Flauwekul

Een aantal jaar geleden kregen we van onze werkgever maandelijks zogenaamde kleedgeld.
Als je een nieuwe overal nodig had gaf je dat even door en degene die de verf rondbracht nam even eentje mee.
En dat werd keurig verrekend.

Men kon ook zelf naar de winkel, niks was verplicht.
Op een gegeven moment zijn ze daar van afgestapt, en nu hebben we een ingewikkeld puntensystheem, dus geen kleedgeld meer.
We mogen dan uit een hele lijst kledingstukken kiezen tot de punten op zijn.

Ik gebruik zelf alleen overals, en heb er al drie ongebruikt in de kast liggen.
Maar ja, de punten moeten wel op.

Afgelopen middag hadden we weer eens een maandelijkse toolboxmeeting.
En daar werd doodleuk even medegedeeld dat de directie besloten heeft geen korte broeken meer te leveren, en dat het dragen daarvan na de vakantie verboden wordt!
Wat een timing, zo`n mededeling als het 37 graden is!

Daar kwam een even korte als heftige discussie op.
Kort omdat het toch al besloten is, door de directie dat airco gewend is.
En heftig omdat sommigen al 22 jaar zomers in korte broek werken, en er nooit een klacht over binnengekomen is!

Zou u zich er aan storen als er een schilder (of ander werkvolk) in korte broek zijn werkzaamheden deed?
Ik zou me er niet aan storen, en zelfs een bloot bovenlijf moet kunnen, vind ik.

(Ik werk zelf overigens altijd in overal)

Rene Donderdag 20 Juli 2006 at 11:00 pm | | Smurf

64 reacties

ria

Geen bezwaar hoor. Wat een gedoe weer om niets, gewoon lekker iedereen laten doen waar hij zin in heeft.

ria, (E-mail ) (URL) - 20-07-’06 23:31
Ruben

Wat een onzin! Iemand die in de palle zon boven op een stijger zijn werk staat te doen verplichten om een lange broek aan te trekken vind ik te bizar voor woorden! Wat is het probleem… als de buurman in zij korte broek langs komt lopen ztoort toch ook niemand zich er aan…

Ruben, - 20-07-’06 23:34
Drubibu

Wij hebben ook dat achterlijke punten systeem, aleen het eerste jaar heb ik twee overals en een dikke jas genomen , de rest van de jaren bestel ik alleen Tshirts, dertig stuks dus want ze zijn een punt waard en derhalve loopt het merendeel van mijn familie in mooie donkerblauwe shirts rond ..En wat korte broeken betreft,als het weer het ook maar enigzins toelaat loop ik in een korte broek en geen mens die daar iets van zegt..

Drubibu, (URL) - 20-07-’06 23:34
Leidse Glibber

Zolang jij maar in overall blijft wereken stoor ik me niet aan korte broeken.
Nee, maar zonder dollen ik vind het verbod echt belachelijk en inderdaad waarschijnlijk genomen achter een bureau met verdomd goede airco.

Leidse Glibber, (E-mail ) (URL) - 20-07-’06 23:36
Mark

Ik vind het echt ONZIN .. wat boeit het nou dat men in korte broek werkt.. echt.. en mensen die daar over zeuren zijn vaak de zakenlui die met hun luie reet ergens op een kantoor zitten met Airco.. die moeten ze eens met 37 graden in lange broek het werk laten doen.. !

Mark, (URL) - 20-07-’06 23:41
Brillie

Het gaat er om dat er veilig gewerkt kan worden, daar is die arbo ook voor. Verf dat op de benen kan spatten, kan ziekten veroorzaken. En daarmee uitval. De keuze is dan eenvoudig te verklaren. De arbo schrijft het voor.

