Verkeer
In Nederland ben ik er aan gewend.En in het buitenland valt het me altijd weer op.
De stoplichten zijn in het buitenland anders.
ROOD = stoppen.
ORANJE = als het kan stoppen, of snel wat bijgassen.
GROEN = doorrijden.
Dat is Nederlands, dat is duidelijk.
In het buitenland spingen de stoplichten altijd eerst op oranje, maakt niet uit na welke kleur.
Dus ook na rood springen ze zomaar op oranje, alsof je dan nog snel kan afremmen of bijgassen!
De lichten in het buitenland zijn niet eerlijk, oranje mag daar vaker branden dan andere kleuren.
Dat schept verwarring.
In alle buitenlanden die ik gezien heb doen ze het zo, alleen in Nederland en is het normaal.
Mijn conclusie is dan ook dat het buitenland maar raar is.
En volgens betrouwbare bron doen de Belgen wel lekker met ons mee.
Dit valt me dus altijd op als ik in een buitenland ben, en het is er nooit van gekomen om daar eens over te loggen.
Bij deze dus.
42 reacties
In Engeland knippert zelfs het oranje licht ten teken dat je op moet letten dat het snel op groen springt.
Zo heeft elk land wel iets (In Japan staan er secondes bij hoe lang het nog rood blijft) Viel me van de week op dat Apeldoorn ook een seconden licht heeft als primeur denk ik. dat licht staat op de laan van zevenhuizen,op de kruising van het kanaal noord…ik zag nog net in een flits dat er 23 seconden op stond..dat schijnt een geruster gevoel te geven voor de nog wachtende automobilist.
Raar betekent behalve vreemd ook schaars. Als het overal anders is dan in Nederland (en Belgie) dan is Nederland raar, ongeacht of je het ermee eens bent of niet. Dat je van tevoren weet wanneer je het gaspedaal kunt indrukken heeft wel iets weg van de Formule-1, al heb je daar niet veel aan als er een caravan achter je auto hangt…
Dit is wel weer toevallig Rene, gisteravond stond ik voor een stoplicht (het was rood dus stop) maar het was een pijl. Is dit dan een stoppijl vroegen we ons af…ik ga er niet over loggen, het is gewoon zo.
In Duitsland krijg je na rood ook oranje, om aan te geven dat het zo op groen gaat. En dat is wel zo handig…
Stel je gaat 80 km/h en voor je springt het verkeerslicht net op oranje. De auto voor je wil snel doorrijden, Jij hebt geen zin om te stoppen, dus je geeft wat gas. Red je makkelijk! Dan is het toch erg vervelend als de auto voor je ineens besluit om te stoppen…
Maar die Belgen hebben vaak ook gedraaide stoplichten zodat je van de anderen ook hun kleur kan zien. Wordt het dan bij hen oranje, dan weet je dat je zo groen krijgt.
Hier in Frankrijk gaan ze van groen naar rood en van groen naar oranje en dan rood net als in nederland.
Behalve dat ze soms geen groen hebben maar knipper oranje. Ach… het is vreemd maar alles went toch
Ik ben het met V@nm@n eens. Dan kun je vast een beetje wakker worden na je slaapje voor het rode licht!
In belgië is het ook Groen Oranje Rood en oranje is stoppen tenzij je gevaarlijk snel rijd. gas bijgeven mag niet eens
Kijk, het is wel vrij simpel. Staa je in het buitenland voor een rood verkeerslicht, en hij springt op oranje, is het ook oranje voor de gene die net groen hadden en weet je , als je net rood had, dat de mogelijkheid bestaad, dat er nog even een auto komt doorzeilen.
Het systeem om het zo makkelijk te hebben is makkelijker en dus minder onderhevig aan storingen.
Ze doen het nog zo slecht niet in het buitenland.
Het is me inderdaad opgevallen en wat nou precies de reden is waarom het hier anders is (of bij anderen anders is) weet ik eigenlijk niet.
Je hebt wel gelijk ja, dat viel mij ook al eens op ergens, ik weet alleen niet meer waar. Maar in Duitsland is het volgens mij ook anders
Belgen doen het inderdaad zoals wij. Overigens…… bij de trein is het nog weer anders… daar betekent geel (of oranje) afremmen naar 40 km per uur… volg je het nog?
In Amsterdam is het juist goed als je als fietser door rood rijdt, weet je zeker dat je bij groen niet door een auto wordt overreden die afslaat
Het zou fijner zijn als in de hele wereld wat dat betreft dezelfde regels zouden gelden dat zou heel wat frustratie en ongelukken voorkomen denk ik zo.
Ach hier is het al oranje genoeg… Als dan ook de stoplichten 2x zo vaak op oranje vliegen dan wordt het vast iets teveel van het goede!
In engeland hebben ze voor voetgangers vaak een aparte paal met een lichtgevende knipperende bol, dan moet je als automonilist stoppen.
Ze hebben daar ook na rood licht eerst even knipperend oranje om te laten zien dat je kunt rijden, daarna wordt t pas groen..
Ach…..dat buitenland heeft me natuurlijk in verwarring gebracht…..
Vandaar dat ik er niets meer van snap en een stel bekeuringen heb liggen>-(
Als er helemaal geen verkeerslichten meer zouden zijn wordt het knap lastig Maar de hoofdregel is in elk landat bij rood je moet stoppen. Helaas vergeten veel voetgangers en fietsers dat!
Er zijn ook buitenlanden waar iedereen gewoon door de stoplichten heen rijdt. Rood, oranje, groen… het maakt niet uit. Men gaat hun eigen gang. En wonder boven wonder, het gaat over het algemeen nog goed ook.
De verwarring begint al doordat iedereen verkeerslichten stoplichten noemt, terwijl dat feitelijk alleen voor de rode variant geldt. Er doorheen rijden is knap lastig; in de meeste gevallen geeft de paal niet mee en kom je toch tot stilstand.
In Duitsland mag je bij oranje echt niet bijgassen. Als je dat doet en ze zien het… kost het je een week vakantie geld. Zo eerlijk zijn ze daar wel. Bij een zebrapad toch door rijden als er iemand al erop staat… je bent zo je rijbewijs kwijt, als je als Duitser Hollandse wijze auto zou rijden.
Hollanders zijn aso met auto rijden. Of is het al outo…