X- faktor

We hebben in Nederland een uniek publiek omroep stelsel.
Het bestaat allemaal uit verenigingen die uitzenden op radio en tv.
Elke doelgroep wordt vertegenwoordigd, en het leuke is, ze handelen los van de staat!
We hebben hier nimmer een staatsomroep gehad.

Nu heeft Medy van der Laan doorgedrukt dat bepaalde dingen gaan veranderen.
En met dit Alleskapotmakenkabinet viel er hier ook nog het een en ander te slopen.
Zo wil ze bijvoorbeeld de NPS maar opheffen.

De NPS is een omroep zonder leden die juist die programma`s maakt die andere omroepen laten liggen.
Als een soort aanvulling zeg maar.
Die programma`s moeten de andere omroepen maar maken, vindt ze.
En daarbij gaat ze de budgetten van de omroepen ook maar even halveren.
Dus die programma`s verdwijnen gewoon, er is immers geen geld voor.
Wat huidige werknemers mogen nog wat maken, en het wordt aangevuld met Amerikaans spul.
En dan heb ik het nog niet eens over de radio, waar de NPS zeker haar steentje bijdraagt.

Tja, dit is dus een in en in slecht plan, en dient niet uitgevoerd te worden.
De mensen die verstand hebben van programma`s maken hebben er het minste over te zeggen.
De regering moet gewoon de omroep financieren, en zich er verder niet mee bemoeien.
Laatst bemoeiden ze zich ook al met de muziek die gedraait wordt op radio 3, en zoiets moeten we niet hebben.
Ooit betaalden we gewoon kijk en luistergeld, maar nu gaat alles via de staat, zodat die een steeds dikkere vinger in de pap krijgt.

Het is pure machtsvertoon, waarschijnlijk omdat ze het kabinet geen vinger in de reet steken.
Op de publieke omroep komen nogal eens politieke kwestie`s boven water, en dat zint het kabinet natuurlijk niet.
Een beetje de boel regelen zodat er voldoende nieuws, achtergronden, sport, kunst en cultuur is vind ik wel oke.
Maar gaan bepalen wat er mag worden uitgezonden gaat veel te ver.

LAAT DE PUBLIEKE OMROEP MET RUST!!!!

Volgens mij hebben de politici aandelen bij de commercielen, ze hebben die zenders ook al vaak belastinggeld gegeven.
Voor zo`n Europa zeg JA programma en defensietroep, en vast nog wel meer.
Weer een reden dat dit kabinet weg moet!

Rene Dinsdag 28 Juni 2005 at 12:00 am | | Smurf

47 reacties

Niek

ach ja.. was toch ook zo`n PVDA-lid die zei dat: “Mensen die niet naar de omroep kijken moeten er toch voor betalen” toch?? iets met Martijn huppel-kut ;) :P
Schandalig.. Laat de omroep zichzelf zijn en laat de overheid er helemaal niet mee bemoeien.. het wordt zo alleen maar een zooitje… K*T-KABINET!!!

Niek, (E-mail ) (URL) - 28-06-’05 00:10
Roelof

Het gekke in dit is dat de NPS nu juist de programma’s maakt die tutje Medy graag op de PO wil zien. Erg tegenstrijdig.
BOvendien denk ik dat ze uit bezuinigingsoverweging de NPS hebben gekozen omdat die geen leden hebben en dus niet in het verweer kunnen komen. Moet je eens meemaken als ze dreigt de VARA of TROS van het publieke bestel wil weren. Hoewel die achterlijke lui van de TROS natuurlijk niets te zoeken hebben in het publieke bestel. Maar goedkoop zijn ze wel met al die herhalingen van Keeping up appearence. Vanavond was er weer eentje. Triest.

Roelof, (URL) - 28-06-’05 00:30
Theo

In het 8 uur journaal van vanavond: Eerst iemand van RTL die zei dat er wel erg veel omroepen waren in NL met Talpa erbij en daarna Medy met haar ‘afbraakplannen’. Kan haast geen toeval zijn.,.

Theo, (URL) - 28-06-’05 00:47
henriette

De commerciële omroepen zullen wel belastinggeld opbrengen en de publieke omroepen kosten dat.

henriette, (URL) - 28-06-’05 01:05
Leibele

En als Medy haar zin niet krijgt gaat ze altijd stampvoeten,zoals een klein kind.Het is een psychiatrisch geval.Opnemen is dringend gewenst.