Brillie, (E-mail ) (URL) - 20-07-’06 23:45
Terrebel

Ga ‘ns voor de lol in een rok naar het werk: sowieso is dat heel lekker met dit weer en als de baas er iets van zegt moeten ook de vrouwelijke werknemers terug naar huis om een broek aan te trekken. Bovendien kun je hem(?) om de oren slaan met het feit dat er wereldwijd zo’n twee miljard mannen in een rok of jurk rondlopen. Niet in het minst Schotten en Romeinse legionairs…;-) Succes!
(Ik zelf draag trouwens regelmatig een rok, tegenwoordig)

Terrebel, (URL) - 21-07-’06 00:12
CasaSpider

Precies, het is ter voorkoming van verfspatten op de benen. Die moeten eraf worden gehaald met terpentine, waardoor op termijn de benen geamputeerd moeten worden.
En wie is er dan aansprakelijk?
Juist, de werkgever…

CasaSpider, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 00:17
carin

Mooie mannenbenen, niks mis mee! Kunnen wij dames ook eens fijn fluiten… Dus ik ben helemaal voor de korte broek.

carin, (URL) - 21-07-’06 00:32
Roelof

Was een paar jaar geleden de PTT (of hoe ze nu ook mogen heten) ook al dezelfde mening toegendaan als jullie bobo’s? Resultaat: ze mogen weer in korte broek post bezorgen.
Wat die verfspatten betreft kam ik wel meegaan in de mening van brillie en casa. Hoewel, als ik verf, en dat momenteel best regelamtig is die verf met een paar keer goed wassen er ook af. Geen terpentine oid nodig.

Roelof, (URL) - 21-07-’06 00:32
rob

Wat is dat voor een autoritaire en ouderwetse club? Schilder je dan beter als je een lange broek of overall aan hebt?

rob, (URL) - 21-07-’06 00:32
Maurice

Het zal de arbo wel zijn Rene…Of een vrouw die niet opgewonden wil raken bij het zien van wat God geschapen heeft…
Maar jij draagt een overal, dus zit je altijd goed..

Maurice, (URL) - 21-07-’06 00:36
Hansje

Wat een onzin! Hebben ze dan liever dat de schilders halverwege de dag omvallen van de hitte? Of kunnen jullie straks ook ventilatortjes kiezen voor je punten?

Hansje, (URL) - 21-07-’06 01:33
Angélika

Nee daar heb ik geen bezwaar tegen, zelfs ik mag dat op mijn werk. Terwijl ze bij ons toch best streng zijn.

Angélika, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 06:31
Struikel

Echt weer een typische directiebeslissing…

Struikel, (URL) - 21-07-’06 06:40
Youke

het gaat toch om het geleverde werk? Van mij mag een korte broek!

Youke, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 06:46
Corinne

Tja wat ik al lees bij andere reacties het zal wel met arbo te maken hebben. En ook de veiligheidsmaatregelen maar ja om daar nu na 22 jr mee aan te komen is ook weer zo iets.
Ontbloot bovenlichaam heb ik geen bezwaar tegen maar als je ergens heen gaat, de straat op voor boodschapje of je gaat uit eten of op een terras zitten neem dan het fatsoen om wat aan te doen.

Corinne, (URL) - 21-07-’06 07:26
Petra

Ik zal het maar eerlijk zeggen, ik zat achter de beslissing. Het gaat namelijk helemaal niet om de korte broek maar om wat er onder zit: De beroemde verafschuwde Witte sokken, die mogen niet zichtbaar zijn! En een verbod op witte sokken is niet haalbaar, dus dan maar een verbod op de korte broek.

Petra, (URL) - 21-07-’06 07:54
Peter

Omdat ik met chemicalien moet werken is een vloeistofdichte overal verplicht. In jouw werk zal dat zeker niet wettelijk (arbo) zo zijn, maar dat kan iedere vakbond je haarfijn uitleggen!

Peter, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 08:29
Sandra

Geen probleem, een korte broek (zolang die niet op half zeven hangt) en een blote bast, inclusief wasbordje is natuurlijk helemaal prettig :-)
Maat je zult maar een dag lang in de volle zon moeten… chapeau voor al die werkers, bouwvakkers, wegwerkers enzo.

Sandra, (URL) - 21-07-’06 08:48
Patricia

Juist sexy een schilder die mijn huisje aan het schilderen is in een korte broek en een bloot bovenlijf, ik zie net dat mijn huisje wel wat verf kan gebruiken.. . ;-)

Patricia, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 09:19
Leibele

Ik zou hogelijk verbaast zijn als schilders met deze temperaturen in lange broek schilderen.Als de verstrekking en de goedkeuring om korte broeken te dragen al zo lang bestaat mag men aannemen dat dit tot de normale regels horen vergelijkbaar met de CAO.Als er een ondernemingsraad is bij jullie dan behoort de “baas” over de gewijzigde spelregel eerst advies te vragen aan die OR.Ook kan de OR, wanneer de baas dat niet heeft gedaan “ongevraagd advies” verstrekken.In dit soort zaken kan er zelfs sprake zijn binnen de Wet op de Ondernemings Raad (WOR) dat de raad daar een veto over heeft.

