VARA`s Lagerhuis

Mag er naar gas worden geboord onder de waddenzee?

Dat is voor mij nou een dilemma.
Aan de ene kant is de waddenzee een natuurgebied, en daar blijf je af! Punt uit!

Aan de andere kant is de halve waddenkust al een groot industriegebied, varen boten af en aan en wordt er stevig gevist!
Alles draait toch om geld, dat is het voornaamste op Aarde.

En door gasboringen onder de provincie Groningen zakken we hier toch al weg.
Dus pompen maar.
We kunnen die nep-zee net zo goed inpolderen.

Dilemma dus, afblijven of wegmaken, een tussenweg zie ik niet zitten.

Moeten de Nederlandse militairen nog langer in Irak blijven of niet?

Nee, natuurlijk niet!
Ze hadden nooit moeten gaan.
Ik heb het niet zo op landen bezetten.
Bovendien hebben we daar niks te zoeken, en bestaat er ook geen historische band tussen ons.
Rene Zaterdag 20 Maart 2004 at 9:59 pm | | Smurf

28 reacties

DJ Michael

Daar ben ik het volledig mee eens rené ze moeten met hun gieringe handen van de waddenzee afblijven en niet teruggaan naar itak :-(

DJ Michael, (E-mail ) (URL) - 20-03-’04 22:32
DJ Michael

maar dan irak inplaats van itak :-p

DJ Michael, (E-mail ) (URL) - 20-03-’04 22:32
Elger van der Wel

Met de laatste stelling ben ik het opeens. Wij steunden de oorlog en dus moeten wij helpen met opbouwen van het land. Absoluut blijven dus. En terugdeinzen voor terreur is zwak.

Elger van der Wel, (E-mail ) (URL) - 20-03-’04 22:36
Bart

De nederlandse strijdkrachten zijn geen bezettingsmacht. Naar mijn mening zal de VN daar het uiteindelijke democratiesingsproces moeten leiden. Wat betreft gas in de waddenzee, Nederland is toch niet meer te redden dus stamp die zooi maar vol, een nieuw New York van Europa..

Bart, (URL) - 20-03-’04 23:08
peter

natuurlijk moet je boren naar gas ,,wat moet je anders als energiebron voor je warmte .Windmolens ok maar het meerendeel wil zo’n ding niet zien vanwege het uitzicht En over de MIlitairen in Irak .er is A gezegt dus dan moet er ook B gezegt worden .ik hoor geen mens over de Massagraven die gevonden zijn in dat land .Als je het er niet mee eens bent dan moet je maar stemmen .waarom krijg ik toch het idee dat de meeste bezoekers hier niet stemmen , is dat zo of heb ik het mis ?

peter , (URL) - 20-03-’04 23:50
Brains

ja maar alleen als de VN erachterstaat. En Ik heb gstemd omdat eens een oude vrouw die jaren gebukt ging onder het communistische regime in Hongarije tegen me zei dat wij vrijheid haddenen dat je dat moest koesteren maar ik krijg steeds meer moeite om te stemmen als je ziet hoe er in Den Haag met je stem wordt omgegaan.

Brains, (URL) - 21-03-’04 00:02
Kevin Nugter

We moeten toch gas hebben:-) Lekker koken..

Kevin Nugter, (E-mail ) (URL) - 21-03-’04 00:47
Kevin Nugter

Inderdaad het kan niet..

Kevin Nugter, (E-mail ) (URL) - 21-03-’04 00:58
Roelof

Boren deden we toch al. Welliswaar schuin maar toch. De gevolgen van dat boren weet men niet. Verzakkingen, dus verstoren van de ecologie. Of misschien heel minimaal.

Tsja, die militairen. Moeilijke kwestie. Als we het aan de politiek overlaten (dus aan de kiezer) blijven ze.
Wist men in NL maar eens wat ze nu daadwerkelijk willen met dit soort missies. Nu wordt er halverwege nog besloten wat wel en niet mag. Puinzooi.

Roelof, (URL) - 21-03-’04 02:35
Irma

Gasboringen: nee natuurlijk niet! Handen af van de natuur voordat het nog erger wordt. De gevolgen worden pas over een langere tijd duidelijk en regeren was ooit vooruitzien!
Irak: wat doen ze in de eerste plaats. Ik lees hier dat ‘wij’ de oorlog in Irak steunden. Dan word ik erg misselijk, want ik ben ook ‘wij’ en steunde het niet. En hoe komt het toch dat ik alleen maar mensen spreek die het ook niet steunden? Het wij-gevoel is voor mij wat het huidige beleid betreft helemaal verdwenen. Dus toch het ‘eilandgevoel’…

Irma, (URL) - 21-03-’04 03:27
CiNNeR

@Peter: ik heb (natuurlijk) gestemd, maar niet op het zootje ongeregeld wat in het kabinet zit.

Van mij mogen de millitairen zo terug naar huis. Maar vindt wel dat aangezien ‘Nederland’ de oorlog steunde, men nu ook niet zou moeten zeuren. Ik was echter al niet op deze manier van oorlog, dat had heel anders aangepakt moeten worden. Enfin, te lang verhaal om ‘even’ uit te leggen merk ik al.

CiNNeR, (URL) - 21-03-’04 04:22
Suusje

Beide stellingen kan ik niets mee, dat zijn nou van die dingen waar je toch nooit een hand in hebt ze doen het toch wel ook al wil je het niet bijv. dus denk ik er al nie eens meer over na!

