Stemwijzer

De stemwijzer is weer online.
Nadeel is dat je alleen op EENS, ONEENS of WEETNIET kan klikken.
Ik wil altijd mijn mening wat verduidelijken,  gelukkig kan ik dat doen op mijn eigen weblog.
Meteen al de eerste stelling slaat nergens op:

Burgers moeten de minister-president kiezen.

Dat doen we toch ook?
De grootste partij mag de minister president leveren.
En we stemmen toch allemaal op de partij waarvan we vinden dat dat de grootste moet worden.

De kinderbijslag moet omhoog.

Ik vind dat het afgeschaft moet worden.
Als alleen rijke mensen zich kinderen kunnen veroorloven sterven arme mensen vanzelf uit.
En misschien wordt er dan daadwerkelijk eens wat gedaan aan de grote verschillen in loon.
Kinderbijslag is voor sommigen pure noodzaak en voor anderen een lekker zakcentje er bij.
De lonen moeten zo zijn dat mensen er een gezin van kunnen onderhouden, iedereen!

Wie meer verdient, moet meer premie betalen voor de zorgverzekering.

Tuurlijk, zolang de lonen ongelijk verdeeld zijn moeten ook de te betalen premie`s ongelijk verdeeld zijn.
Datzelfde moeten ze ook invoeren voor boetes en entreekaartjes en zo.

Ouders die werken moeten betalen voor kinderopvang.

Dat zou ik willen veranderen in kinderopvang moet verboden worden!
Vader of moeder moet gewoon de kinderen opvoeden en het huishouden doen.
Dat is werk genoeg.
Tweeverdieners mogen wel , maar alleen als ze kinderloos zijn.
Werken en kinderen gaan niet samen!
Of het moeten deeltijdbanen zijn, zodat er altijd een ouder aanwezig is.


Als je thuiszorg nodig hebt, moet je daar aan meebetalen.

Dat vind ik een hele moeilijke.
Als je het kan betalen is een vergoeding niet verkeerd.
Maar toch, pure noodzaak moet gewoon gratis zijn, en met zoiets kan je de boel niet belazeren, dat wordt allemaal nagegaan.
Extreem rijke mensen betalen het zelf maar, hoewel ik denk dat die toch al bediendes hebben.



Dit waren dan de eeste vijf stellingen, de rest volgt later.
Nu mag u hetzelfde doen in de reageerdoos.
Rene Dinsdag 17 Oktober 2006 at 11:00 pm | | Smurf

36 reacties

ria

Ik vraag me toch steeds maar af waarom jij niet je eigen Smurfenpartij opricht, volgens mij heb/krijg je best veel aanhangers.
Verder ga ik niet vertellen wat ik overeral van vind, daar zit niemand daar op te wachten.

ria, (E-mail ) (URL) - 17-10-’06 23:08
Martin

Ik heb deze hele discussie vanmiddag onder het rijden gevolgd op radio 2..het was zelfs soms best ff heftig..
Ik kan me in een aantal stellingen van je verplaatsen..en tjha ieder zijn mening telt.!!
Ook de mening van een ander dus.

Martin, (E-mail ) (URL) - 17-10-’06 23:09
Leibele

Weg met de stemwijzer.Veel belachelijkers kunnen ze niet bedenken.

Leibele, (URL) - 17-10-’06 23:19
Theo

Je hebt wel een paar goede punten! Wat kinderbijslag en kinderopvang betreft ga ik een heel eind met je mee. Dat wie meer verdient dus ook automatisch overal meer voor moet betalen kan natuurlijk helemaal niet. Als al die arme gezinnen uitsterven is doe kaatregel bovendien overbodig geworden!

Theo, (URL) - 17-10-’06 23:48
Angélika

Als er geen arme mensen zijn, wie moet er dan het vuile werk opknappen waar de rijken zich te goed voor voelen? Kinderloze mensen hebben bovendien meer thuiszorg nodig dus dan snijden we onszelf in de vingers.

Om kinderen te kunnen betalen en een mooi huis plus auto te hebben in de regio waar ik woon moet je je kinderen wegbrengen naar een kinderopvang. Dat is de keiharde realiteit.

