Prachtig Den Haag.

Onze regeringsleiders zijn harstsikke gek geworden, zoals reeds bekend.
En dan heb ik het nog niet eens over de LPF

Balkenende regeert en wil terug naar de jaren 50, dus bettutteling viert hoogtij.
Het absurdste voorbeeld kwam vandaag, moet ik hier nou om lachen of om huilen?

Piercings en tatoeages zijn verboden voor minderjarigen tot 12 jaar.
Tussen de 12 en de 18 moeten papa of mama mee om een behandeling te mogen krijgen.
Een ding door de penis of schaaamlippen mag pas na je 18e, maar wenkbrouwen en navels mogen wel opgesiert worden.
Over de tepels moet nog gediscusieert worden.

Hier was dus nog geen wetgeving voor, dus dat wordt nodig tijd ook.
Al die twaalfjarigen met piercings en onder de tatoeages, dat kan echt niet meer.
Mijns inziens worden zulke zaken onderling wel geregeld.
Dat is een zaak van ouders, kinderen en de plaatsers van dat spul.

Soms gaat de overheidsbemoeienis mij veel te ver.
Eng gewoon.

Rene Woensdag 25 Augustus 2004 at 12:13 am | | Smurf

65 reacties

ferrie

afleidingsmanoeuvres

ferrie, (E-mail ) (URL) - 25-08-’04 17:34
Downer

Op zich niet zo verkeerd hoor, het zal je kind maar wezen die in een opwelling zo’n shop binnenstapt…

Downer, (URL) - 25-08-’04 17:46
Brillie

Een kind van 12 hoeft nog geen stuk ijzer door haar lippen heen te jagen. Ik kan het mij wel voorstellen, dat balkie met die regels komt.

Maar ik verdenk hem ervan dat hij zelf met ijzers door zijn installatie rond loopt.

De volgende keer toch even luisteren of ik rammeltjes hoor.

Brillie, (URL) - 25-08-’04 17:54
ria

Ik ben het er ook wel mee eens hoor, je zal ze de kost moeten geven die van vakantie thuiskomen, met iets dat ze in een opwelling of overmoedige bui gedaan hebben.
Toevallig een paar weken gelden nog langs zo’n shop gelopen in Renesse, het waren vooral pubers die klaar zaten met een plakker hier of daar, om iets onherstelbaars aan te laten brengen.

ria, (URL) - 25-08-’04 18:10
Rene

Maar, opzich moet niet overal een regel voor zijn, straks komt er een wet dat je geen snoep meer mag kopen omdat dat je tanden ten schade aanricht, poe hee! en dat weten de ouders niet eens! ze mogen het eigenlijk niet kopen van de ouders,
Ik vind wel dat er een beetje veel regels zijn hoor…

Rene, (URL) - 25-08-’04 18:29
peer

Laat die kinders dat lekker zelf uitzoeken. Ook een kwestie van opvoeding. Of zeg ik nu iets heel erg fouts.

peer, (E-mail ) (URL) - 25-08-’04 18:34
Linda

Veel dingen van deze regering gaan me veel te ver, maar met deze kan ik wel wat. Het nadeel is dat de gode shops onder de slechte moeten lijden en dat vind ik dan wel weer waardeloos.

Linda, (E-mail ) (URL) - 25-08-’04 18:35
Sproet

Ik zou ook niet willen dat mijn kind enge piercings in haar lijf ging laten jassen of plakplaatjes zou laten aanmeten. Kom nou! Maar IK ben haar moeder en kan zelf wel bepalen tot welke leeftijd ik haar dat verbied. Dat hoeft balkie niet te doen. Bovendien, als je bij wet iets gaat verbieden, dan hoort daar als een tweelingbroertje dus ook een sanctie bij die staat op het overtreden van dat verbod. Hoe wou hij dat gaan doen? Wat voor straf krijgt zo’n kind, als het toch een piercing op de verkeerde plek laat zetten? Of een plakplaatje laat verven? Nee, ik zie de bui al hangen…moeder mag straks de bak in voor iets wat kindlief heeft uitgevroten. Erger nog: dat kind had het nooit in haar hoofd gehaald om zoiets te doen toen het nog gewoon MOCHT. Maar als het straks verboden is…tjaaaaaa…DAN wordt het ineens verleidelijk het toch te doen! En daar zit je dan als ouder met je goeie fatsoen, lekker op te voeden, en Balkie gooit roet in het eten! Wat een kloothommel eigenlijk. Volgens mij is het allemaal te doen om de rechters nog wat meer onzinnige zaken te geven waar ze flink aan verdienen. Vriendjespolitiek, DAT is het. En nonsens!

