Xeroxapparaat

Elke Nederlander moet materiaal afstaan voor een landelijke DNA-bank

Van mij krijgen ze niks!
Ik heb nog nooit een misdaad gepleegd, maar wat niet is kan nog komen.
Bovendien weet ik niet of die lui wel te vertrouwen zijn.
Ze smeren zo wat van je ingeleverde DNA over een lijk en je kan 10 jaar zitten.
Tegenbewijs is er immers niet.

Turkye is welkom in de Europese Unie

ALs ze dat graag willen mogen ze van mij, ik heb niks tegen Turken.
Er is dan wel een grenscorrectie nodig, want Europese landen dienen in hun geheel in Europa te liggen, vind ik.
Dat met de mensenrechten en zo zal ook wel in orde komen.
Het is op zich al bizar genoeg dat stierenvechtland Spanje wel mee mag doen, dus waarom de Turken niet?

Het is oneerlijk om zieke werknemers met arbeidsgerelateerde klachten sneller te helpen dan anderen

Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Waarom zou een werkende voorrang moeten krijgen?
Omdat die geld oplevert voor de staat natuurlijk.
Zo diep moeten we niet zinken, dan zijn we geen mensen meer, dan zijn we echt melkkoeien!
Rene Zaterdag 11 December 2004 at 6:35 pm | | Smurf

34 reacties

Brillie

DNA? Kom zeg… ze vangen mijn drollen maar op uit het riool.

Brillie, (URL) - 11-12-’04 22:47
Miss Marple

Van mij krijgen ze ook geen DNA, recht op privaty dacht ik in een vrij land.

Waren bij elkaar trekken, we zijn geen kudde waar we samen mee door moeten drijven.

Onzin iedereen even veel rechten, niet de een sneller dan de ander. Alleen spoed gevallen eerder behandelen!!

Miss Marple, (URL) - 11-12-’04 23:15
roel

Ik geef mijn dna wel af. Waarom niet. Ik heb nieyts te verbergen, en als ze l=je willen pakken, pakken ze je toch wel;-)

roel, (URL) - 11-12-’04 23:17
Jimmy

1. Mijn DNA krijgen ze niet. Ik heb te caak naar CSI gekeken om te weten dat het niet allemaal waterdicht is.

2. Wie gaat dat betalen? Best leuk zo’ nieuw land erbij als we er maar niet nog meer op achteruit gaan daardoor.

3. Ziek is ziek maakt niet uit hoe het gebeurd, dus afhandelen in orde van binnekomst.

Jimmy, (URL) - 11-12-’04 23:34
Aad

Daarom kijk ik nou nooit naar dat programma. Waarom ouwehoeren over onderwerpen waar je als jan met de korte achternaam toch niks over te zeggen hebt.

Aad, (URL) - 11-12-’04 23:46
Kees

1. Van mij mag het. Het kan ook onschuld bewijzen.
2. Turkije… Europees… langlopende discussie. Dat is net zoiets als Israel en het songfestival. Maar dat heb ik al eens eerder geroepen.
3. Wie zijn die anderen? De collega’s van deze werknemer. De werklozen. En dat zieken eerder geholpen worden dan niet-zieken kan ik wel begrijpen. Is het daarom oneerlijk… volgens mij niet.

Kees, (E-mail ) (URL) - 12-12-’04 00:10
Arjan

DNA? Van mij? Anmenooitniet!

Arjan , (URL) - 12-12-’04 00:14
Cokie

Dna ? Van mij mogen ze.. Ik heb niks te verbergen.
Turkije is van harte welkom, al willen de meesten zelf niet ben ik de afgelopen zomer achter gekomen.
Ennuh, voor wat betreft die zieke werknemers, zo diep zijn we al gezonken…..

Cokie, (URL) - 12-12-’04 00:19
Leibele

1-DNA afstaan door iedereen is belachelijk.Nog effe en ieders post en e-mail en internet wordt gekontroleerd voor de zg staatsvewilihheid ed.Geen Big Brother. 2-Turkye mag in de EG.Alleen ben ik geen voorstander van de EG.De Romeinen,Spanjaarden,Fransen en Duitsers hebben het al eens geprobeerd en dat gaf alleen maar ellende. 3-Gezondheidszorg is er voor iedereen.Niemand mag vanwege een economisch nut of door een hoog inkomen en zo voorrang hebben.Alleen een medische noodzaak zou een kriterium kunnen zijn.

Leibele, (URL) - 12-12-’04 01:51
Jetje

DNA afstaan door iedereen? Ja graag! De kans op meerdere verkrachtingen door één persoon neemt af, een zooi misdaden kunnen eerder worden opgelost. Geweldig! Zeg maar wanneer en ik sta in de rij.

