Reeds drie stellingen

Ik plaats wat stellingen en voorzie ze van mijn mening.

De provincie moet de inwoners vaker om hun mening vragen en daarom het raadplegende referendum invoeren.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Eens per maand zouden we moeten mogen stemmen of we het ergens wel of niet mee eens zijn.
Dat houdt de politiek scherp, en de inwoners ook.
Ik denk namelijk dat de meerderheid wil dat ze de waddenzee sparen, om maar eens wat te noemen.
En soms stemmen mensen wel eens op de verkeerde partijen, met alle gevolgen van dien.
Nu kunnen ze dat mooi even rechtzetten.

De provincies Groningen, Friesland en Drenthe moeten samen één regio worden met een eigen bestuur.

Daar ben ik het wel mee eens.
Samen sta je sterker, en het scheelt enorm in de kosten.
Dat wil niet zeggen dat de provincie`s opgeheven moeten worden, het gaat alleen om het bestuur, niet om de cultuur.

De provincie moet gemeenten helpen bij de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers.

Zeer zeker, mensen en kinderen horen niet op straat, en moeten altijd opgevangen worden.
Dan kan je beter samenwerken dan elkaar tegenwerken.


Ik ben benieuwd naar uw mening over deze zaken.
Rene Maandag 19 Februari 2007 at 11:00 pm | | Smurf

40 reacties

Jetje

Wat dacht je van: Gekozen partijen zouden het grootste gedeelte van hun beloften waar moeten maken.

Jetje, (E-mail ) (URL) - 19-02-’07 23:03
Martin

1 Daar ben ik het mee eens maar 2x per jaar lijkt mij voldoende..

2 Ik woon daar niet maar het lijkt mij goedkoper en beter dus ook.

3 Niet alleen voor asielzoekers..maar ook de gezinnen van nederlandse(of buitenlandse) afkomst die geen geld meer hebben..om zich in het levensonderhoud te kunnen voorzien.

Martin, (E-mail ) (URL) - 19-02-’07 23:07
Geertje

Met de eerste stelling en de derde ben ik het helemaal eens; zeker de derde. Het is toch kolder dat uitgeprocedeerde asielzoekers zonder eten, medische hulp en onderdak op straat moeten zwerven…
De tweede kan ik niet over oordelen; woon een beetje zuidelijker ;-)

Geertje, (URL) - 19-02-’07 23:12
Struikelaar

Ik weet niet zeker of de meerderheid altijd wel gelijk heeft. Zeker niet als het gaat om zaken die pijn in je portemonnee doen. Maar een referendum is in heel veel gevallen een prima meetmethode. (kijk maar naar de eu-grondwet).

Struikelaar, - 19-02-’07 23:12
Jolie

Het referendum, daar ben ik helemaal voor, allerlei beslissingen en plannen kunnen zo hun eigen leven gaan leiden, dat je je als kiezer afvraagt: heb ik op dit verkiezingsprogramma / accoord gestemd? nee..
En de bestuurlijke samenvoeging van G.,F en D… ik ben heel erg voor het behoud van de provincies: ze hebben zo’n lange eigen geschiedenis, en vaak een veel langere eigen cultuur dan Nederland… Zolang die behouden blijft: OK, maar zodra Groningen een soort Friesland enz enz moet worden, dan zou ik er tegen zijn :-)

Jolie, (URL) - 20-02-’07 00:04
tagrijn

1. Wel erg veel iedere maand. Maar dat de bevolking vaker moet worden geraadpleegd bij echt belangrijke zaken helemaal eens.
2.Ik heb geen idee of die drie provincies in staat zijn zelfstandig hun boontjes te doppen. Let nooit zo op de noordelijke politiek.
3.Dew geneenten moeten hioervoor financieel in staat worden gesteld. Ik denk dat de provincie hier geen ‘potje’ voor heeft, dus zal het van het Rijk moeten komen. Met dit nieuwe kabinet is daar meer kans op dan met het vorige.
Maareh: wilde je een paar logjes terug de provincies niet opheffen…?

tagrijn, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 00:04
Jolie

P.S.: wat 3 betreft ben ik het uiteraard met je eens.., vergat ik nog toe te voegen (maar eens-roepen is eigenlijk minder interessant, dus-eh..)

Jolie, (URL) - 20-02-’07 00:07
rob

Wat helder is dat is dat die provincies zich eens wat nadrukkelijker op de kaart zetten in plaats van zich te profileren als therapeutische centra voor uitgerangeerde politici en niet zo slimme ambtenaren.

rob, (URL) - 20-02-’07 00:21
Brillie

Punt 1: Ja. Gelijk doen. Via SMS natuurlijk. Kunnen ze zo een hele leuke items van maken op TV Drente.

Punt 2: Gelijk er een hek om heen zetten. Zodat Gelderland er geen last meer van heeft. Maar wel het gas door blijven pompen.

Punt 3: Als we nu eens de wet aanpassen, nu Rita weg is, dan hoeven we het hier niet meer over te hebben.

