Quiet

Saddam Hoessein is dood, dit weekend opgehangen, volgens het Iraaks rechtssytheem.
Ik ben tegen de doodstraf.

Iemand doodmaken is moord.
En uit naam van de regering moorden vind ik niet kunnen.
Een regering dient de bevolking te vertegenwoordigen, en daar past een moord niet in.
De dood is geen straf, straffen is iemand de vrijheid ontnemen, niet het leven, ongeacht wat de persoon in kwestie op zijn kerfstok heeft.
Bovendien weten we niet wat er na de dood gebeurt, daar zijn verschillende meningen over.
En iets waarvan niemand zeker weet wat het is kan je niet als straf geven.

Indirect is ook de Nederlandse regering verantwoordelijk, want zij steunden immers de Britse en Amerikaanse aanval op Irak.
En het was al vrijwel zeker dat ze hem te pakken zouden krijgen en dat hij dan de doodstraf kreeg.
De Nederlandse regering vertegenwoordigd het Nederlandse volk, dus de meerderheid van de Nederlanders is medeschuldig.

Ik niet, want ik heb gekozen voor een partij die tegen de aanval was, ik heb gelukkig schone handen.
Rene Zaterdag 30 December 2006 at 11:00 pm | | Smurf

47 reacties

Brigitte

ben ook tegen

zelfde log bijna
goh smurf we zijn een keer eens

Brigitte, (URL) - 30-12-’06 23:43
Struikel

klopt.

Struikel, (URL) - 30-12-’06 23:54
Brillie

Ik verwacht wel even dat je dan een foto van je handen maakt en deze ook even hier laat zien. Dan kunnen we ook zien of ze schoon zijn.

Ook ik ben tegen moorden, ook al is de moord opgedragen door een rechter. Hij had zich ook moeten verantwoorden voor alle daden.

En daarna opsluiten, de rest van zijn leven. Volgens de standaard van Nederland: TV, krantje, hapje en drankje, sporten, leren, kleine werkjes verrichten voor meer inkomen, en iedere dag een bad kunnen nemen.
Eens per maand een meisje voor het plezier.

Zo hoort dat te zijn.

Brillie, (URL) - 30-12-’06 23:55
Kees

Saddam heeft nooit een eerlijk proces gehad. Die hele rechtsgang had nooit plaats hoeven te vinden. Omdat, op het moment dat hij opgepakt werd, toch al bekend was dat hij de doodstraf zou krijgen.

Wat mij betreft was hij opgesloten. Voor zijn verdere leven. Want doodstraf… nee, daar ben ik zwaar op tegen.

Kees, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 00:06
Petra

Schone handen ja, maar het lucht niet op.

Petra, (URL) - 31-12-’06 00:09
V@nM@n

En degenen die het proces hebben geleid noemen zich christenen. Bush had daar moeten hangen

V@nM@n, (URL) - 31-12-’06 00:36
Heidi

in elk geval wil ik je met je schone handen een gelukkig en voorspoedig nieuw jaar wensen!!!

Heidi, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 01:01
ria

Iemand die met zo’n blik zijn dood tegemoet gaat verdient niets anders, opgeruimd staat netjes! Honden die een keer bijten worden ook ruwweg afgemaakt….

ria, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 01:03
Hansje

Ik ben het helemaal met je eens, Smurf!
Het trieste is alleen dat je het ook met schóne handen niet kunt tegenhouden… :-[

Hansje, (URL) - 31-12-’06 01:07
rob

Prima log, Rene. Helemaal o.k in alle door jou genoemde opzichten.

rob, (URL) - 31-12-’06 02:17
Tresi

Niemand heeft het recht om het leven van een ander te beeindigen, wat die persoon ook op z’n kerfstok heeft.
Er zijn meer opties om iemand zijn straf te doen ondergaan.
Ophanging….wreed, maar ja…ik hoor alweer zeggen; ja, maar dat was hij ook. Is ook weer zo.

Tresi, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 02:38
Youke

Zalm dus, die de vervanger was van Balkenellende. Hoorde ik op het nieuws.
Vorige eeuw zijn er velen mensen gedood door de doodstraf waarbij achteraf duidelijk werd dat ze onschuldig zijn. Ja en de dood is dan niet meer terug te draaien.

