Dyslexie

In Nederland wonen veel allochtonen, en die hebben het niet makkelijk.
Alleen al omdat "zij" een als aparte groep benoemd worden.

Nu is het weer groot in het nieuws dat de inburgeringscursus niet voldoet.
Wat niet groot in het nieuws komt, en alleen in een tv programma als PremTime te zien is, is volgens mij veel belangrijker:

Bij allochtone kinderen in Nederland wordt leesblindheid vaak niet erkend, bij hen worden leesproblemen toegeschreven aan taalachterstand.
Gevolg: de kinderen krijgen geen extra begeleiding en komen dan vaak massaal op het VMBO terecht.

O, een allochtoon komt niet uit zijn woorden, dat onderzoeken we maar niet, dat is bij voorbaat al een taalachterstand.
Ik vind dat toch wel schrikbarend.
Van jongeren die op een school terecht komen waar ze niet thuishoren komen problemen.
Problemen moet je voorkomen, of bij de wortel aanpakken.

In Nederland zijn zoveel aandoeningen en evenzovele oplossingen, maar als dat niet herkend wordt...
Ben je blank dan krijg je hulp, ben je dat niet dan krijg je het niet.
Triest.

Hoe kan je verwachten dat mensen zich aanpassen als ze niet eens serieus genomen worden?
Overigens vind ik ook dat onderzoek en behandeling door de staat vergoed dienen te worden.
Rene Donderdag 29 Maart 2007 at 11:00 pm | | Smurf

32 reacties

Niek

Jaa.. daar kan ik over meepraten.. VMBO en allochtonen.. ik loop stage als systeembeheerder op een middelbare school (VMBOLWOO) en alleen maar allochtonen daar.. hier en daar wel nog is een nederlander maar die zien er weer uit als een “ho€r”.. Nougoed.. OF ze doen nederlandse taal leren in hun eigen land en dan naar nederland of ze gaan gewoon terug.. zo simpel is dat.. dan nog zou ik er nog meer verplichtigingen eraan vaststellen… maar dat is mijn mening en plichtingen die ik zou instellen..

Niek, (E-mail ) (URL) - 29-03-’07 23:46
Brillie

Wat een prachtig weer was het vandaag. We hadden zelfs een donderslag. Nog de groeten voor morgen he?!

Als je zulke reacties krijgt, dan weet je het: leesblinden reageren toch nog in twee zinnen.

Brillie, (URL) - 29-03-’07 23:55
Leibele

Dyslexie wordt vaak te snel als diagnose gesteld.Net zo als ADHD.Dat is namelijk makkelijk en veilig en het voorkomt dat de ouder en leerkracht niet naar hun eigen aandeel daarin hoeven te kijken.

Leibele, (URL) - 30-03-’07 00:17
CasaSpider

Een punt voor Brillie!

Anderzijds Reneesmurf is het geen boze opzet van de mensen die de dyslexie niet hebben onderkend. Het is de wet van de grote getallen.

En hoe zit het met ‘Hollanders’ die zich in Groningen hebben gevestigd, worden die ook niet vaak met ‘zij’ bestempeld?

CasaSpider, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 00:19
rob

De discriminatie ten top. Autochtonen hebben dus tientallen problemen. Allochtonen niet. Daar wordt alles op de grote hoop van achterstand en niet-geintegreerd zijn gegooid. Lust je nog een peul?

rob, (URL) - 30-03-’07 00:25
Pasula

Er valt wel meer niet op op scholen wat een enorm probleem is. Het lijkt wel alsof het ene probleem opgelost wordt en er een nieuw probleem ontstaat…

Pasula, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 00:58
tagrijn

Die reactie van Niek is buiten proporties. Ik schrok ervan. Zijn Nederlands is nu ook niet bepaald perfect te noemen.Dus steek eerst eens de hand in eigen boezem, Niek, en oordeel daarna.
Ik wist niet dat hier geen aandacht aan werd besteed. Nu denk ik niet dat dit bewust wordt gedaan en dat men meteen denkt aan een taalachterstand.Dus met je conclusie’Ben je blank dan krijg je hulp, ben je dat niet dan krijg je het niet’ ben ik het niet eens. Maar ik ga helemaal met je mee als je stelt dast er iets aan gedaan moet worden.Ze verdienen een even grote kans.

tagrijn, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 00:59
Martin

Ugh ugh nou er zijn een stel bij die het echt ook niet willen..en die moeten ze maar gelijk terugsturen..de rest die wel wil leren moet geholpen worden vind ik.