Jetje, (E-mail ) (URL) - 12-12-’04 07:57
Branwen

Geen DNA van Branwen. Het gaat er helemaal niet om of je wel of niet iets te verbergen heb. Het gaat erom dat de overheid en dergelijke niet met hun klauwen aan jouw persoonlijke spul mogen komen.

Branwen, (URL) - 12-12-’04 09:26
leidje

DNA afstaan, ik vind het prima zolang het maar voor dat doel waar het voor bestemd is gebruikt wordt en zolang er maar zorgvuldig mee omgegaan wordt!

leidje, (E-mail ) (URL) - 12-12-’04 10:25
Jolanda

als je niks te verbergen hebt hoef je toch niet bang te zijn om DNA in te leveren

Jolanda, (URL) - 12-12-’04 11:03
Lapin McAdam

ik zal mijn dna tot de laatste cel verdedigen, wees daar maar zeker van.
gelukkig komen zulke waanzinnige ideën in België niet aan de oppervlakte ..
en wat turkije betreft: misschien komt Madagascar dan ook in aanmerking ? evenals Honduras .. Om nog maar te zwijgen over het feit dat Turkije, als het zou opgenomen worden, tegen 2030 het demografisch overwicht zou vormen in de EU ..

Lapin McAdam, (E-mail ) (URL) - 12-12-’04 11:47
V@nM@n

DNA: Gewoon, bij de geboorte afnemen, geen gezeur, koppelen aan je sofi nummer.
Turken: No problemo laat maar komen.
Zieken met voorrang: Ben ik helemaal voor. Tenzij er gevaar voor leven is, dan iedereen gelijk.

V@nM@n, (URL) - 12-12-’04 11:54
Vergifjuh

van mij WIL niemand dna dat weet ik nu al zeker !
ach en die turken, als zij er gelukkiger van worden ?
ik loop nu bij een arbeidspsygologe die in dienst is alleen maar voor mijn werkgever en waar ik met 2 weken terecht kon.. bij de gewone maatschappelijk werkster had ik 6 weken moeten wachten… ik voel mezelf dus niet voor iemand anders geplaatst maar ben wel blij dat mijn baas mijn hoofdinhoud en vooral wat ik er dan daardoor tegen zijn klanten uitblaat belangrijk genoeg vind om mij door te sturen en te hopen dat ik weer beter wordt.

Vergifjuh, (URL) - 12-12-’04 13:11
Roelof

Het gevaar schuilt in de verdere toepassingen van het DNA. Je kunt zien of iemand op jonge leeftijd vatbaar is voor ziekte e.d. Krijgt diegene dan wel een baan. En hoe zit het dan met zijn verzekering. Je krijgt een splitsing in de samenleving.
Als het puur voor het oplossen van misdrijven is dan nog moet je er zeer voorzichtig mee omgaan.

Turkije hoort niet bij Europa. Punt-uit.

Gezondheidszorg is voor iedereen. Alleen medische noodzaak mag een criterium zijn voor een snellere behandeling.

Roelof, (URL) - 12-12-’04 13:27
wiro

dat dna verhaal lijkt me toch wel een goede zaak. net als bij cameratoezicht geldt (tot op bepaalde hoogte): als je niets te verbergen hebt, waar zou je je dan druk over maken?

wiro, (URL) - 12-12-’04 13:49
John

Sta geen DNA af voor een landelijke DNA-bank. Wel heb ik het gedaan ivm mijn ziekte voor onderzoek. Maar dat staat onder zo’n toezicht in het AMC en wordt alleen specifiek daarvoor gebruikt.

John, (URL) - 12-12-’04 14:05
Gert-Jan

Turkije bij de EU?
Dat zal niet lukken, ze hebben mens-onvriendelijke wetten e.d.
Laatst wouden ze overspel bestraffen met gevangenisstraffen en dat is onmenselijk, nee zo’n land wil je niet in de EU.
En ook ik ben het er mee eens, als Turkije toch toe treed moet de grens verlegt worden.
Overigens komt ook nog aan bod dat de gevangenissen in Turkije ook niet echt fris zijn (dit heb ik enkel gehoord) maar goed dat geld ook voor Thailand dus dat is niet alleen daar.

Wat betreft die werknemers die ziek zijn ben ik het eens, wie het eerst komt wie het eerst maalt zo hoort het ook.

En DNA afstaan ben ik ook op tegen, iedereen heeft zo zijn privacy alleen straks niet meer vrees ik.
En er hoeft maar een malle pietje jou DNA al dan niet per ongeluk op een lijk smeren en je kan inderdaad onterecht de gevangenis in, zoals je zelf al zei; bewijs maar eens dat jij die moord/doodslag niet gepleegd hebt.