Brillie, (URL) - 20-02-’07 00:30
Leibele

1-Mee eens.Dit is onlosmakend verbonden met echte democratie.

2-Het drukt slechts de kosten.Dat mag niet bepalend zijn in de keuze hoe het land te besturen.Van mij mag het blijven zoals het is.

3-Dit is een taak voor alle overheden.Rijks, provinciaal en gemeentelijk.

Leibele, (URL) - 20-02-’07 01:22
CasaSpider

Stelling 1: bedenk wel dat een meerderheid ook ineens iets kan besluiten waar jij het NIET mee eens bent. Terwijl de partij waar je op gestemd hebt voet bij stuk houdt.
Stelling 2: Ik vrees dat het alleen maar meer ambtenaren oplevert. Of krijgt de regio ook maar 1 Commissaris van de Koningin?
Steling 3: Mooi gesproken!

CasaSpider, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 02:08
Joanna

Punt 1: dan moeten jullie eerst in Nederland de directe democratie invoeren zoals dat wij hier hebben. Maar dat komt vermoedelijk nooit ;-)
Love Joanna

Joanna, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 03:51
Hette

Je punten klinken mooi, waarom ga jij niet in de politiek? Punt 1: elke maand stemmen is misschien wel een beetje veel van het goede.
2: Kostenbesparend en waarschijnlijk ook efficienter, hoewel ze nu ook zoiets willen doen met de Randstad waar weer eindeloos gemekker van komt.
3:Jazeker, je kunt mensen die je jarenlang aan het lijntje hebt gehouden, niet zomaar op straat zetten.

Hette, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 08:26
Bart

Nee
nee
nee

Bart, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 08:31
RI@&BERT

Dit wordt alleen maar nog meer ruzie!

RI@&BERT, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 09:29
Pasula

Stelling 1. Ben ik het ten dele mee eens, ik wil best elke keer naar de stembus maar dan zou er ook tegenover moeten staan dat de mensen die werken niet in hun vrije tijd erheen hoeven te gaan, maar in de werktijd, ‘s ochtends voordat je begint of dat ze eerder wegmogen aan het einde van de dag.

Stelling 2. Niet mee eens, de provincies verschillen teveel in hun doelstellingen om dit tot elkaar te kunnen brenge.

Stelling 3. Dat ligt niet zo simpel, ik ben het ermee eens dat mensen niet op straat horen, maar sommigen kiezen ervoor. Wel vind ik dat er meer geld vanuit de regering gereserveerd mag worden om de problemen in eigen land aan te pakken, mensen betalen genoeg belasting dus dat moet kunnen.

Pasula, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 10:06
pascal

Het referendum is een D66 item. Ik weet niet of je nu de mening vam iedereen moet vragen . Besluitvorming gaat dan erg op basis van emotie plaatsvinden, vrees ik. De hype. Nee, geef mij maar onze huidige parlementaire democratie. Die kan wel beter… denk ik.

pascal, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 10:13
Belinda

Met alle drie de stellingen eens! (tja simpeler kan ik het niet maken!) :-)

Belinda, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 10:30
Downer

1: is het uitproberen waard, ja dus
2: geen mening
3: helemaal mee eens

Downer, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 11:46
peer

Ik snap niet wat (zeker linkse) mensen toch hebben met dat referendum. Als je de bevolking laat beslissen wordt Nederland een eng conservatief land. Mensen willen geen verandering. Alles wat anders is is eng. Als je vraagt wat er met de allochtonen moet gebeuren, worden ze allemaal gedeporteerd en binnen de korste keren wordt de doodstraf heringevoerd. Politici zijn er juist om boven de waan van alledag en het onderbuikgevoel uit te stijgen.

peer, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 12:20
Chantal

Referenda werken alleen als de overheid er ook echt iets mee doet, zoals destijds met de Europese grondwet.

Over die 3 provincies heb ik geen mening, ik kom uit het Zuiden dus het maakt me weinig uit, zolang wij maar niet samen hoeven met Limburg en Zeeland bijv.

Uitgeprocedeerde asielzoekers moeten worden opgevangen , maar tijdelijk want uitzetten moet toch gebeuren dus niet te lang rekken dan.

Chantal, (URL) - 20-02-’07 12:27
jager

Friesland samen met groningen en Drente? Never nooit niet! De rest vindt ik wel okidoki…

jager, (URL) - 20-02-’07 13:11
Cornette

1 en 2 geen mening
3 volmondig ja

Cornette, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 13:13
Brigitte

no comment heb er geen mening over….

Brigitte, (URL) - 20-02-’07 16:01
Redstar

Ik ben het met de derde helemaal eens, maar vind dat dat ook moet gelden voor iedereen, en niet alleen uitgeprocedeerde asielzoekers. Niemand hoort op straat thuis.

Redstar, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 16:05
Renesmurf
ik reageerde even op deze drie stellingen.

@Jolie: Provincie`s zijn meer dan alleen voorletters.

@rob :ja, maar dat slaat niet specifiek op deze stellingen.

@tagrijn : Ja, maar daar was geen stelling over.

@CasaSpider: Commisarissen kunnen wel weg.