Martin, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 01:08
ria

Ik denk dat Niek denkt dat hij leuk is. Verder moet iedereen gelijk behandeld worden, dyslectisch of niet.

ria, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 01:18
Maurice

Rene, jij bent dus stiekem toch een wereldburger die met compassie kan typen.
Smurfenhoedje af voor je.

Maar Nederland kennende, gaat het helemaal goed komen met dyslectie bi-culturelen (zoals we ze nu moeten noemen).

Wat mij vies tegevalt is dat ze nooit schrijven over onze buurmannen en vrouwen als het GOED gaat, en dat begint bij mij steeds meer en meer te jeuken.

Maurice, (URL) - 30-03-’07 04:20
Ster

Niet alles is op taalachterstand af te schuiven, wordt ook niet altijd gedaan.

Ster, (URL) - 30-03-’07 05:33
V@nM@n

Als de ouders fatsoenlijk Nederlands spreken wordt dat wel herkend. Het probleem is vaak dat de ouders niet goed kenbaar kunnen maken wat er niet goed is.

V@nM@n, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 06:29
Wolkewietje

Jaja, wij creëren onze eigen apartheid op deze manier. Allochtoon of arm, dan maar naar het vmbo.

Wolkewietje, - 30-03-’07 08:46
henriette

Mensen die iets hebben waardoor ze lesstof niet goed oppakken moeten daarin geholpen worden. Het is in deze informatiemaatschappij belangrijk dat je in staat bent om teksten goed te bevatten.

henriette, (URL) - 30-03-’07 09:14
Jetje

Ik zou het niet kunnen uitstaan als ik in een land kom te wonen waar ik de taal niet spreek. Ik begrijp de ouders van die kinderen niet die na jaren in Nederland te wonen nog steeds het Nederlands niet begrijpen en spreken.
Op de turn hebben ik te maken gehad met 2 vaders die asiel aangevraagd hadden in Nederland. De ene vader probeerde een gesprek te voeren met alles en iedereen om zich heen. Om de taal en de gewoonten te leren. De andere vader zegt liever niets en keek vragend naar zijn dochter voor vertaling als ik iets tegen hem zei. Als je als ouder je kind de taal niet leert, dan wordt het voor de omgeving ook een heel stuk moeilijker om iets als bijvoorbeeld dyslexie te onderkennen. Leerkrachten zijn nu eenmaal niet in het bezit van een kristallen bol.

Jetje, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 09:18
Hette

Dit is moeilijke materie. Aan de ene kant is er hulp nodig inderdaad. Er zijn ook veel allochtone kinderen die dyslectisch zijn. Aan de andere kant ligt het ook bij de mentaliteit en wat de kinderen van hun ouders meekrijgen denk ik.

Hette, (URL) - 30-03-’07 09:32
sander

ja ik vind dat de kabinet er een rommel van maakt in nederland ze bezefen niet waar ze mee bezig zijn ik vind eerst na denk voor dat je iets gaat uitvoeren.

sander, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 09:38
Mysterycouple

Het is geweoon een zooitje in Nederlans.. en scholen en hulpverleners slaan de plank te vaak mis.

Mysterycouple, (URL) - 30-03-’07 10:01
Chantal

serieus nemen i seen eerste vereiste vind ik.

