Nare gesprekken
Ik heb ook wel eens virtuele aanvaringen op msn.Meestal omdat men gelijk wil hebben, maar dat niet krijgt.
Ik sta open voor andermans argumenten en ben zeer zeker te overtuigen.
Deze gesprekspartner begon mij voor "dom" uit te maken, het zal wel.
Het ging om het volgende:
De stemanalyse.
Ik vind een stemanalyse als je niks mankeert flauwekul.
Een stemanalyse doe je als je stemproblemen hebt.
Mensen die vinden dat je als leraar je stem anders gebruikt zitten fout.
Een leraar kan gewoon normaal praten, dat is best te horen.
Dan moet de klas maar stil zijn.
Leraren die schreeuwen (of luid praten) hoef ik niet.
Hoe luider de leraar spreekt hoe meer geroezemoes in de klas.
De beste leraren zijn leraren die rustig spreken en op die manier stilte afdwingen.
Nederland is een tuttig land, er wordt werkelijk overal aan gedacht.
Zelfs een voortijdige stemanalyse wordt nodig gevonden.
Maar zover kwam het in het gesprek niet.
Ach ja, een leraar vertelt iets en dat moet je maar aannemen.
21 reacties
Teveel geregel is niet goed. Daar krijg je idd alleen maar saaie en hersendodende eenheidsworst van.
Punt voor jou. (Meestal omdat men gelijk wil hebben, maar dat niet krijgt.) Zo is het inderdaad vaak.
Wat heeft een stemanalyse nou met lesgeven te maken. Ik had een juf met een takkestem, maar iedereen was wel aandachtig met de les bezig. Ze kunnen beter het lesmateriaal meer aanpassen aan deze tijd.
Het lesmateriaal is ook niet altijd je van het. Verouderde boeken enzo. Het komt toch aan op je eigen inventiviteit.
Twee dingen zijn daarin belangrijk. Een: je houding. Twee: de aantrekkelijkheid van je stofaanbod.
Verder heb je te maken met de interactie die in de groep zelf zit. Wil de groep niet dan kun je hoog en laag springen maar dan wordt het zeer moeilijk om de groep goed aan het werk te krijgen.
ik had een leraar die altijd heel zacht sprak en ook nog eens met een peuk in zijn mond (toen mocht dat nog), muisstil was het altijd in de klas.
Juist zácht praten dwingt respect af! En niet alleen bij kinderen! Probeer het maar eens in een vergadering…
;)
Het is inderdaad waar dat mijn aandacht sneller verslapt als mensen gaan schreeuwen. Ik hou d’r niet van. Het is irritant!
Mensen moeten niet hard gaan praten om hun gelijk te krijgen. Werkt bij mij afrechts. En als het bij mij zo is, is het waarschijnlijk bij meer mensen zo. Dus, goede leerstof en een beetje autoritaire leerkracht die kracht en liefde uitstraalt.En, je bent niet dom, anders was je nooit een ‘’ Meester Go man!!!!!!!!!!!!(teminste, neem ik aan)!
Ok, ik moet nageven dat ik een stemanalyse ook onzin vind. Maar deze laatste zin: “Ach ja, een leraar vertelt iets en dat moet je maar aannemen”, vond ik schrikbarend. Het is lichtelijk afhankelijk van de leeftijd maar er komt een punt dat je leert zelfstandig te denken. Mag ik hopen tenminste ..
en toch wil ik gelijk hebben en krijgen..in ieder geval doordrammen, maar dan wel op een vriendelijke manier.. oneens kunnen we het altijd nog wel worden.. dat is geen kunst ;p
Onvoorstelbaar hoe men een soort van gelijkgetrokken eenheidsworst van de leraren wil maken. De verschillen in leraren zijn juist goed. Je leert zo namelijk verschillende manieren van communiceren, handelen en denken.