Leibele, (URL) - 28-06-’05 01:41
rob

Dit is de finale afrekening met de publieke omroep. De kroon op het werk waar de Telegraaf en de VVD veertig jaar geleden mee begonnen zijn. De publieke omroep was te kritisch, dus te links. En D’66 klaart deze klus, want het heeft behoefte aan steun uit verdachte hoek, nu het die nergens anders meer kan krijgen.

rob, (URL) - 28-06-’05 01:53
roy

Het is jammer, hufterig, ongelofelijk dom etc. De Mooie Programma’s verdwijnen zoal Wim de Bie zei. Ik snap weer niets van de keuzes van dit kabinet. Als ik kijk naar welke zenders ik het meest kijk staat Ned.3 toch echt op 1. Vooral VPRO en NPS programma’s. De helft zal dus verdwijnen (NPS) en ik denk dat het voor een zender als de VPRO moeilijk gaat worden.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wie hier allemaal wel lid is van een omroepvereniging, ikzelf ben lid van de VPRO.

roy , (URL) - 28-06-’05 02:30
CasaSpider

Moeilijke zaak… het commerciele gebeuren heeft volgens mij ook niet veel goeds gebracht. Voor alle leuke dingen dient extra betaald te worden en dat wordt alleen maar erger.
Van de andere kant, de publieke omroepen hebben een leven als een luis op een bloedend hoofd gehad. Gevolg was/is dat de top zichzelf aardig verrijkt en de kwaliteit van de programma’s toch achteruit gaat.
Zie Het Glazen Huis bijvoorbeeld.

CasaSpider, (E-mail ) (URL) - 28-06-’05 03:36
Ster

Het is naar mijn idee gewoon een ordinaire bezuiniging. En de bemoeizuchtigheid en betutteling van dit kabinet kan nu al als kenmerkend voor deze regeerperiode worden beschouwd!

Ster, (URL) - 28-06-’05 06:28
sylans

Ik zal ze allemaal niet missen.
Gelukkig hebben we nu Talpa TV.
Die kunnen op Nickelodeon Sesamstraat er echt nog wel bij doen.

sylans, (URL) - 28-06-’05 06:53
Eveline

Wat mij compleet ontgaat is het waarom ervan. Waarom moet er zoveel verdwijnen? Omdat Medy dat op een zondagmiddag heeft bedacht? Ik snap ‘t niet….

Eveline, (URL) - 28-06-’05 09:03
SillyCrazyMe

Een beetje naieve mening René. De publieke omroepen worden voor een groot gedeelte gefinancieerd door de staat. En ze zijn gebonden aan regels opgesteld door de staat. Dat maakt het een staatsomroep. Punt. Een staatsomroep is niet per definitie een propaganda instrument van de regering en staatsomroepen zijn niet uitsluitend te vinden in dictatoorschappen.

SillyCrazyMe, (URL) - 28-06-’05 09:39
Chantal

Ik snap de hele zet ook niet hoor, de programma’s van de NPS zijn juist één van de meest populaire…..

Chantal, (URL) - 28-06-’05 10:36
aargh

Mw. van der laan heeft op mij altijd de indruk gemaakt van een niet heel talentvolle scholier die in een toneelstuk de rol van staatssecretaris moet spelen. Nu is het bij de improvisatie toch echt een beetje uit de hand gelopen.

aargh, (URL) - 28-06-’05 10:53
Coqui

misschien in de verte familie van berlusconi die dame?

Coqui, (E-mail ) (URL) - 28-06-’05 10:55
Leibele

En dit vergat ik nog te melden:volgens mij doet Medy het met John {de mol).