Sproet, (URL) - 25-08-’04 18:39
antje

denk niet dat die balkenende zich met dit soort dingen moet gaan bemoeien, denk dat ouders daar zelf verandwoordelijk voor zijn, hij moet zich maar met dingen bezig gaan houden die belangrijker zijn.

antje, (URL) - 25-08-’04 18:52
Bjorn

Beetje jammer

Bjorn, (E-mail ) (URL) - 25-08-’04 18:56
Michel

Geen intresse in de politiek, het zuigt allemaal… terwijl Den Haag een best leuke stad is :-)

Michel, (E-mail ) (URL) - 25-08-’04 19:08
MacPhisto

Als ik dat allemaal in 1991 nu had geweten… :-p

MacPhisto, (URL) - 25-08-’04 19:43
davy4all

Totdat je als klein kind in verband met weglopen en kwijtraken heel handig met een tepelpiercinkje en een riempje aan je ouders bevestigt kan worden, dat verdient goede wetgeving!

davy4all, (E-mail ) (URL) - 25-08-’04 20:22
floortje

Dat het spannender zou worden nadat deze wet (mogelijk) ingevoerd is, vind ik onzin. Ik was 15 toen ik mijn 1e piercing liet zetten en toen stonden er ook al borden met een minimumleeftijd. Toen was het dus ook al in een bepaalde mate illegaal.

Zelf had ik er al heel lang over nagedacht en mijn moeder was het er mee eens.
Maar er zijn inderdaad zat kinderen die niet sterk genoeg in hun schoenen staan en alleen maar een piercing of tatoeage nemen om er bij te kunnen horen. Dat vind ik wel erg fout. Maar hier kun je niet echt een wet tegen maken, want dan benadeel je ook de kinderen die er gewoon goed overna hebben gedacht.

floortje, - 25-08-’04 20:34
Aad

Het is in principe wel een zaak voor de ouders maar wat als kindlief van elf op een zaterdagmiddag naar de tattooshop loopt zonder dat pa en ma het weten? Dan is het wel zo prettig als er gezegd wordt “kom maar terug met je vader of moeder”

Aad, (URL) - 25-08-’04 20:34
Renesmurf

@Aad: zou dat nu niet gebeuren dan?

Renesmurf, (URL) - 25-08-’04 20:37
joal

ik heb zelf een gaatje in mijn oor (en 7 gaten in de rest van mijn kop zoals iedereen ;) ) laten schieten toen ik een jaar of 35 was. en nooit spijt van gehad.
mijn dochter (22) heeft een wenkbrauw- zowel als navelpiercing, tongpiercing EN een mooie chinese (5 cm) tattoo op haar ene schouderblaadje.
mijn zoon hoeft al die onzin niet LOL die heeft weer ANDERE hobbies.

wanneer 1 van de 2 op bv. 12-jarige leeftijd naar mij toegekomen was met het id. om een redelijk definitieve versiering aan het lichaam aan te brengen, had ik gewoonweg gezegd: wacht maar tot je uitgegroeid bent met je verpakking dan zien we wel weer ;)

En daar heb ik verder GEEN pseudo-gristelijke moraaltiran bij nodig GRIJNS

joal, (E-mail ) (URL) - 25-08-’04 21:02
Jetje

Tot een bepaalde leeftijd ben je als ouder verantwoordelijk en aansprakelijk voor je kind. Tot 16 jaar mogen ze van mij geen tatoeage of piercing. En dan vind ik het wel fijn dat ze het niet stiekem kunnen doen.