Chantal, (URL) - 30-03-’07 12:22
jager

Helemaal mee eens Rene…Maar eeh, is dit niet bij jouw in de buurt? : http://www.nu.nl/news/1025840/10/Asielzo..

jager, (URL) - 30-03-’07 12:24
Jolie

Hmm.. even denken.. mijn ervaring in het onderwijs (OK, maar een jaar of 4 met pubers) wees meer uit dat dyslexie bij de echtdyslectische kinderen (te zien in repetities die ik gaf) niet werd aangekaart door de ouders (of ze nu allochtoon, autochtoon, arm of rijk waren, maakte niet uit..)
Daarentegen waren er ook weer bepaalde ouders, die zich het vuur uit de sloffen liepen voor een dyslexie-erkenning. Voor een zoon of dochter die “gewoon,” excusez le mot, een beetje minder slim was. Die kinderen werden door allerlei molens gehaald. Mijn beeld van dyslexie(opvang) is zodoende niet positief. En autochtoon of allochtoon maakte daarin echt geen verschil.
En het stempel “achtergesteld” dat je Prem?onderzoek die kinderen eigenlijk meegeeft, is niet gezond, en in deze (gemengde) buurt waar wij wonen, ook zeker niet terecht.. Sorry dat ik het een keer met je oneens ben :) :)

Jolie, (URL) - 30-03-’07 12:36
Bart

Domme conclusie: Ben je blank dan krijg je hulp, ben je dat niet dan krijg je het niet.

Bart, (URL) - 30-03-’07 13:42
Redstar

Ik ben volgens Tilburg ook niet ingeburgert, want ik zit niet op een voetbalclubje..

Redstar, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 14:49
Belinda

Het niveau van de inburgeringscursus is erg laag (begreep ik van mijn schoonzusje die die cursus ook gevolgd heeft). Ik snap dus niet dat het uivalspercentage zo hoog is!

Allochtonen moeten we behandelen zoals autochtonen behandeld worden. De éne mens is niet beter dan de andere ongeacht afkomst en intelligentieniveau.

Belinda, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 15:24
plutone

Dacht je nou werkelijk dat alles van de school komt? Een kind leert thuis minstens zoveel, als het goed is. De echte achterstand van een kind komt vaak door ongeïntereseerde of incapabele ouders. En die vind je helaas vaak in gezinnen met onmondige importbruiden als moeder. Het is absoluut niet mijn ervaring dat allochtone kinderen op school verwaarloosd worden.

plutone, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 16:34
Renesmurf
en jager: Inderdaad. @Bart: En toch is het zo, het kan namelijk niet zo zijn dat Dyslectie onder zwarten niet voorkomt.
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 17:11
Erik Bolhuis

Ben ik het mee eens Rene, ik vind dat iederen de zelfde rechten heeft zo ook in deze

Erik Bolhuis, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 18:46
Peter

Je bent weer erg Zwart/Wit.
Maar er zijn ook heel veel blanke Nederlanders met problemen en ook die krijgen niet altijd de hulp die ze verdienen.

Peter, (URL) - 30-03-’07 19:07
Linda

Ik vind het prima, zelfs goed als ze hier onderzoek naar doen en het behandelen als ze dan maar niet de Nederlanders vergeten die hier ook veel last van hebben en vaak hard moeten vechten om de juste hulp te krijgen.

Linda, (E-mail ) (URL) - 30-03-’07 23:55
Rob

ik heb cijfer dyslexie, draai vaak cijfers om enzo. en dat is ook niet gemakkelijk voor in het dagelijkse leven niet zo. maar ach, soms moet je ergens mee leren leven!

Rob, (URL) - 31-03-’07 17:36
Geertje

WIj hebben onze dochter laten testen op dyslexie; ongelooflijk wat dat kost!
En nog geen antwoord; ze mag nog een keer getest.
Ja, belachelijk dat het niet wordt herkend; maar ook bij autochtonen wordt dus ook niet altijd gezien!

Geertje, (URL) - 31-03-’07 22:12
Tjap

Ik geloof dat ik wat vaker tv moet kijken. Heb het gevoel dat ik nu steeds veel dingen mis…

Tjap, (URL) - 01-04-’07 22:25
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.