Youke, (URL) - 31-12-’06 08:04
Jetje

Er zijn momenten dat ik voor de doodstraf ben. In geval van Sadam was ik voor. Slachtoffers van hem hebben ook nooit een eerlijk proces gehad. Zonder proces werden zij gemarteld en gedood. Enige compassie heeft hij nooit gehad. Kans op een vergissing, dat iemand anders voor die martelingen en moorden verantwoordelijk was, is er niet.

Jetje, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 08:34
Theo

Hier hoef ik weinig aan toe te voegen.

Theo, (URL) - 31-12-’06 09:41
Chippie

Ik sluit me helemaal bij Jetje aan.

Chippie, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 09:47
Bart

Ooo wat zijn er weer een hoop mensen het eens met je. Nou ik niet hoor. Iemand die zoveel bewuste moorden op z’n naam heeft staan, verdient dit. En ik ben ook tegen de doodstraf. Het zou niet nodig moeten zijn ! Maar als je zo bruut tekeer bent gegaan als Saddam, mag hij van mij aan een draadje eindigen !

Bart, (URL) - 31-12-’06 10:18
mysterycouple

Nee ik ben het hier ok niet mee eens.. levenslang had ie moeten krijgen… voorzichtig met de oliebollen vanavond

mysterycouple, (URL) - 31-12-’06 10:30
Maarten

Rene, jij kutje… Saddam heeft aardig wat mensen gedood, en als de regering 1 moord pleegt om dat te rechtvaardigen ben ik het daar volledig mee eens.

Maarten, - 31-12-’06 10:34
henriette

Zo is het overal wat. Zij kijken weer raar naar onze TBS met ruime weekendverlofregeling.

henriette, (URL) - 31-12-’06 11:14
Belinda

Ach… degene die zonder zonde is werpe de eerste steen. We zijn met zijn allen (democratie) verantwoordelijk voor de daden die onze regering doet. Het is te hopen dat 2007 een beter jaar wordt op dat vlak (alhoewel de kansen daarop inmiddels ook weer zijn afgenomen).

Maak er wat moois van vanavond en tot in 2007!

Belinda, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 12:22
Maurice

Helemaal schone handen heb je niet. Ook niet als je op de goede partij hebt gestemd Rene!
De regering vertegenwoordigd Nederland – dus ook hen die goed gestemd hebben – en liet het maar waaien.
Allen in Nederland kunnen zich niet verschuilen achter een stem in het stemhokje.
En dus jij en IK ook.

Fijn 2007.

Maurice, (URL) - 31-12-’06 12:38
Pasula

Ik ben ook tegen de doodstraf. Levenslange dwangarbeid was meer op zijn plaats geweest en als ik rechter was had ik daar voor gekozen, maar ik ben geen rechter.

Pasula, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 12:45
Sjiraffe

Ik ben het met Jetje eens.
In sommige gevallen ben ik voor, zo ook in dit geval.
Al vind ik dat hij er nu nog makkelijk vanaf is gekomen…

Een prettig uiteinde gewenst en een heel gelukkig 2007 :)

Sjiraffe, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 13:25
Marnix

Ik vond eht erg walgelijk dat zijn dood live op tv werd uitgezonden. mensonwaardig

Marnix, (URL) - 31-12-’06 13:30
Jolanda

Op zich ben ik ook tegen de doodstraf. Alhoewel ik omde man saddam geen traan zal laten. De manier waarop vind ik echter ongelooflijk onmenselijk

Jolanda, (URL) - 31-12-’06 13:32
René

Ben ook tegen de doodstraf. Het is kwaad met kwaad vergelden. Een barbaarse daad met beulen met kappen om. Ze verlagen zich zo tot het niveau van het regime van Saddam.

René, (URL) - 31-12-’06 13:45
Martin

Dat ie schuldig was..is wel duidelijk bewezen..maar ook ik ben eigenlijk tegen de doodstraf..maar als je het anders bekijkt..is dit wel de goedkoopste oplossing..en nou niet zeggen dit is barbaars?? want dat was ie zelf ook!!