Jetje, (E-mail ) (URL) - 25-08-’04 21:07
berta

Kwestie van opvoeden!?!?

Mijn/Onze kinderen (vijf: oudste 25, jongste 10) mogen ALLES!!!!
…en doen NIX
(niet roken, drinken, drugs, tatoo, piercing.
Alhoewel… de twee oudsten, meisjes, hebben gaatjes in hun oren!)

En we geven niet eens het goede voorbeeld!?!?

DUS Balkenende….

berta, (URL) - 25-08-’04 21:08
Pasula

het is je eigen lijf maar ik vind wel dat iemand oud genoeg moet zijn om daar over te beslissen. 18 ofzo is een aardige leeftijd. Waar ik me aan irriteer zijn die ouders die babys al gaatjes in haar oren laten schieten “omdat het zo schattig staat”…die ouders weten niet beter en dus is het maar goed dat er dan een wet voor komt.

Het kind zal het maar erg vinden dat het gaatjes heeft. Baas over je eigen oren!!!!
(en de rest)

Pasula, (E-mail ) (URL) - 25-08-’04 21:44
Shirley-ann

Ik vind er wel wat voor te zeggen…
Als een kind echt zo nodig een tattoo wil of piercing, kan hij/zij best even wachten tot ze achtien zijn.
Ik dacht op de leeftijd van 14,15 etc ook dat ik de wijsheid in pacht had….En qua opvoeding…tja je bent niet 24 uur per dag bij je kind, ze gaan je echt niet alles vertellen en met een tattoo bv is de schade al aangericht.
Hoeveel mensen laten na een tijd niet verwijderen??

Shirley-ann, (URL) - 25-08-’04 21:47
eisema

betutteling is nooit goed, maar ik vind piercings en tattoos geen supermarktproduct wat je zomaar kunt gaan kopen. de invloed van ouders is zowiezo gering tijdens de pubertijd, dus enige belemmering kan geen kwaad.

eisema, (URL) - 25-08-’04 22:05
DarkRain

Balkie kan zoveel willen, maar ik denk dat ie net als heer Fortuyn niet normaal aan zij´n einde gaat komen, zeker als hij zo doorgaat. Dit soort dingen hoort binnenshuis besproken te worden tussen ouder en kind.

DarkRain, (URL) - 25-08-’04 22:23
Irene

Gelijk heb je. Wat een geneuzel. Dit is afleidingswetgeving. Dan letten de mensen er niet zo op dat de socialezekerheid en de ontslagwetgeving wordt afgeknabbeld.

Irene, (URL) - 25-08-’04 22:25
jimbaar

voor ons belgen is nederland altijd een heel progressief en vrijdenkend land geweest – dat verandert langzaam aan.

jimbaar , (E-mail ) (URL) - 25-08-’04 23:03
Jeanne

waar heb jij allemaal tatoes en piercings, smurf?

Jeanne, (URL) - 25-08-’04 23:06
Renesmurf

@Jeanne: nergens.

Renesmurf, (URL) - 25-08-’04 23:38
Theo

Die hele club leiders spoort van geen kant.

Theo, (E-mail ) (URL) - 25-08-’04 23:43
Michael EWR

Ach LPF is meer dood dan levend (jokerp)
(devil)

Michael EWR, (E-mail ) (URL) - 25-08-’04 23:46
Roelof

Een minimumleeftijd is op zich niet verkeerd. Maar hoe bepaal je die leeftijd. Da’s een moeilijke zaak.
Verder denk ik net als een aantal anderen hierboven dat het een zaak is tussen ouder en kind. wat krijgt een kind aan opvoeding en gedachtes mee. In sommige gevallen helemaal niets. Dat betekent meestal dat een kind niet goed beseft wat voor handeling hij verricht en wat de gevolgen op latere leeftijd zullen zijn.