Thuiszorg vind ik geen moeilijke overigens, gewoon mee laten betalen naar inkomen. Ook schoonmaken bij mensen die niks meer kunnen is pure noodzaak en anders zou het dus altijd gratis zijn?

Angélika, (E-mail ) (URL) - 18-10-’06 00:05
Citizen Kane

Rene, LEUK!!! :D:D Komtie:

Burgers moeten de ministerpresident kiezen: Op zich een goede gedachte, behalve als het dan weer zo’n tovenaarsleerling wordt als Jan-Peter (serieus, er is met geen enkele m-p meer de spot gedreven dan met J-P, dat zegt toch wel genoeg)

Kinderbijslag moet omhoog: Nog erger: kinderbijslag moet LOONGERELATEERD worden. Al die ASO’S in de bovenlaag proviteren volgens een recent onderzoek nog het meeste van staatssubsidies. Laat deze laag maar lekker hun eigen boontjes doppen. Het geld wat ze toch op een oneigenlijke manier besteden kan beter ingezet worden, voor de opvoeding van kinderen in arme gezinnen, om zo de armoede uit te roeien.

Wie meer verdient, moet meer premie betalen voor de zorgverzekering: inderdaad: ik betaal me nu scheel voor dat vermaledijde ziekenfonds. Ik betaal nog steeds meer dan vroeger, terwijl tijdens de invoering van het nieuwe stelsel voorgerekend werd dat ik met die subsidie hetzelfde zou blijven betalen. lariekoek. Ook hier profiteren de hoogste inkomens weer het meeste. Loongerelateerd met die handel!

Ouders die werken moeten betalen voor kinderopvang: Begint men het eindelijk te snappen? hier ga ik geen woorden meer aan vuil maken, lijkt me duidelijk!!

Als je thuiszorg nodig hebt, moet je daar aan meebetalen: één woord: LOONGERELATEERD!

Citizen Kane, (E-mail ) (URL) - 18-10-’06 00:07
Brillie

Burgers moeten de minister-president kiezen: Ja. Want de grootste partij kan wel eens niet het kabinet kunnen gaan vormen. Immers, een aantal partijen kunnen wel eens samen gaan hokken. En dan kan er wel een hele andere leider komen. Dus na de verkiezingen, de verkiezing van de leider. In weze is dat nu Bea.

Kinderbijslag: Weg ermee. Iemand die geen kinderen heeft, bewust, moet wel mee betalen aan die jankende dozen.

Zogverzerkering: Betalen naar vermogen. Wie het meest binnen krijgt, zal ook het meeste betalen.

Kinderopvang: Moeders moeten thuis zitten en pa moet genoeg verdienen. Om het gezin te ouderhouden. Omdraaien mag natuurlijk ook. Vaders moetn thuis zitten en ma moet genoeg verdienen.

Thuiszorg: Gratis.

Brillie, (URL) - 18-10-’06 00:17
rob

Ik zie het al. Ik hoef de stemwijzer niet meer in te vullen. Je hebt het prima en naadloos voor mij gedaan!

rob, (URL) - 18-10-’06 00:25
Youke

Ik was het ook niet helemaal eens met alle vragen. Alleen niet de vragen die jij nu verduidelijkt.

Er zitten soms addertjes onder het gras. Als je je niet met politiek bezig houd snap je de commotie niet en vul je maar wat in. Zoals het nu geregeld is bijvoorbeeld.

Youke, (URL) - 18-10-’06 07:27
Irene

Ha. “Als alleen rijke mensen zich kinderen kunnen veroorloven sterven arme mensen vanzelf uit”.
Da’s een goeie. Alsof het een soort genetische eigenschap is. Leuk.

