Xmog
Vliegtuigvluchten van minder dan duizend kilometer zouden verboden moeten worden!Vliegen is tegenwoordig niet meer zo duur, gelukkig maar, dan kan de gewone man ook mee.
Vliegvelden, en niet alleen Schiphol, maar ook onder andere Eelde (Groningen Airport) maken een fikse groei door.
Dat is allemaal leuk en aardig en goed voor de werkgelegenheid alsmede de economie.
Ik hoorde tijdens het WK nogal wat interviews met Nederlanders in Duitsland, en vele van hen vlogen terug.
En later ook het elftal.
Dan de keerzijde van de medaille.
Het is druk in de lucht, telkens als ik kijk, en er zijn geen wolken, dan zie ik wel een vliegtuig.
En als het mooi weer is is er smog tegenwoordig, dat was vroeger niet!
De wereld vervuild langzaam maar zeker.
En het went, smog hoort er al helemaal bij.
En dat benauwd me wel, geestelijk.
Alles maar stopzetten is niet te doen, en ook niet leuk.
Maar wat minder kan ook wel.
Bovendien rijden er overal wel treinen naar toe, laten ze dat maar goedkoper maken!
35 reacties
De trienen moeeten zeker goedkoper, ook in Frankrijk.
En weet je wat nou zo leuk is, m’n oma zei vroeger het zelfde als wat jij nu zegt over de vliegtuigen.
Vroeger vond ik vliegen echt geweldig spannend. Nu nog steeds wel een beetje, met al het gedoe eromheen, maar het feit blijft dat je in een vliegtuig niet kunt zien waar je bent, en hoelang je nog moet. Je denkt niet ‘he, die wolk alweer, we zijn er bijna’. Heb ik met de trein wel, de ijkpunten in het landschap. Dus inderdaad, de trein moet goedkoper. Dan ben ik er niet meer uit weg te slaan.
Ben het in principe met je eens.
Maak je dan wel een uitzondering voor de eilanden?
Om van Curacao naar Aruba of Bonaire te komen is een vliegtuig erg handig, ook al is het maar tien minuten vliegen…
Jammer is dat je met geen woord rept over de industrie en de auto’s.
Ga jij lekker op zaterdagochtend met Kiras 30 kilometer fietsen voor een paar leuke foto’s?
Tja van mij mogen de treinen goedkoper, ik denk dat niemand daar bezwaar tegen heeft. En wat die vliegtuigen betreft: die neem ik nooit voor korte stukjes, maar ben het in dat opzicht wel met je eens. Maar dan ook de grote vervuiler “de auto” aanpakken graag!
als we alles nemen is toch alles te duur de vliegtuigen, treinen benzine noem maar op, en schoner mag alles zeker worden
Moet je eens in andere werelddelen kijken, in Bangkok bijvoorbeeld is er niet eens heldere zon, de stad ligt de hele dag onder een dikke laag smog. De mensen fietsen daar zelfs met mondkapjes voor. Niet allemaal natuurlijk maar wel veel. En dat is nog maar 1 stad kan je nagaan over de gehele wereld…..
Vroeger ging mijn Opa (92) op de fiets van Enschede naar Münster (65km) voor een goed stuk vleesch. Hij was dan ook vrij op de maandagen. Maar ja, dat was vroeger.
Uit onderzoek is gebleken dat treinen grotere vervuilers zijn (door hun enorme stroomverbruik) dan vliegtuigen.
Dus ik weet niet of het wel zo’n goed plan is wat je hier schetst
Smog was vroeger alleen iets in grote steden, het rukt op, helaas, maar wat doe je eraan. De NS is niet echt aantrekkelijk om Smog te bestrijden hoor.
Je hebt gelijk. Klaar. Maar dan ook met Kiras op de fiets de natuur in natuurlijk en je grote auto thuis laten
Ja het heeft inderdaad zijn voor en nadelen.
Maar bv 48 uur in de trein is natiuurlijk ook niet alles dan is een paar uurtjes vliegen prettiger.
Je krijgt mij dus echt niet in de trein naar bv. Spanje, ik ga altijd het liefste met de auto. Over de binnenwegen want dan is de reis zelf al een soort vakantie.
Als ik het vliegtuig kan vermijden dan doe ik het. Ze moeten het vliegen gewoon enger makan! Meer noodlandingen, meer vibratie, angstig kijkende stewardessen, dronken piloten…. Moet jij zien hoe snel het afgelopen is met die pretvluchtjes.
We moeten over jaren alles bekijken en als we toekomst voor onze achterkleinkinderen willen maken moeten we echt wel gaan minderen met het vliegverkeer!!!
Het lijkt erop dat je suggereert dat de smog door alleen de vliegtuigen komt. Dat is natuurlijk niet zo. Want ook de vele fabrieken en auto’s werken hier aan mee. Maar dat de wereld ernstig vervuild raakt, ja, dat klopt absoluut. En daar moet wat aan worden gedaan.
Als tien procent van de automibilisten de trein gaan nemen s’morgens dan rijd er geen trein meer en staan de perrons overvol .
.. tsja .. maar soms kun je niet zonder vliegtuigen .. en daarnaast .. treinen vind ik ook heel erg leuk ..
Treinen moeten goedkoper èn sneller. Vliegen is voor lange afstanden of bij een treinreis die langer duurt dan 2 uur (ofzo)
De NS heeft het monopolie richting deze regionen van Nederland dus waarom zouden ze dat doen…?? Waarom zouden ze sneller en op tijd gaan rijden,..? Mensen moeten toch wel! En ik denk dat de drukte op de weg van grotere invloed is op de smog en andere luchtvervuiling dan het vliegverkeer, maar dat kan ik mis hebben…
Je kan mensen niet dwingen om meer met de treinen te rijden of minder met de auto. Als treinen goedkoper worden gaan er in eerste instantie weer meer mensen met de trein, dit gaat echter niet inhouden dat er meer treinen komen want het jaarspoorboekje is immers al gemaakt en rijden dus voor een vol jaar precies dezelfde hoeveelheid treinen, ongeacht de hoeveelheid mensen die erin zitten (omgekeerd ook, hoe vaak zie je geen lege treinen rijden door het land, ook zinloos zou je zeggen). Kortom, het wordt voor anderen weer te druk in de trein waardoor ze weer voor de auto gaan kiezen. Het beste om smogvorming tegen te gaan is door de vervoersmiddelen zuiniger/milieuvriendelijker te maken.
nah, er rijden natuurlijk niet overal treinen naar toe, dat is een gegeven…. maar ik snap je punt wel…..ik heb trouwens helemaal niets met treinreizen….
ben het wel met je eens dat het allemaal wel minder kan om de smog te verminderen maar ik ben bang dat dat niet zal gebeuren, het tegendeel lijkt juist gaande….met de trein reizen is voor mij niet haalbaar en vliegen doe ik ook niet.maat het openbaar vervoer mag wel goedkoper dat zou best eens kunnen helpen…..
Weet je wat het is Smurf, de meeste mensen denken “Die Smurf heeft gelijk”, of: “De wereld mag inderdaad wel wat schoner, we mogen best wat minderen”.
Daarachteraan denkt men twee dingen: 1: “Ik begin morgen wel, niet vandaag”. en 2: “Als een ander daar nou eerst mee begint, dan VOLG ik wel”!
Zo komt er dus NOOIT wat van.