Suusje, (URL) - 21-03-’04 08:02
K-Noord

Met je boortjes van de Waddenzee afblijven want dat is helemaal fout en gewoon helpen in Irak, daar is niks mis mee.

K-Noord, (URL) - 21-03-’04 10:47
Elger van der Wel

Nogmaals over Irak: we moeten de humanitaire hulp die ze nu bieden los zien van de politieke steun voor de oorlog destijds. Op dit moment helpen de militaire de mensen met de wederopbouw, dus het is onzin om ze terug te halen.

Elger van der Wel, (E-mail ) (URL) - 21-03-’04 10:48
Befrenk

U heeft een nieuw stokje gekregen. Meer info http://www.redrival.com/befrenk

Befrenk, (URL) - 21-03-’04 12:31
jwl

Grappig dat het bij mij net andersom is: gasboringen in de Waddenzee daar kan ik kort over zijn, dat is voor mij geen dilemma: Nee! De Waddenzee is een uniek natuurgebied, het is niet van ons, maar van de dieren die daar leven.
Aanwezigheid in Irak: hangt van het uitgangspunt af. Als we daar werkelijk zijn om de plaatselijke bevolking te helpen een nieuw bestaan op te bouwen: ja. Als we daar zijn om de reet van Bush cs te likken: NEE! Ik vrees dat we daar zijn vanwege het laatste, maar dat het effect het eerste is: dat is voor mij het dilemma.

jwl, (URL) - 21-03-’04 13:34
B@rt

Gas boren mag van mij wel. Ik heb er te weinig kennis van om daar een goed ordeel over te geven. Militairen in Irak: als ze goed werk doen voor de wederopbouw (en dat doen ze) mogen ze blijven !

B@rt, (URL) - 21-03-’04 14:32
Erwin

Als we nou, door de militaren, zorgen dat we veel olie uit Irak kunnen pakken, dan hoeft dat boren naar gas onder de waddenzee niet.

Erwin, (URL) - 21-03-’04 14:33
DeKLEINeMAN

Rene is aan de macht:
Hij stuurt de soldaten naar de waddenzee om daar onderzoek te laten doen!

DeKLEINeMAN, (URL) - 21-03-’04 16:51
Antje

Ja dat gas boren in de waddenzee ben ik ook niet zo voor, maar om weer terug te gaan on turf te steken lijkt mij ook niets, en om op kolen te koken ook niet dus lastig
En wat de soldaten in Irak aan gaat, begrijp al helemaal niet dat wij het er mee eens waren dat Amerika daar binnen viel, dus het is niet ons gevecht, laat die Amerikanen dat daar lekker zelf uitzoeken,hebben en hadden wij totaal geen donder mee te maken, dus weg daar die soldaten……..

Antje, - 21-03-’04 17:22
cruler

Al die anti “soldaten in Irak” meningen. “we hadden daar sowieso al niet moeten zijn” of “snel weg daar”. Ik ben blij dat de Amerikanen niet precies diezelfde gedachte hadden in de 2e WO, want dan had er hier niemand meer een mening mogen hebben.

cruler, (URL) - 21-03-’04 20:57
Renesmurf

@Cruler: Winschoten is bevrijd door de polen, waarvoor dank. En hier zit niet eens olie!

Renesmurf, (URL) - 21-03-’04 22:03
jwl

@cruler: o, ik ben de amerikanen, engelsen, canadezen ed dankbaar voor de bevrijding van europa. Maar ik geloof niet in louter edele motieven van amerikaanse regeringen als ‘het kwaad bestrijden’. Ook in de 2e wereldoorlog denk ik dat amerika economische motieven had om europa te bevrijden. We moeten ze vooral eeeeeuwig dankbaar zijn. De ‘gewone amerikaanse soldaat’ zal deze edele motieven misschien wel hebben, maar hun regering is alleen maar bezig met machtspolitiek en het kerstenen van de wereld tot het enige ware geloof in de vrije markt (vrij voor wie?).

jwl, (URL) - 21-03-’04 22:08
cruler

Renesmurf: maar wel GAS. jwl: Louter edele motieven ja of nee, dat doet er niet meer toe. Er is een einde gekomen aan het bewind van een dictator die ontzettend veel slachtoffers heeft gemaakt. Velen in Irak zijn blij met het vertrek van Saddam, nu moeten die mensen er iets beters voor terug krijgen, dat lukt niet als nu ineens alle buitenlandse troepen vertrekken.

cruler, (URL) - 22-03-’04 00:42
Evelyne

Natuurlijk moet Nederland helpen..ze hebben Holland ook bevrijd in 45…Amerika is de bewaker van de wereld-vrede..zonder hun waren wij allang weg geweest.

Evelyne, (E-mail ) (URL) - 22-03-’04 08:06
Gert-Jan

van natuurgebieden moeten ze afblijven!

Gert-Jan, (E-mail ) (URL) - 22-03-’04 22:56
Theo

Door al die boringen krijgen we steeds meer wad.
Gaan jullie alvast op zwemles?

Theo, - 22-03-’04 23:13
casino free2878

ctjlowSorry fot that really

casino free2878, (E-mail ) (URL) - 22-12-’06 20:10
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.