was nog wel dat de man met blote lul ineens op het toneel verscheen, terwijl niemand de overige acteurs had verteld dat die kerel half naakt zou zijn. Hij droeg wel een trui. En sokken.
Er word nog geklaagd over Hans Boskamp die zijn tekst niet had geleerd.
De kerstshow komt ook nog even voorbij.
Zuurkool met Vette Jus.
De eindconclusie lijkt een spel met de werkelijkheid te zijn, en dat het allemaal maar somber is, omdat werkelijk alles mislukt, van een ontzettende droevenis.
Elk leven loopt uiteindelijk slecht af, maar al die narigheid kan ook leuk zijn.
Iets maken waar men niet van gediend is, dat was het leuke, want men keek toch wel.
Ik vond het begin het leukste…
Love as always
Di Mario