Leibele, (URL) - 21-07-’06 09:19
Leibele
De ARBO hier bij betrekken is onzin.Volgens de ARBO zou het dan ook zo moeten zijn dat de schilder handschoenen moet dragen.Bovendien is een verbod op het werken met verf waarin oplosmiddelen zitten meer voor de hand liggend.En volgens mij is dat ook al jaren verboden.
Leibele, (URL) - 21-07-’06 09:25
vergifjuh

pffff

het zou eens niet zeg !
belachelijk kantoor volk ook
wat mij betreft moet het gewoon kunnen hoor.. in de blote bast, met een korte broek ..
tis allemaal al moeilijk genoeg, dat werken in die hitte !

vergifjuh, (URL) - 21-07-’06 09:29
Zweefmakreel

Het heeft ook te maken met gevoelstemperatuur. Met of zonder t-shirt maakt waarschijnlijk weinig uit, heet = heet, maar zonder voelt het frisser.
Maar… niet iedereen ziet er ontkleed even smakelijk uit voor de omstanders. Gisteren stond er een halfnaakte kerel in de tram met zijn hele lijf onder het schaamhaar. Dat is geen fris gezicht voor de omstanders. Als die man huisschilder zou zijn, zou zijn werk gegarandeerd onder de haren zitten.

Zweefmakreel, (URL) - 21-07-’06 09:32
henriette

Ik heb er geen problemen mee als mensen in een korte broek werken.

henriette, (URL) - 21-07-’06 09:33
wies

nee hoor, heb ik helemaal geen bezwaar tegen. ik heb nog wel ergens een witte bikini liggen. mag dat wel?

wies, (URL) - 21-07-’06 09:36
jolie

Het doet me denken aan die discussie bij de PTT, waar een kortebroek ook al niet mocht, flauw hoor, bij heet weer. Als je met gevaarlijke stoffen werkt, zoals Peter schrijft, of in brandende zon, kan ik het me voorstellen, maar anders niet.

jolie, (URL) - 21-07-’06 09:39
Pasula

Tjonge wat middeleeuws zeg! Het wordt tijd dat er vers bloed in de directie komt daar. Ik zou me er niet aan storen als iemand zijn werk doet in korte broek of met ontbloot bovenlijf, waar ik me wel aan stoor is dat sommigen de deo nog niet ontdekt hebben met dit weer en dan in een overvolle bus gaan staan….

Pasula, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 10:15
hanscke

Ik stoor me niet aan werken in korte broeken. Sterker nog, maandag hebben we een nieuwe kachel geplaatsr gekregen door iemand in korte broek. Ik houd niet van een ontbloot bovenlijf. Ik zie vele vooral (oudere) mannen zo fietsen en ik vind het maar nix. Gewoon een hemp aan. Is wel zo netjes. Jij was de laatste, nu ga ik weg.

hanscke, (URL) - 21-07-’06 10:29
Bloggie

Goh heeft de directie niks beters te doen dan dit?

Bloggie, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 10:32
travelagent

Gewoon simppel houden en weg mmet die punten systeem.
Nee het stoort mij beide niet ofwel korte broek dan wel blote boven lijf.
Zijn er ook vrouwen in dienst bij jullie?

travelagent, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 10:33
Mannie

Tjah, wordt er volgend jaar zeker bij hun thuis geschilderd ofzo ;). Wat een stel idioten zijn dat ze moeten dat dan toch wel in het contract gaan zetten, anders ken je net zo vaak in korte broek komen als je wilt ;)

Mannie, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 10:38
Ada

je kan de pijpen van de overal afknippen, heb je tóch een korte broek

Ada, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 11:07
Bart

Van mij mag je lekker in korte broek hoor ! Ik zit nu ook (uitzonderlijk) in een korte broek op mn werk. Maar wat ik niet begrijp is: de punten moeten op. Waarom dan ? Je kunt ze toch gewoon laten verlopen als je niets nodig hebt ?