Ik ben in de toekomst geweest…later meer op startrekfan.nl

Martin, (URL) - 31-12-’06 14:00
Roelof

Jammer dat ie er niet meer is. NU kunnen de andere zaken die tegen hem liepen niet meer goed onderzocht worden. Niet goed voor de slachtoffers van die zaken.

Dat de Nederlandse regering zo openlijk deze handelswijze afkeurt is vreemd. Dat hoor ik nu nooit in het nieuws als er in de VS weer eens iemand de doodstraf krijgt.

Roelof, (URL) - 31-12-’06 14:31
Renesmurf
Wij zijn niet verantwoordelijk voor de regering, zij zijn dat voor ons. @Marnix: Ik heb het alleen op internet gezien, de tv zendt zoiets niet uit, dacht ik.
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 14:42
travelagent

De man heeft verschrikkelijk dingen gedaan en toch kreeg ik een onbehagelijk gevoel toe ik hoorde da hij werd gedood.

travelagent, (URL) - 31-12-’06 14:51
Leibele

De Nederlandse regering liet bij monde van ome Gerrit Zalm weten welliswaar tegen de doodstraf te zijn maar alle begrip voor deze te hebben.Een grotere gotspe bestaat gewoonweg niet.Diepe schaamte past.

Leibele, (URL) - 31-12-’06 15:09
Jan

Ook ik ben tegen de doodstraf. Maar niet tegen de aanval op Irak. Als je tegen de aanval bent, ben je indirect dus voor dictatuur, voor aanvallen met gifgas kortom voor volkeren moord…

Jan, - 31-12-’06 15:29
Renesmurf
De aanval ging niet over dictatuur maar massaverniettigingswapens, die nooit werden gevonden. In Irak zit olie, daar ging het om. Er zit wel meer scheef in de wereld waar ze ook niks aan doen.

Oorlog biedt nooit een oplossing.

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 15:47
Redstar

Ook ik ben tegen de doodstraf. In mijn ogen is de verhanging een daad van het zelfde kaliber. De daad blijft het zelfde. ongeacht wie het doet

Redstar, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 16:05
rob

Dat vergat ik nog even, Rene. Een gelukkig en gezond 2007 toegewenst.

rob, (URL) - 31-12-’06 16:58
Jolie

Ja, mijn gevoel was ook nogal bezwaard toen ik van de vonnisvoltrekking hoorde: elke doodstraf is er 1 teveel. Ik begrijp het wel, ze waren natuurlijk ook bang voor gijzelingsdrama’s met de eis S.H. vrij te laten. Dat kan nu niet meer. Maar het blijft barbaars.
(Een fijne jaarwisseling Renesmurf!!)

Jolie, (URL) - 31-12-’06 17:30
Linda

Het is heel erg triest hoe het allemaal gelopen is, niemand mag vermoord worden, zelfs hij niet….

Linda, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 17:31
peer

Het was wel een slechte man, maar doodmaken is nooit goed.

peer, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 18:48
Mireille

Lang leve de V.S. maar niet heus. Hoe is dit mogelijk in onze wereld?
Lieverd, ik wens je een heel gelukkig en liefdevol 2007. Liefs, Mireille.

Mireille, (E-mail ) (URL) - 31-12-’06 19:59
Jan
Wat je eigenlijk zegt is, Irak heeft olie, dus hebben ze het recht op de inzet van Gifgas, en volkerenmoord ?
Jan, - 01-01-’07 10:01
Renesmurf
Nee, wat ik “eigenlijk” zeg is dit:

“Saddam Hoessein is dood, dit weekend opgehangen, volgens het Iraaks rechtssytheem.
Ik ben tegen de doodstraf.

Iemand doodmaken is moord.
En uit naam van de regering moorden vind ik niet kunnen.
Een regering dient de bevolking te vertegenwoordigen, en daar past een moord niet in.
De dood is geen straf, straffen is iemand de vrijheid ontnemen, niet het leven, ongeacht wat de persoon in kwestie op zijn kerfstok heeft.
Bovendien weten we niet wat er na de dood gebeurt, daar zijn verschillende meningen over.
En iets waarvan niemand zeker weet wat het is kan je niet als straf geven.