Irene, (URL) - 18-10-’06 10:34
Linda

Ik vind stemwijzer best goed maar er zitten ook de nodige nadelen aan…..premies moeten inderdaad gerelateerd worden aan inkomens, net als de kinderbijslag…..mensen verbieden om te werken als ze kinderen hebben gaat mij veel te ver. Thuiszorg gratis ben ik ook met je eens, maar je kunt het ook vergoed krijgen dmv het ziekenfonds en de sociale dienst…of een gedeelte vergoed krijgen….ik denk dat het wel gratis moet voor mensen die een laag inkomen hebben……

Linda, (E-mail ) (URL) - 18-10-’06 10:36
travelagent

Ik werk naast een kinderopvang en vind het niet natuurlijk dat vader en moeder hun kind ophalen om 17 uur en dan soms ook nog zeuren.

travelagent, (URL) - 18-10-’06 10:53
Pasula

Ik heb net al enorm veel tijd besteedt aan het goed invullen van de stemwijzer en nog kwam de partij waar ik op ga stemmen pas als 4e op mijn lijst.

Op alle punten die jij noemt ga ik niet in, behalve op thuiszorg. Ik vind dat iedereen die echt hulp nodig heeft dat ook moet krijgen. De hele zorg is zo onduidelijk als wat. Soms haal ik een creme op doktersadvies en moet daar ineens voor betalen en dat terwijl ik andere medische hulp vaak niet nodig heb. Ik vind het schandalig dat als je al zoveel ziektekostenpremie betaalt, je dan nog voor 1 cremepje moet dokken.

Qua kinderopvang, ik heb me nooit zo in die onderwerpen verdiept, vrienden van me hebben 1 kind, werken beiden 1 dag minder in de week dus het kind wordt 3 dagen in de week naar kinderopvang gebracht. Vind ik ook goed voor de ontwikkeling van het kind, het leert met anderen om te gaan, ach en zo is overal wat voor te zeggen.

Pasula, (E-mail ) (URL) - 18-10-’06 11:13
Rick de Kikker

Heb jij iets tegen rijke mensen René?

Rick de Kikker, (E-mail ) (URL) - 18-10-’06 11:21
Bart

Ik ga hier niet rondbazuinen wat ik vind. Ja, toch wel: ik vind absoluut niet wat jij vind.

Bart, (URL) - 18-10-’06 12:35
CasaSpider

Ik dacht dat jij in de hoek Groen-Links / SP zat. Daarom ben ik erg benieuwd naar je stemadvies, volgens mij moet daar iets van Christen-Unie of CDA uit komen rollen… :-)

CasaSpider, (E-mail ) (URL) - 18-10-’06 14:06
Belinda

1. ja
2. nee
3. ja
4. ja
5. nee

Duidelijk? :-)

Belinda, (E-mail ) (URL) - 18-10-’06 14:19
Redstar

De stem wijzer geeft bij mij perfect aan waar mijn keus ligt.

Redstar, (E-mail ) (URL) - 18-10-’06 15:39
Chantal

Het advies sloot weer eens NIET aan bij wat ik ga stemmen….. meer iets voor de twijfelaars onder de kiezers denk ik.

Chantal, (URL) - 18-10-’06 15:58
Bloem

ik ga mee met Brillie, behoudens de kinderopvang; is wel nodig voor alleenstaande met kinderen die moeten werken om rond te komen.

Bloem, (E-mail ) - 18-10-’06 18:11
Carola

Bij de laatste had ik gezegd dat je daar niet aan mee moet hoeven te betalen. De rest hetzelfde. Nou ja, niet zo radicaal bij de kinderopvang want de lonen zijn nou eenmaal niet zo hoog dat je drie mensen van 1 loontje te eten kan geven, hier niet. Als dat zou kunnen dan zou ik het helemaal met je eens zijn. Dan maar geen kinderen voor de lagerbetaalden? Da’s ook geen optie natuurlijk. Als ik naar Fran kijk, die is vanaf anderhalf naar de kinderopvang geweest, dan zie ik dat hij er altijd met veel plezier naar toe is gegaan. Hij was er aan toe om met andere kinderen te spelen en te leren delen. Hij is nu drie en dan is hier de school al verplicht. Ik kwam hem net om kwart over drie halen (ze kúnnen tot 4 uur blijven) en toen zei hij, ben je er nu al, ik heb nog helemaal niet gespeeld….

