Praag
De schaftkeet biedt uitzicht op een bushokje.
Tijdens pauze`s zie ik dus veel bussen voorbij komen.
Soms stopt ie, en soms rijdt ie door, dat ligt er maar net aan of er iemand in of uit moet.
Vroeger toen ik nog op school zat moest ik de laatste twee jaren ook met de bus. (naar Appingedam)
Als je er in wilt moet je de bus stoppen door bij de stoeprand te gaan staan en je hand op te houden.
Als je er uit wilt moet je op de knop drukken, dan gaat er een rode lamp branden en stopt dus bus bij de eerstvolgende halte.
Als je dat niet doet dan rijdt de bus gewoon door, dat weet iedereen.
Toen ik eens op vakantie was in Praag ging ik elke dag met de bus vanaf de camping naar de stad, en snachts terug.
En wat me opviel was dat de mensen daar niet zelf hoeven te denken.
Dus bus stopte gewoon bij elke halte.
Ook midden in de nacht, als er niemand in of uit moest.
De bus stopte, de chauffeur keek achterom of er iemand opstond, en zo niet, dan trok ie weer op.
Dat is dus ook een verschil tussen het oosten en het westen.
In het westen moet je voor jezelf opkomen, en in het oosten wordt er voor je gedacht.
Zulke gedachten en herinneringen borrelen dus wel eens bij me op als ik mensen in en uit de bus zie stappen.
39 reacties
Tja.. ik was vandaag weer is met de bus gegaan en ik zat gewoon op een ‘lege’ computerkast te wachten op de bus.. (die ijzeren bankjes zijn zo koud) ;).
Maar als je in slaap valt op zo`n bankje ofo dan rijden ze volgens mij wel door hoor.. en ik vind het al irritant als trams zomaar overal stoppen.. misschien muv de nachttrams, dat die wel stoppen..
nougoed.. leuk gedacht/getypt/geschreven etc. rene! ;)
Ik was ooit eens een keer in het voormalige Yoegoslavie, en daar stopte de bus bij een palmboom die als halte dienst deed,het geld lag ook gewoon los op het dashbord van de chauffeur..moet er wel bij zeggen dat je toen 1miljoen 400.000 dinars kreeg voor 100 gulden..tjha dat waren nog eens tijden..!!
Ps: Alleen de rondjes geven vond ik duur..haha je was zo maar ergens wat duizendjes kwijt..lollzz.
Wel grappig zo die vergelijking. Toch vind ik het systeem van dat je zelf op het knopje drukt handiger, dan heb je het idee dat je wat meer opschiet
Ik vind het mooi om te lezen hoe bij jouw een gedachte ontstaat en deze gedachtevorming is erg herknebaar.
Oftewel, in het Oosten is men to the point en biedt men service en in het Westen is men bot tot op het bot….
Het is pas echt handig als de buschauffeur je ook wakker maakt bij de halte waar je uit wilt stappen.
In Schotland, waar ik met de bus mee ging, was het gewoonte om een bel in te drukken, als je eruit wilde. Eigenlijk stopte daar de bus ook bij elk stopplaats, omdat het zo druk was, en mensen voor 100 meter gewoon de bus nemen.
Zelf dacht ik op zijn Hollands even te laten weten dat ik er uit wilde bij de volgende halte. En drukte drie keer kort achter elkaar op de bel. TING, TING TING…
Er volgde een noodstop. Want dit was niet normaal, dat iemand drie keer belde. En kwaad was die busmijnheer, kwaad, dat het drie keer bellen lellen was geweest. En ik maar in mijn taal vertellen, dat ik niet wist waar hij het over had. En de tante van mijn ex moest zich in alle bochten praten, om een boete te ontlopen.
Elke land heeft zo een traditie met bussen.
Heel opmerkelijk zo’n verschil. Zou dat intussen daar ook veranderd zijn? Het lijkt mij niet echt efficient qua tijd en brandstof.
Heel mooi hoe zoiets alledaags een dergelijke gedachtengang omhoog weet te brengen…en het klopt ook nog!
Maar hier in het westen heb je wel dat trams en metro’s bij elke halte stoppen. Dat vind ik zo tegenstrijdig. Terwijl er in trams wel stopknopjes zitten.
Een mooie waarneming Renesmurf, en eigenlijk wel een handig systeem: als ik denk aan alle keren dat ik mijn hand met strippenkaart opstak en de buschaufeur doorreedt (maar ja OK het kost ntuurlijk wel extra benzine.)
Ja zo gaat dat. Hier zaten we in een tussenfase toen we hier net kwamen wonen (13 jaar terug). Nog niet alle bussen hadden knopjes dus de chauffeur hield een beetje in om te kijken of er iemand aanstalte maakte of men riep naar voren dat men eruit wilde. Nu hebben we ook knoppen in alle bussen, schiet beter op moet ik zeggen.
zo rijd een bus wel beter volgens schema, hier in nederland rijd de bus ook al is deze vijf tot tien minuten te vroeg gewoon door
Dat zijn leuke herinneringen….toen ik naar school moest met de bus kon ik er ook niet uit zonder op het knopje te drukkenin slaap vallen was dus niet handig….
Hier in Breda moet je ook op een knopje drukken, alleen gaat er dan niet alleen een lampje branden, maar er klinkt ook een belletje, net als in Belgie. Dat van praag zal nog wel een overblijfsel uit het communisme zijn. Efficiencie was daar niet nodig.
Ik ben niet zo’n knopjesmens .. geef mij maar een bus die overal stopt.. dan kan ik altijd nog bedenken of ik van mijn route af wil wijken
Hmm, dat klopt wel maar als je ergens nieuw bent en met de bus ernaar toe moet dan weet je niet waar de bushalte’s zijn en kom je in de problemen. Dat hadden wij een keer in Zeeland, we reden zo onze camping voorbij omdat we niet precies wisten waar de halte was ondanks dat we aan de chauffeur gevraagd hadden om daar te stoppen…leuk is dat…
Dat is inderdaad nog echte service daar in het oosten. Daar kunnen we nog iets van leren. Alleen het rijden doen die chauffeurs daar al even beroord.
Ik weet nog, toen ik bij mijn oma logeede vroeger, dat de us wel een route had, maar dat je op elke willekeurige plaats langs de weg kon staan, en de chauffeur stopte voor je.
Ook mocht je zeggen waar je eruit wilde.
Mar ja, dat was wel een dorp…
Mooi stukje Rene!
ik ga liever met mijn eigen auto, ik houd absoluut niet van bussen en helemaal niet van lijnbussen..
Een bus die bij de bushalte stopt is een stuk handiger, want dan kun je tenminste op het bordje buiten lezen hoe de halte heet. Hoevaak ik op onbekend terrein niet door de buschauffeur bij de verkeerde halte ben afgezet.
Een mooie filosofische gedachte bij het zien van een bus. En er zit zeker iets in…