Bart, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 11:48
paola

dat méén je toch niet…….. wat een onzin!!!!

paola, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 12:05
Bjorn

Weer grote onzin dus, vind totaal niet storend of erg als mensen in korte broek willen werken.

Bjorn, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 12:32
Chantal

‘Overall’ is met dubbel ‘l’ anders betekent het iets anders…..

Chantal, (URL) - 21-07-’06 13:12
Citizen Kane

Dit heeft niks te maken met het dragen van een korte broek tijdens warm weer, dit heeft meer te maken met het feit dat een directie graag zichzelf in de picture wil zetten en wil laten zien dat ze nog steeds macht heeft. Hoe cliche ook, degene die dit verzonnen heeft zzal wel bij zijn vrouw onder de plak zitten. Want zo gaat het vaak wel, ook al lijkt het niet zo. Ik zou hier HEEL hard tegenaan geschopt hebben. Blij dat dit soort zooi mij niet overkomt.

Citizen Kane, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 13:27
Kristel

En de directie zelf?

Kristel, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 13:33
Henk

.. regeltjes .. en wie verzint ze .. juist .. zij die er niet mee hoeven werken .. tsja ..

Henk, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 14:02
RI@&BERT

Met deze temperaturen mogen schilders van mij in een korte broek werken hoor!

RI@&BERT, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 14:38
V@nM@n

Van mij mogen ze schilders bij hoge temperaturen dan ook naar huis sturen…

V@nM@n, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 15:08
Hamster

Van mij mag iedereen die in dit weer buiten moet werken een korte broek aan. Het is uberhaubt vervelend dat je hierin moet werken, maar het moet een keer af, zolang schilders en bouwvakkers maar geen minirokjes gaan dragen zou ik geen eisen stellen aan kleding, die kans is overigens redelijk klein.

Hamster, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 15:40
jan

Is erg afhankelijk van de benen en het bovenlijf. Zo’n bedrijf zou eigenlijk een esthetisch reglement moeten hebben.

jan, (URL) - 21-07-’06 16:29
Alice

Schande dat je geen korte broek aan mag! Als je in mijn werkgebied had gezeten had ik je meteen geinterviewd.

Alice, (URL) - 21-07-’06 16:30
Hette

Nee wat een onzin. Werken in korte broek mag best van mij. Stoor ik me helemaal niet aan…..

Hette, (URL) - 21-07-’06 17:03
RanDMC

Het hangt van de branche af waarin je werkzaam bent. Mensen in de “klusjessector” (bouw, schilder, timmerman, etc) mogen van mij best in korte broek rondlopen hoor. Niet lullig bedoeld, maar die sector heeft toch geen serieuze zakelijke uitstraling zoals bijv een bank. Ik werk dan wel bij een bank en bij ons is een korte broek niet toegestaan volgens kledingvoorschriften. Ook wel begrijpelijk: als bank zijnde heb je een zakelijke uitstraling en wil je dat je medewerkers zich representatief kleden. Dus geen korte broek met harige beentjes eronder.

RanDMC, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 19:32
Marielle

Ik zou me er niet aan storen, een paar mooie blote benen, of een mooi bloot bovenlijf is nooit vervelend om te zien…. hahahaha nee graapje even serieus…. Een tijd terug was er ook al de discussie of postbodes in de korte broek mochten werken… stom die discussies… het moet als het aan mij ligt gewoon mogen…. Ik moet er niet aan denken om met 37 graden in een lange broek op mijn werk te moeten lopen… ik zweet me zo al de leplazerus… dus Concvlusie KORTE BROEK MOET KUNNEN!!!!

Marielle, (URL) - 21-07-’06 19:33
Patrick

zover ik weet heeft de toenmalige ptt een rechtzaak verloren, waarbij hun postbodes een korte broek eisten. Hoewel in dat geval er wel werd gewezen op de broekrok van de vrouwelijke collega’s.

Patrick, (URL) - 21-07-’06 20:53
claartje

met dit weer hebben ze groot gelijk kortebroek bloot bovenlijf wat wil je nog meer voor de mannen dan he ;-p

claartje, (URL) - 21-07-’06 21:04
Jager

In overal met dit weer, ik moet er niet aan denken….
greetzzzz en tot over een week of zo!

Jager, (URL) - 21-07-’06 21:55
Menno Nicolai

Schilders en anderen die hun werk ook bij dit weer buiten moeten doen, mogen wat mij betreft zelf kiezen wat ze dragen. Verbieden van de korte broek lijkt me nogal bemoeizuchtig.