Moeilijk moeilijk. In principe ben ik tegen dit soort wetgeving maar met kanttekeningen dus. (het poldermodel min of meer ;-) )

Roelof, (URL) - 26-08-’04 00:17
keekstar

haha hahahahahahahahahaha mag ik even lachen!? Een kind van twaalf met een piercing moet een ongelooflijke schop onder zijn hol maar een wet totaan 18 jaar? Kom op zeg dat is werkelijk belachelijk. Ik heb mezelf ook (helaas) verminkt met een litteken van een piercing maar what the **** heeft die griezelige vent daarmee te maken. Een piercing zou hem goed doen, en dan wel 1 om beide lippen.

keekstar, (URL) - 26-08-’04 01:08
Tink

Komkommer-politiek zodat er niet gelet wordt op de vreselijke andere dingen die ze ondertussen bedenken.

Tink, - 26-08-’04 01:26
Han

Toen ik m’n eerste tatoo liet zetten merkte ik dat je je moest legitimeren als men dacht dat je nog geen 18 was. Het was toen al zo dat minderjarigen zonder begeleiding niet welkom waren in een tatoage-salon. Volgens mij verandert er dus helemaal niets.

Han, (URL) - 26-08-’04 07:41
Chantal

Ja, maar de regering heeft toch NIKS beters te doen?!?!?!?

Chantal, (URL) - 26-08-’04 09:41
Jef

Ik vind zo’n wet ook niet verkeerd hoor.

Jef, (E-mail ) (URL) - 26-08-’04 10:46
Mark

Nederland is Papier land .. wetjes en regels je word er scheitziek van, optyfen met deze kut regering en nooit meer terug laten komen,

Als een kind van 12 naar een tattoo shop gaat heb je hem/haar verkeert opgevoed, ik kan me niet voorstellen dat een kind van 12 dat al wil namelijk..

Scheitziek word je van dit papieren kut land! :@

Mark, (URL) - 26-08-’04 12:10
Lapin McAdam

Oef, gelukkig heb ik nog net op m’n 8ste m’n eerste tattoo’s kunnen laten zetten, toen mocht dat nog, en op m’n 10de begonnen met prins albert’s en meer van dat fraais ..

lol- wie wilt dat nu, als kind ?

Lapin McAdam, (E-mail ) (URL) - 26-08-’04 12:33
willem

ons land is rijp voor een goede regeringleider, en niet wat er allemaal zit nu in den haag
Het is belangrijk dat onze wetgeving nog steeds rommelig is en iedere keer maar weer gewijzigd moet worden.
Ronduit gewoon belachelijk.
En laat de ouders zelf maar beslissen of een kind een tatto of piercing wil.

willem, - 26-08-’04 13:40
Jolanda

Op zich ben ik het met je eens waar bemoeien ze zich mee…al snap ik ouders die kinderen onder de 12 het toestaan ook niet zo goed. maar dat zal persoonlijk zijn

Jolanda, (URL) - 26-08-’04 13:55
Arjan

Ik ben het ook met je eens ze hoeven zich niet overal mee te bemoeien soms gaat het gewoon te ver

Arjan, - 26-08-’04 14:25
Coqui

het wordt tijd dat er regels komen voor het kabinet…

Coqui, (E-mail ) (URL) - 26-08-’04 15:56
IngKey

Op zich vind ik het wel een goed idee, maar er zijn echter nog zoveel andere veel belangrijkere zaken waar aandacht aan besteed moet worden!

IngKey, (URL) - 26-08-’04 16:59
manja

Ik vind dit een zaak die kinderen maar met hun ouders moeten uitvechten. Maar ja, misschien zijn ouders wel heel erg blij met dit verbod???

manja, (URL) - 26-08-’04 17:16
ladyloela

Precies. Eng gewoon!

ladyloela, (URL) - 26-08-’04 18:52
memyselfandi

Ik hou van piercings, maar tegenstwoordig wordt alles een piercing genoemd..

Een béétje zichzelf respecterende shop laat ouders eerst toestemming geven via een formulier.
Ik heb zelf niet anders meegemaakt maar ga dan ook alleen naar goeie shops :)

Veel kids niet natuurlijk, ik heb die in renesse ook gezien…
Bovendien zijn er best gevaren aan piercings, mijn dochters klasgenote bv van 13 kreeg een buiklies ontsteking, nie fijn!