Carola, (URL) - 18-10-’06 18:16
V@nM@n

Ik heb alle vragen in de stemwijzer al beantwoord. Ik ben en blijf een linke rakker….

V@nM@n, (URL) - 18-10-’06 20:04
Bloggie

Ik sluit me bij Rick de Kikker aan ;-)

Bloggie, (E-mail ) (URL) - 18-10-’06 20:08
Renesmurf
Antwoord: JA.
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 18-10-’06 20:29
Ster

Burgers moeten de minister-president kiezen: Ja. Niet iedereen bij de est gekozen partij is hier voor geschikt.

Kinderbijslag: Afhankelijk maken van de hoogte van het inkomen.

Zorgverzekering: Afhankelijk maken van de hoogte van het inkomen.

Kinderopvang: Hoe zit het dan met de éénoudergezinnen waar de enig ouder wél zal moeten gaan werken?

Thuiszorg: Bijdrage naar inkomen.

Ster, (URL) - 18-10-’06 20:52
Kees

Die stemwijzer zal ik niet invullen. Ik weet toch zo’n beetje wel waarop ik ga stemmen. Dat hoeft die wijzer me niet te vertellen.

Kees, (E-mail ) (URL) - 18-10-’06 20:53
eisema

je gaat hopelijk toch geen partij beginnen he??

eisema, (E-mail ) (URL) - 18-10-’06 21:32
Rick

@Rene, naar ‘boven’ discrimineren is net zo onaardig als naar ‘beneden’. Ben dan ook benieuwd waar jij de grens trekt bij extreem rijk zijn. Want ik denk dat de zogenaamde rijke mensen waar jij het over hebt helemaal geen aanspraak maken op thuiszorg, dat doe je niet in die kringen.

Rick, (E-mail ) (URL) - 18-10-’06 21:53
vergifjuh

jij en je kinderopvang ook altijd :P
en nee ik schiet dit keer echt niet in de verdedigin..ik vertik het :P
ook niet een kleine beetje..
niet !

vergifjuh, (URL) - 18-10-’06 22:29
Syl

Burgers moeten de minister-president kiezen: Ja.
Kinderbijslag: Af laten hangen van het inkomen
Zorgverzekering: eens
Kinderopvang: Ouders betalen en ik vind dat er een maximum moet komen van 3 dagen opvang per kind…als je je kind 5 dagen wil ‘dumpen’ dan had je niet voor een kind moeten kiezen.
Thuiszorg: dat zou bij een zorgstaat niet eens een punt van discussie moeten zijn. Wie (thuis)zorg nodig heeft, moet dat krijgen (en dus niet voor betalen), ongeacht inkomen.

Syl, (URL) - 18-10-’06 22:34
Brillie

@ Rick: het komt alleen andersom vaker voor. En vele slikken dat als koek.

Brillie, (URL) - 19-10-’06 00:20
Meneer Helffer

Heb de stemwijzer niet nodig. Een beetje lezen en goed luisteren doet wonderen.

Meneer Helffer, (E-mail ) (URL) - 19-10-’06 08:50
Brigitte

Ga niet eens meer antwoorden op deze vragen als ik die van jou gelezen heb…..kom uit die droomwereld en leeft ook eens!!!

Brigitte, (URL) - 19-10-’06 09:03
paola

ik heb mezelf gestemwijzerd…niks verandert :-)

paola, (E-mail ) (URL) - 20-10-’06 13:16
Cornette

Ik ben het voor een groot deel met je eens.

Cornette, (URL) - 23-10-’06 14:46
angela

‘werken en kinderen gaan niet samen’. Kom jij uit 1600 of zo? Uit elk onderzoek blijkt dat het het belangrijkst voor kinderen is dat ouders gelukkig zijn, dan dat ze de hele tijd aanwezig zijn. Mijn man en ik werken beide, heus geen tachtig uur in de week, want ik ben namelijk niet alleen ‘moeder’ maar ook ‘vrouw’, ‘vriendin’ en ‘psychologe’. En we zijn gek op de kinderen.

angela, - 29-10-’06 20:25
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.