Menno Nicolai, (URL) - 21-07-’06 22:09
Kees

Aan schilders of, zoals je het zelf noemt, ander werkvolk met korte broek stoor ik me niet. Als ik buitenwerk zou moeten verrichten zou ik met dit weer ook een korte broek aandoen.

Overigens vind ik wel dat het een fatsoenlijke korte broek moet zijn. Niet zo’n bloemetjesding of zo.

Kees, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 22:13
Linda

Ik vind het geen probleem als jullie en andere mensen die buiten werken zomers een korte broek dragen,maar ik ben het wel met Kes eens het moet wel fatsoenlijk zijn, maar er zijn zoveel korte broeken die goed zijn en waar je prima in kan werken dat ik het geen porbleem vind en dat jullie niet blij zijn met die beslissing kan ik me goed voorstellen.Dit zijn duidelijk bureau pieffen die er niets van begrijpen….

Linda, (E-mail ) (URL) - 21-07-’06 22:18
peer

Ik ben voor schilders met blote benen en bovenlijven.

peer, (URL) - 21-07-’06 22:19
Kimske

Weet je dat leidsters in dekinderopvang geen rokken mogen dragen? AL zijn het lange! Maar nu het zo warm is, mogen we allemaal met bikini werken. Dat vind ik weer onzin. Ik sta thuis ook de ramen niet te zemen in bikini! Ik vind korte broeken zeker niet storend. Bloot bovenlijf hoeft voor mij weer niet zo, kan me voorstellen dat mensen zich daar niet prettig bij voelen.
Maar een korte broek..

Kimske, (E-mail ) (URL) - 22-07-’06 01:06
leidje

Nee, ik zou me er absoluut niet aan storen, in de bouw zie je het ook heel veel!
Soms zou ik ook wel in korte broek naar mn werk willen, maar op een accountantskantoor kan dat dus échnie en dat begrijp ik ook wel… ;-)

leidje, (E-mail ) (URL) - 22-07-’06 07:03
keekstar

Sja je moet wat uitstralen, maar korte broeken zijn niet zo erg (vind ik).

@ Kimske, ik werk op een kinderdagverblijf en daar mag je gewoon rokken aan bij ons :)

keekstar, (E-mail ) (URL) - 22-07-’06 11:04
Lammert

Maakt niet uit wat voor kleding iemand aan heeft, zolang zijn/haar werk er niet door wordt belemmerd.

Lammert, (URL) - 22-07-’06 12:32
Wiro

Als jij puik schilderwerk aflevert, mag je om mijn part zelfs in je blote kont langs komen.

Wiro, (URL) - 22-07-’06 13:55
Theo

Een schilder in nette korte broek moet kunnen. Maar wat voor korte broeken hebben die collega’s van je aan? Toch niet van de kleine korte spijkerbrokejes? Dat kan echt niet!

Theo, (URL) - 24-07-’06 14:19
Aletta

Ik vind het onmenselijk, dat mensen met deze hitte geen korte broek aan mogen. Belachelijk en onveilig, want hoe warmer gekleed, des te meet kans op een zonnesteek. En ik weet uit ervaring, dat dat beslist niet leuk is!!

Aletta, (E-mail ) (URL) - 27-07-’06 08:11
Jaapiooo

Wat een onzin zeker de reactie van (Terrebel)

quote“Precies, het is ter voorkoming van verfspatten op de benen. Die moeten eraf worden gehaald met terpentine, waardoor op termijn de benen geamputeerd moeten worden.
En wie is er dan aansprakelijk?
Juist, de werkgever….“quote

Die weet er dus duidelijk niets van wat wel en niet mag.
Je mag al jaren je handen niet met terpetine afdoen dus zeker niet je benen.
Is ook niet aan te raden met warm weer je verbrand 3e graats hetzelfde efect als bij carboleumen in de felle zon.
Daar hebben we tegenwoordig hele goede zeep voor.
En in de zomer in een korte broek moet kunnen.
Het is anders als er in een witte schotse rok wordt geschilderd dat is inderdaad geen gezicht vanaf een steiger.
Want onder een schotse rok wordt normaliter niets gedragen.

Jaapiooo, - 26-10-’06 17:38
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.