Ik denk wel dat de overheid richtlijnen moet geven, vanaf hoe oud. En dan ook shops controleren, want er zijn nog vast nog meer misstanden

memyselfandi, (URL) - 26-08-’04 21:40
Gert-Jan

Dit doen ze ter bescherming van het kind, ik vind het terecht dat ze dat willen verbieden en dat papie en amammie mee moeten tot 18 jaar! Je moest eens weten hoe sommigen er tegenwoordig bij lopen :-S

Gert-Jan, (E-mail ) (URL) - 27-08-’04 07:10
Evelyn

Ik vind het wel goed dat kinderen dat niet mogen…het is toch geen gezicht als je 12 jaar bent?en dan die infectie’s ,mijn dochter is 10 en zou het pas mogen als ze oud genoeg is om daar goed over na te denken.

Evelyn, (E-mail ) (URL) - 27-08-’04 07:58
floortje

wat een onzin dat het met de opvoeding te maken zou hebben.

Stel je bent een meisje van 14, netjes op gegroeid, maar op school hoor je er niet helemaal bij. Op dat moment zijn piercings helemaal in en je weet dat als jij er eentje neemt je er ook bij hoort.
Dan heeft dat niets met een een slechte opvoeding te maken. Dan heeft het te maken met een onzeker pubermeisje dat de druk om erbij te horen niet aan kan.

floortje, - 27-08-’04 14:22
naomi

Onder de 12 geen piercings akkoord,maar ik denk dat de jongeren vanaf 16 jaar toch al genoeg verstand hebben om te weten of ze echt een piercing willen of niet.
Ik heb 2 dochters, één van 14 en één van 16. De oudste heeft afgelopen zomer een navelpiercing laten steken en volgende week laat ze een tongpiercing steken. Ik vind dat ze al genoeg verstand heeft om goede beslissing te maken. Geef de jeugd toch wat meer krediet Bal.

naomi, - 17-10-’04 17:16
danny

van mij mogen ze doen wat ze willen ik laat er ook eentje aanbrengen dus dat moeten ze allemaal zelf weten vind ik het is toch hun eigen lichaam:-)

danny, (E-mail ) - 11-11-’04 17:39
patricia

hoihoi ik vind dat kinderen gewoon piercings moeten kunnen laten zetten het is tog hun beslissing??

patricia, (E-mail ) - 11-12-’04 17:17
cilla

ik vind het onteregt dat als je ouders zeggen dat je een tattoo mag en niet van de wet mag de wet is me moer niet ik vin het egt nergens op slaan komop he ik ben 13 ik heb me eigenbeslisingen :( ik ga egt zo hard janken;(

cilla, (E-mail ) - 25-01-’05 14:10
Anne

Best zielig, hoor. Sorry, maar waar bemoeien jullie je mee? Als in de wet staat dat je als 12 jarige en ouder een piercing/tattoo mag, mits je toestemming hebt van je ouders, mág dat. Wat is jullie probleem? Als jullie willen dat jullie eigen kinderen geen piercing/tattoo nemen, dan ga je niet mee naar de shop en zal het kind ook geen piercing of tattoo krijgen. Zo wel, dan is het kind blij en het is nog altijd het lichaam van het kind. Wat kinderachtig is dit, zeg. iedereen mag toch zeker zelf weten wat hij of zij met zijn lichaam doet. Net alsof het uitmaakt of je nu een piercing neemt of over 2 jaar. Die piercing komt er toch wel. Dus doe allemaal niet zo moeilijk en laat iemand zelf beslissen. Maak je niet druk om anderen het is toch de keuze van diegene die hem laat zetten!!