Gert-Jan, (E-mail ) (URL) - 12-12-’04 14:47
SjorsLive

1. zou het dan echt veiliger en beter worden in NL?
2. kom er maar bij, hoe meer zielen hoe meer…
3. Menselijk gezien is het oneerlijk, economisch is het logisch.

SjorsLive, (E-mail ) (URL) - 12-12-’04 15:29
nefesj

uhmmmm…. oke?…. ehh … sjah…. ff denken ….

nefesj, (E-mail ) - 12-12-’04 15:48
Dudu

Ik ben bang dat ze mijn DNA al hebben, er is zoooo vaak bloed geprikt , of bewaren ze daar niets van??:-.

Dudu, (E-mail ) (URL) - 12-12-’04 16:01
DeKLEINeMAN

Zo had ik dat nog niet bekeken mbt dna

DeKLEINeMAN, (URL) - 12-12-’04 16:15
Paola

ik zit een beetje teveel in het ziektegebeuren om er ook maar een mening over te hebben merk ik opeens…. gelukkig heb ik een wereldarts…die niet doet aan belangen……

Paola, (URL) - 12-12-’04 19:31
MacPhisto

1) Totdat ik jouw opinie las, had voelde ik totaal geen tegenstand tegen de suggestie. Maar vanuit een mogelijk complot gezien is het niet zonder risico zulke unieke materialen aan de staat te doneren.

2) Zolang het land haar zaakjes op orde heeft en nauwlettend haar grenzen controlleert op terroristisch gespuis is het mij allemaal best.

3) We worden langzaam aan geconfronteerd met asociale Amerikaanse toestanden en daar word ik een beetje treurig van. Hopelijk valt het roer nog te keren met een nieuwe regering.

MacPhisto, (URL) - 13-12-’04 11:24
Darkrain

1 DNA mogen ze pas hebben als het word verzocht door de politie die ivm een moordonderzoek van iedereen uit de hele wijk het dna moet hebben.
2 Turkije in EU, laat ze maar erbuiten blijven. We moeten al genoeg betalen aan de kort geleden toegetreden EU landen.
3 Licht eraan wat voor ziekte.

Darkrain, (URL) - 13-12-’04 12:14
Bart

DNA bank is ok. Ik heb niets te verbergen. dat bewijs je dan juist !

Bart, (URL) - 13-12-’04 15:32
keekstar

Als ze me ergens van verdenken geef ik ze wel DNA en anders niet. Ik ga inderdaad niet het risico willen lopen om erbij genaaid te worden. Echt niet hoor. Ik vind de indentificatieplicht al genoeg gedoe. Straks krijgen we nog een streepjescode getattoeerd in onze nek. En dat allemaal door een stel domme criminelen.

keekstar, (URL) - 14-12-’04 13:18
Niek

jajaaaaa.. daar ben ik wel mee eens.. straks nog een chip in je nek of wat hiervoor al is gezegd getattoeerd in je oor en nek! :)

Niek, (E-mail ) (URL) - 14-12-’04 17:39
Diana
Kom op Roel, CSI is televisie. Het is in geen geval te vergelijken met de hedendaagse routine die ze hier (in Nederland) hanteren. Ga eens iets anders doen dan voor je TV zitten
Diana, - 23-03-’05 20:34
Diana

Tegenstanders van DNA-afgifte: Waarom zo bang zijn om je DNA af te staan. Het gaat in de DNS-bank dan, het is een overheidsinstantie. Denken jullie nou echt dat het materiaal verhandelt wordt? Lijkt me stug, niet? Als op deze manier veelplegers en trouwens ook incidentiële misdadigers kunnen worden veroordeelt, lijkt de DNA-afgifte toch een ethische noodzaak.

Diana, - 23-03-’05 20:40
friso

het inleveren van DNA is natuurlijk niet verkeerd. denk maar eens aan de volgende situatie. in Azie tijdens de tsunami gingen veel mensen levens verloren, waarvan ze niet weten wie het is. het proces om mensen te identificeren zou een stuk voorspoediger lopen, wanneer we DNA van de mensen hadden. die families zitten nu met grote zorgen of hun zoon/dochter/man enz is overleden of niet.

friso, (E-mail ) - 16-12-’05 10:51
Renesmurf
Daar zit inderdaad wel wat in. Toch heb ik liever niet dat ik bekend ben bij de politie. Wie weet ga ik ooit nog eens criminele handelingen verrichten, dan wordt ik liever niet gepakt.
Renesmurf, (URL) - 16-12-’05 20:05
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.