Indirect is ook de Nederlandse regering verantwoordelijk, want zij steunden immers de Britse en Amerikaanse aanval op Irak.
En het was al vrijwel zeker dat ze hem te pakken zouden krijgen en dat hij dan de doodstraf kreeg.
De Nederlandse regering vertegenwoordigd het Nederlandse volk, dus de meerderheid van de Nederlanders is medeschuldig.

Ik niet, want ik heb gekozen voor een partij die tegen de aanval was, ik heb gelukkig schone handen.”

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 01-01-’07 11:29
Cornette

“En iets waarvan niemand zeker weet wat het is kan je niet als straf geven.”
Briljant Renesmurf.
Petje af.

Cornette, (URL) - 01-01-’07 13:52
Aad

Het maakt niet uit of je op een partij gestemd hebt die voor of tegen de doodstraf is. In beide gevallen heeft die partij geen enkele invloed op het rechtssysteem in een ander land. Zoiets kan alleen maar gelden als het in je eigen land gebeurd.

Aad, (URL) - 01-01-’07 15:27
Renesmurf
Geen enkele partij in nederland is voor de doodstraf voor zover ik weet. Er waren wel partijen tegen de aanval. Dat zijn de schone partijen die deze moord niet op hun geweten hebben, andere partijen hadden kunnen weten dat dit zou gebeuren.
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 01-01-’07 18:43
frank103

Als je de geschiedenis bekijkt is het juist heel menselijk om elkaar de hersens in te slaan. Daar heeft vrijwel ieder geloof of groepering zich actief mee bezig gehouden. Het is dus uitermate menselijk dat we Saddam hebben opgeknoopt. Daarnaast is Saddam niet een gewone (zwarte) crimineel waarbij je niet zeker weet of hij misdaden heeft begaan, het is de politieke leider van een land met vele volgelingen, die nu fijn met een machtsstrijd bezig zijn (ja, weer heel menselijk gedrag) Dus niet een zwarte verdachte, die bij twijfel de doodstraf krijgt, waar een blanke lang de bajes in gaat. Met het opknopen van Saddam probeert men zijn volgelingen tot rust te krijgen, iets wat bijvoorbeeld met het verbannen van de Ayatollah Khomeini in het verleden ook fout is gelopen. Als je hem niet permanent uitschakeld, is de kans aanwezig dat hij terug komt. De doodstraf is dus heel menselijk en soms ook heel noodzakelijk. En als je twijfelt: lieden als Marc Dutroux zijn ook na het uitzitten van 5 jaar gevangenisstraf weer fijn vrijgelaten en op zoek gegaan naar nieuwe slachtoffers, hopelijk niet jouw familieleden. En van Mohammed B en Samir A gaan we over 10 jaar ook weer genieten. En jullie maar duimen dat jullie geen slachtoffer van dit soort lieden worden?
(NB verder ben ik ook tegen de doodstraf!)

frank103, (URL) - 01-01-’07 19:12
Renesmurf
Toch blijf ik tegen het doodmaken van mensen, altijd.
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 01-01-’07 21:49
Kitty

Tja ik vind de doodstraf ook niet meer kunnen. Middeleeuws gewoon….
Wel heb ik geen medelijden met Saddam. Wat hij voor vreselijke dingen heeft gedaan is niet voor te stellen. Door het boek van ‘Mayada, dochter van Irak’ en de persoonlijke gesprekken met een gevlucht echtpaar uit Irak weet ik wat voor monster hij was.Dat hij voor familie en vrienden ook een menselijke kant heeft en dat hij vogeltjes voert is dan niet meer belangrijk. Van mij had hij de rest van zijn leven opgesloten mogen worden en dan natuurlijk wel onder de zelfde omstandigheden zoals hij onschuldige mensen opsloot.

Ennuh….ik kwam je eigenlijk alleen maar een heel gelukkig en mooi jaar toe wensen ! :-)

Kitty, (URL) - 01-01-’07 23:12
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.