Anne, (E-mail ) - 28-03-’05 19:52
Rosa

Ik was een jaar of 4/5 toen ik met m’n moeder naar de juwelierszaak ging. Ik vond het verschrikkelijk, ik wou echt nooit gaatjes in m’n oren. Toen ik net 13 was geworden liet ik zonder m’n ouders hun wetendheid een neuspiercing zetten. Toen ik een aantal maanden 14 was liet ik m’n lippiercing zetten, toen ik net 15 was geworden kwam m’n tongpiercing en ook deze twee piercings wisten mijn ouders niks vanaf. Vervolgens nam ik samen met m’n broer in dat jaar ook nog een tattoeage. Van de tattoo wisten ze wel af. M’n ouders zijn zeer nette mensen. Hun kinderen lopen ondertussen beiden met piercings en tattoeages rond. M’n ouders wisten er toen de tijd niks vanaf. Maar, so what? We zijn hun kinderen en ze houden echt niet minder van ons, omdat wij nu onze lichamen versierd hebben. Ze zijn er nu zelfs trots op als ze bijvoorbeeld met mensen staan te praten en als die mensen dan vragen: “Vind je dat niet erg, al dat metaal in het gezicht?” Meestal zegt m’n moeder tegen mij en m’n broer dan om onze tong uit te steken, waarmee we de mensen nog erger shockeren. Mensen, welkom in de tijd van tegenwoordig. Het is maatschappelijk geaccepteerd, iedereen heeft z’n eigen lichaam om zich over te bekommeren. Fuck off, weet je, het is je eigen keus.

Rosa, (E-mail ) - 11-08-’05 02:37
lisse
helemaal mee eens
lisse, (E-mail ) - 29-08-’05 17:11
lars

neeeeeee

lars, - 22-09-’05 15:34
Linda 16

Alle mensen die klagen moeten zelf maar eens politiek gaan maken… Ik ben het echt niet eens met Balkenende, maar ik zou de kutzooi ook niet op willen lossen…
Ik heb zelf een navelpiercing.. Heb dit met mijn ma besproken, heb er een half jaartje over na gedacht en wist de eventuele gevolgen. De zetter heeft toestemming gekregen van me ma en heeft een mooi juweeltje gezet…

Linda 16, - 28-09-’05 12:51
me

ik heb sinds mijn 16 een pa, ging goed

me, - 11-04-’06 18:59
vincent
te gek voor worden deze wet
vincent , (E-mail ) - 11-05-’06 11:03
vincent

een vlinke tijd terug heefd ayaan van de vvd, aan gegeven dat het afsnijden van de voorhuid bij kindertjes afgelopen moet zijn, met uitzondering van medise gevallen uiteraard. dit wets voorstel werd van de baan geveegt.
tog vreemd tato piersing of besnijdenis het is een onomkeerbare verandering aan het lichaam dus zoude bijde verboden moeten woorden maar ja die kristen fasist willen niet dat kerk en staat geschijden is en dat is het dus ook niet.
ik heb liever dat ik nu op 25 jarige leeftijd opgescheept zit met een tatoo die ik in me onbenullige pubertijd heb laten zetten dan dat ik op een leeftijd van 1 a 2 jaar oud (bepaald door een ander) me voorhuid er af gehaald zou zijn, voor god of een kabouter bijde niet wetenschappelijk aantoonbaar.

vincent , (E-mail ) - 11-05-’06 11:15
Yvonne
Ik vind het belachelijk! moeten ze toch zelf weten.. en stiekem doen word steeds moeilyker.. dus byna elk kind heeft toch toestemming van hun ouders..
Yvonne, - 29-06-’06 16:56
daimy

ik ben erg benieuwd hoeveel mensen er per jaar een tattooage laten verwijderen

dit van 2000 tot 2005 onderzoek!

zou iemand mij deze informatie kunnen geven ddpragt@hotmail.com al vast bedankt groetjes daimy

daimy, (E-mail ) - 21-07-’06 12:14
Manon

Ach,, wat maakt het uit, als het geen toestemming van de ouders krijgt,, vragen ze het toch wel aan de postbode of iemand die toevallig in de buurt loopt, net als met sigaretten, ze krijgen het toch wel.. ik zal me er niet zo druk om maken

Manon, - 30-09-’06 09:42
cingular ringtone1295

slikekSorry fot that really

cingular ringtone1295, (E-mail ) (URL) - 22-12-’06 20:12
celexa

Sorry that I did that

celexa, (E-mail ) (URL) - 25-12-’06 04:23
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.