Leibele, (URL) - 28-06-’05 11:10
Koen

Als we dan toch bezig zijn… Mijn visie op het TV gebeuren:
Laat ik voorop stellen dat m.i. omroepen en zenders geen bestaansrechten hebben. Programma’s daarentegen wel. Voor het publiekebestel geldt dat ze te laat op de commerciële concurentie zijn ingesprongen. Gevolg volgens mij dat de kijkdichtheid omlaag is gegaan. Ik zou er voor pleiten om het aantal publieke zenders terug te brengen naar 2 ipv 3. Verder zou ik enkele omroepen weren uit het publieke bestel.. Tros moet maar commerciëel… TV11 ofzo. De katholieke zenders (KRO, NCRV, EO etc.) moeten fuseren tot 1 geheel.. Geen gezeik… Alternatieve omroepen (VPRO, BNN etc) eveneens. Pleur die categoriëen ieder op ‘n zender en we zijn klaar. Laat daar horizontaal geprogrameerd ‘t nieuws overheen komen en we zijn ‘r weer. O.. en die onzinnige zendtijd voor politieke partijen… Schrap dat of breng ‘t onder bij Loekie en de IP-bende, want alle niet publiek kijkers zullen nooit er wat van zien (gelukkig). Tijden zijn veranderd… Er zijn zeker teveel zenders… Afgeschaft mogen worden: Ned3, RTL5, Net5, Talpa, Veronica. Overigens heb ik de helft van die zenders gelukkig al niet… Ik prijs me gelukkig met Belgische commerciëele zenders… Hoef ik geen nederlandse publieken en waardeloze commercieëelen te kijken.

Koen, (E-mail ) (URL) - 28-06-’05 12:24
hans

Ik zal ze allemaal niet missen.

hans, (E-mail ) - 28-06-’05 12:24
Manderijn

Ik vind het erg jammer en onnodig dat de nps weg moet. ik snap niet wat het kabinet daarmee te maken heeft, laat ze zich gaan bezighouden met belangrijkere dingen zoals een land besturen..wat teevee kijken betreft heb ik maar 2 voorkeuren en dat zijn net5 en yorin, de rest hebbik niet nodig. en Loekie de Leeuw moet terugkomen!

Manderijn, (URL) - 28-06-’05 13:29
Cornette

Zo is dat. Handjes af van de TV. Waar bemoeien ze zich mee?

Cornette, (URL) - 28-06-’05 15:28
Lammert

Dit soort ondoordachtzame akties doen meer slecht dan goed. Heel dom! :-S

Lammert, (URL) - 28-06-’05 16:00
Jolanda

tis te belachelijk voor woorden allemaal. De NPS maakt nou juist die de programma’s die zij wil…. weet dat mens wel waar ze mee bezig is?? :(

Laten ze liever de VPRO opheffen of zo ;) ;)
Jolanda, (URL) - 28-06-’05 16:28
madelief

Ik ben heel blij dat ikz elden of nooit naar de tv kijk. Kan er dus ook niet van wakker liggen en een beetje verandering op zijn tijd houdt mensne scherp. Ik dnekd at de programma’s echt in een andere vorm wel weer zullen opduiken hoor!

madelief, (URL) - 28-06-’05 17:09
Brillie

Opheffen ! Allemaal. Het kost handen vol met geld en dat hebben we niet meer. Of wel EEN staatszender en de rest kan dan mooi via reclame de ether bevuilen. Dat is pas veel beter, dan een lappe deken van zenders, waar geen hond na kijken wil.

Brillie, (URL) - 28-06-’05 18:19
Lidewy

Ik kijk niet vaak televisie, maar als ik kijk, kijk ik naar de publieke omroep.
Wat er nu bedacht wordt is inderdaad allemaal betuttelend gezwets.

Lidewy, (URL) - 28-06-’05 20:39
Renesmurf
De publieke omroepen hebben zich altijd moeten verantwoorden, ze hebben het NOOIT echt makkelijk gehad. Ze moesten genoeg leden hebben, en om dat voor elkaar te krijgen aanlokkelijke programma`s maken.
Renesmurf, (URL) - 28-06-’05 21:02
Renesmurf
Talpa intereseert me niet, bovendien gaat het me niet om Sesamstraat maar meer om Neerlands cultuurgoed.
Renesmurf, (URL) - 28-06-’05 21:03
Renesmurf
Bij een staatsomroep bepaalt de staat alles, dat is nu vrijwel nergens meer zo. In Nederland is dat nooit zo geweest, we hebben hier omroepverenigingen en die zenden uit wat ze willen. Pas achteraf kan er wat mee gedaan worden. Bij een staatsomroep houdt de staat een vinger in de pap op de werkvloer.
Renesmurf, (URL) - 28-06-’05 21:05
Renesmurf
Omroepen hebben wel degelijk bestaansrecht, ze hebben immers leden. Ze hebben niks te maken met de commercielen. Als er meer zenders komen wordt het publiek verdeelder, logisch. Ze hoeven de commercie niet achterna. Horiontaal ben ik overigens ook niet zo`n fan van.