@Hette: Ik stem, dat is mijn deelname, dat is wel voldoende.

@Bart : Waarom nee? Verklaar eens nader.

RI&BERT: Hoezo?

@peer :Misschien willen mensen wel helemaal niet dat altijd alles maar vernieuwd wordt. En ik denk dat de meerderheid van de mensen wel het beste met anderen voor heeft.
Je hoeft ook niet over alles een referendum te houden.

@Chantal :Uitzetten kan dus niet altijd, daarom worden ze op straat gezet, zoals je kan weten als je de krant leest.

@jager: En waarom niet?

@Cornette: kort maar krachtig.

@Brigitte: Natuurlijk heb je wel een mening.

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 17:02
travelagent

Samen gaan met de twee andere provencies lijkt me niet zinvol.
Elk heeft toch een andere leef gebied en de friezen hoefen niet voor ons te spreken bijvoorbeeld.
Het ander lijkt me wel zinvol.

travelagent, (URL) - 20-02-’07 18:31
Angélika

Met 1 en 3 ben ik het met je eens…

De tweede, ja ik weet weinig van die provincies af. Soms lijkt het alsof ze überhaupt niet echt bij Nederland horen…

Angélika, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 19:33
Ster

Het lukt mij maar niet om een mening over de provincie te vormen……

Ster, (URL) - 20-02-’07 19:38
Maurice

Oneens, eens, eens. En Wilders het land uit!!!

Maurice, (URL) - 20-02-’07 19:47
Jolanda

1 eeh op zich wil ik wel dat mijn mening gevraagd word maar zou ook geen zin hebben om om de haverklap naar een stemhok alias referendum hok te moeten. …ik weet het tis tegenstrijdig.

2. tja dat zou ik niet weten…als zuid hiolland maar zuid holland blijft

3 daar ben ik het wel emee eens

Jolanda, (URL) - 20-02-’07 20:10
Marnix

1.Ik vind wel dat er vaker refenda gehouden moeten worden.

2. geen mening

3. mee eens

Marnix, (URL) - 20-02-’07 20:13
V@nM@n

Stelling 1:
Helemaal mee eens, dan was hier het openbaar vervoer echt niet veranderd.
Stelling 2:
Mits de bestaande culturen niet worden aangetast mag dit voor mij. Dat doen ze met gemeenten ook.
stelling 3:
Zeker, Dit is meer dan een plaatselijk probleem.

V@nM@n, (URL) - 20-02-’07 20:20
henriette

1. referenda zijn alleen geschikt als meetmethode.
2. Dat maakt mij niet uit. Ik twijfel eraan of het goedkoper is. Ik geloof niet in het zichzelf wegcijferende ambtelijke apparaat.
3. Krijgt de provincie dan een dwingende rol? Het lijkt mij dat een gemeente prima kan zien of er plaats is.

henriette, (URL) - 20-02-’07 20:59
Renesmurf
überhaupt is an sich niet eens een Nederlands woord.

@Ster :Doe een poging:

@Maurice: waarom oneens?

@henriette: 1 : meten is weten, 3: “helpen” staat er, niet “dwingen” Nu worden mensen vaak aan hun lot overgelaten.

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 21:15
Kees

1. Geheel mee eens. De burger moet meer inspraak hebben bij belangrijke beslissingen. Dat is échte democratie.
2. Nee, ik denk dat je hier weinig mee opschiet. Het enige dat je ermee kunt bereiken is dat je mogelijk wat sterker staat ten opzichte van de randstad. Verder zie ik geen voordelen.
3. Natuurlijk moet de provincie helpen. Mensen horen in tijd van nood en/of problemen opgevangen en gesteund te worden. Van het aan hun lot overlaten wordt niemand wijzer.

Kees, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 21:37
ria

Er zijn toch gemeenteraadsvergaderingen waar je heen kunt om te zeggen of je het ergens wel of niet mee eens bent, ga je daar weleens heen eigenlijk?

de samenvoeging van de gemeenten op Schouwen duiveland tot één gemeente is goed verlopen dat moet met provincies ook lukken dus.

Iedereen moet in dit land kunnen wonen…

ria, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 21:42
Renesmurf
Bij gemeenteraadsverkiezingen kan je niet zeggen of je het ergens wel of niet mee eens bent, je mag alleen op partijen stemmen en die nemen dan de beslissingen.
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 20-02-’07 22:23
Maikel

Referenda’s werken alleen als de overheid er ook echt iets mee doet,zoals met de Europese grondwet,maar aangezien ze geen referenda’s meer houden.

Heeft de burger niks meer in te brengen…

Maikel, (URL) - 20-02-’07 22:39
HKH

1. Er moet zeker meer openbaring komen en medezeggenschap vanuit het volk maar iedere maand? Eerder een keer per kwartaal.
2. Weet wat je zegt: Goningen, Friesland en Drenthe…Ik weet het niet. Hoewel, samen sta je idd. sterker maar komt er ook minder geld.
3. Absoluut!

HKH, (URL) - 21-02-’07 20:54
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.