Religieuze omroepen samenvoegen is wel een idee.
De VPRO en BNN laten fuseren slaat nergens op.
Dat zijn twee totaal verschillende omroepen.

Renesmurf, (URL) - 28-06-’05 21:09
Renesmurf
Loeki zal je daar zeker niet tegenkomen. ;-)
Renesmurf, (URL) - 28-06-’05 21:10
Renesmurf
Er kijken wel degelijk mensen naar, heel veel zelfs. Elke publieke omroep heeft meer leden dan jij fans. Ga je mond spoelen!
Renesmurf, (URL) - 28-06-’05 21:11
Terrebel

Lang leve de censuur!
Mog eventjes en de staat gaat sommige websites blokkeren.
Doen ze in China ook.
Nog even en De Staat gaat bepalen wat er in de lesboekjes op onze scholen komt.
Stalin zou dit allemaal geweldig hebben gevonden…:-(

Terrebel, (URL) - 28-06-’05 21:23
Kees

Nog even en de nog resterende publieke omroepen mogen niet meer bepalen wat ze uitzenden. Staatstelevisie… met veel indoctrinatie vanuit Den Haag.

Kees, (E-mail ) (URL) - 28-06-’05 21:33
V@nM@n

Opruimen die rommel, we hebben al zenders genoeg….

V@nM@n, (URL) - 28-06-’05 22:09
Renesmurf
Het is zeer zeker geen rommel. Zolang er publiek voor is hebben ze bestaansrecht.
Renesmurf, (URL) - 28-06-’05 22:15
DarkRain

Dat het kabinet wegmoet daar heb ik je al eens redenen genoeg voor gegeven, en nou is dit niet de voornaamste reden voor mij maar je heb wel gelijk! :-)

DarkRain, (URL) - 28-06-’05 22:26
sinesappel

Ik ben het helemaal met je eens, laten ze zich het hoofd eens buigen over dingen die wel hun aandacht nodig hebben!

sinesappel, (URL) - 28-06-’05 22:54
hotman

Ja wat ga je doen he als de verveling toeslaat?

hotman, (E-mail ) - 28-06-’05 23:20
Brillie

@ Rene: Toch blijf ik bij opheffen en EEN staats zender is meer dan genoeg. Een landelijke staats zender ook. Dan ben ik ook gelijk af van al die geloofszenders: NCRV, KRO, EO, IKON, HV, en ga zo maar door. Als ik een goede film wil zien ga ik wel naar de bios. Wil ik een goede doko zien, dan kijk ik wel op de schotel. Maar beter is om je tijd door te brengen met een goed boek.

Je zou zelf je mond eens moeten spoel… Het ruikt hier te veel naar de geilheid van de VPRO.

Brillie, (URL) - 28-06-’05 23:38
Renesmurf
Geen geilheid hier, wat een onzin. Bovendien staat er een NPS banner en een Risingflow banner, en die hebben beiden niets met de VPRO te maken. De NPS maakt veel programma`s over de Nederlandse samenleving en toevallig ben ik daar in geintereseerd. Als jij het voor het zeggen hebt krijgen we vast allemaal dezelfde layout als web-log. Ik hou wel van verschillende meningen en inzichten.
Renesmurf, (URL) - 28-06-’05 23:46
SillyCrazyMe
EO staat voor Evangelish en de C in NCRV voor christelijk. Beiden zijn dus niet katholiek. BNN richt zich voornamelijk op jongeren, de VPRO niet, dus dat wordt een rare fusie. Net5 wordt zeer goed bekeken en dus lijkt afschaffing me een beetje unfair. Talpa heeft zo’n beetje alle best bekeken programma’s opgekocht dus ongetwijfeld zullen die ook goed bekeken worden. de fout die jij hier maakt is dat als jij niet naar die programma’s of zenders kijkt, ze dan ook maar gelijk afgeschaft mogen worden. renesmurf: die omroepen zenden helemaal niet uit wat ze willen, ze zijn gebonden aan regels, zo moeten ze een minimale hoeveelheid (in procenten) aan Nederlandse programma's uitzenden. Als publieke omroep ben je "gebonden' aan de regels van de staat en in ruil daarvoor krijg je geld van de staat. als je dat niet meer zint, moet je commercieel worden, net zoal Veronica. ik ben wel met je eens dat deze nieuwe regels van de zotte zijn maar ze hebben nu eenmaal het recht om dit soort regels op te stellen. gelukkig hebben wij ook het recht om te protesteren daar tegen dat scheelt ;-) Brillie: Omdat jij er niet op zit te wachten wil niet zeggen dat andere mensen dat ook niet doen. Je HOEFT niet te kijken hoor. Mag ik alsjeblieft gewoon blij zijn met mijn ‘geloofszenders’? En elke avond naar de bioscoop is wat duur. Bovendien is het onzin dat mensen die een goed tv programma kunnen waarderen (of dat nu bij de publieke of de commercielen is) niet ook een goed boek zouden kunnen waarderen. Niet elke tv-kijker is gelijk analfabeet :-D
SillyCrazyMe, (URL) - 29-06-’05 10:19
Koen

Even ‘n verduidelijking….
Ik heb ‘n heel persoonlijk kijkgedrag. Iedereen heeft dat. Welke omroep/zender achter het programma zit boeit mij niet. Of dat nou de VPRO of de EO is. Het gaat mij om het programma en de inhoud daarvan.
Voorbeeld: Standaardavond in huize Wouters:
17:00u VT4 = Diverse series
18:30u Yorin = Dr Phil
19:00u Ned1 EO = Railaway
19:30u Ned1 EO = ziekenhuisprogramma
20:00u Rtl4 = GTST
Daarna afwisselend film op VT4, danwel SBS6
22:30u SBS6 = Hart van Nederland
Zo kan iedereen ‘n eigen kijkschema opstellen. Zoals je ziet zap ik dus regelmatig. Het klopt dat ik enkele zenders niet kijk omdat ik ze gewoonweg niet heb. Overigens worden die programma’s bijna allemaal ook op VT4 uitgezonden.
Mijn idee van omroepverbetering is dan ook niet zo zeer opheffing van de publieken, maar beter gebruik van de zenders en het weren van enkele partijen (o.a. Tros) die dankzij leden best zonder staatssteun kunnen. Geef die financiëen aan omroepen die op ‘t randje zitten.

Koen, (E-mail ) (URL) - 29-06-’05 19:58
Renesmurf
Helemaal mee eens, maar nu hebben ze nog wel voldoende vrijheid om hun ei kwijt te kunnen. En dat maakt een omroep tot wat het is.
Renesmurf, (URL) - 29-06-’05 20:02
MacPhisto

De betutteling en eigenwijsheid van dit kabinet gaat mij steeds meer tegenstaan. En dan te bedenken dat men nog zeker anderhalf jaar moet wachten op een vergelding via verkiezingen…

MacPhisto, (URL) - 30-06-’05 14:28
Ruben

het moge duidelijk zijn dat dit kabinet alles afbreekt wat ze ook maar een klein beetje geld kost…ze onder het mom van massale bezuineging, Nederland door die enkele mooie dingen die we hier nog hadden ook weg nemen, finaal naar de t*ering helpen..
En het ergste aan het hele verhaal vind ik nog dat als je een minister met de feiten confronteerd, ze met een ijzeren gezicht durven te ontkennen, terwijl de feiten op tafel liggen…

Ik denk dat dit kabinet dingen stuk aan het maken is waar we nog last van zullen hebben over héél vel jaren…financieel zal Nederland er op alle punten op achteruit gaan…
Maar minister Wie’tookmaarwezenmag, die ligt nu heuswel ergens in een hangmatje met een coctailtje ergens op een tropisch eiland vakantie te vieren op koste van de staat met het hele gezin…en dát is het gemene…
De mensen aan de financiele top merken het niet hoor..het zijn Jan Modaal en Instellingen die het van subsiedies moeten hebben (Publieke Omroep)..die de dupe zijn van deze mafkezen die ons land naar de tering helpen!

Ruben, (E-mail ) (URL) - 04-07-’05 09:51
Renesmurf
Wow, ik heb echt een toplogger binnengehaald! :-p
Renesmurf, (URL) - 04-07-’05 23:22
aliciakeyrs

sharron is en blijft de beste dat weet je tog:d

aliciakeyrs, - 12-04-’07 16:18
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.