Robben

Dierenpark Emmen heeft alle 27 manenrobben laten inslapen.
Dat is de afgelopen maanden gebeurd.
De beesten waren besmet met zeezoogdieren-tbc.
Behandeling van de zeeleeuwen is bijna onmogelijk volgens de dierentuin.
De dieren zouden een halfjaar lang elke dag medicijnen hebben moeten slikken.


Wat is daar dan onmogelijk aan?
Bij mensen kan het ook, die laten ze ook niet inslapen als ze veel medicatie moeten hebben.
Maar ach, ze bestellen wel weer wat beesten om de leegte op te vullen.

Dierenpark Emmen is van plan de manenrobben te vervangen door Californische zeeleeuwen.
De manenrob leeft in het wild in en bij Zuid-Amerika.


Zo gaan ze dus met dieren om.
Ik vind het op zich al schandalig dat dieren gevangen gehouden worden om mensen te plezieren.
Ik snap ook niet wat er zo leuk is aan het kijken naar dieren die levenslang gevangen zitten.
Wilde dieren horen gewoon in de natuur, en niet opgesloten in een ruimte.

Laatst was er nog een olifant dat zijn eigen jong vlak na de geboorde uit zijn lijden verloste, de moeder wilde niet dat haar jong hetzelfde leven kreeg als zij.
Apen doen ook om de zoveel jaar erg vreemd, ja, erg wonderlijk als er steeds zeeleeuwen verdwijnen.
En het publiek blijft maar komen kijken, en betalen aan de kassa.
Geen leuker vermaak dan leedvermaakt: "jullie zitten lekker opgesloten en ik mag gaan en staan waar ik wil!"

Fokprogramma`s zijn er dus voor als ze zieke dieren opruimen en de leegte weer opgevuld moet worden.

Vroeger, toen schepen nog van hout waren en de wereld onbekend, toen haalden ze olifanten en giraffes uit afrika.
Eerst dood, later ook levend, toen was dat nog boeiend, en voor de wetenschap.
Tegenwoordig hoeft dat niet meer, de mensheid weet alles al, en we kunnen alles zien op tv, en als we echt willen kunnen zelf naar een Afrikaans reservaat gaan om eens te koekeloeren.

Nederland heeft de meeste dierentuinen per vierkante meter ter wereld, niet iets om trots op te zijn.
De politiek moet deze dierenkwelling maar verbieden.
En de mensen zouden andere vermaak moeten zoeken, als niemand er meer naar toe zou gaan kwam het ook wel goed.

Rene Woensdag 11 April 2007 at 11:00 pm | | Smurf

37 reacties

Redstar

Buitenom ik tegen dierentuinen ben, is dit de keiharde realiteit. Zo gaan we idd met dieren om. Schandalig gewoon..

Redstar, (E-mail ) (URL) - 11-04-’07 23:05
Martin

Helemaal eens..maar een Dierentuin..zoals hier in Apeldoorn de Apenheul..daar hebben de meeste veel vrijheid..maar zoiets als in laten slapen is wel een hele goedkope oplossing!!
Dat doen ze bij demente bejaarden toch ook niet..!! tis echt een schande.

Martin, (E-mail ) (URL) - 11-04-’07 23:18
Struikelaar

Verdiep je eens in de materie.

Struikelaar, - 11-04-’07 23:20
roel pot

Ik heb niets tegen een dierentuin, maar wel wat ze met die zeeleeuwen hebben gedaan.
wat een onzin en zielig.

roel pot, (URL) - 11-04-’07 23:27
ria

Ik heb niets met dieren in gevangenschap, ik ga er ook nooit naar kijken…. of ik moet moeten, met kleinkinderen of zo ;-)

ria, (E-mail ) (URL) - 11-04-’07 23:44
Marjon

Dierentuinen zijn er niet alleen voor vermaak maar ook om allerlei bedreigde diersoorten nog enigzins in stand te houden. De meeste dieren in dierentuinen zijn zowiezo al in gevangenschap geboren en weten niet beter. Als wij mensen eens met onze poten konden afblijven van de natuur en de dieren daarin dan waren dierentuinen misschien wel helemaal niet nodig en konden alle dieren gewoon vrij rondlopen in hun natuurlijke omgeving, maar zolang wij mensen al datgene wat er op deze aarde is kapot maken en vernietigen zullen dierentuinen wel nodig zijn om de generaties na ons te kunnen laten genieten van al datgene wat generaties voor hen of hebben uitgeroeid of op de rand van uitroeing hebben gebracht.

Marjon, - 12-04-’07 00:02
henriette

Opgezette dieren kun je ook bekijken.

henriette, (URL) - 12-04-’07 00:07
Leibele

De bio-industrie en veel research instituten zijn echt nog veel erger dan dierentuinen.

Leibele, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 00:13
Brillie

Ho, een heel verhaal geschreven: spam… het is wat die filters.

Brillie, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 00:16
rob

En misschien kunnen we dan in dezelfde moeite meenemen dat ook wilde dieren als attractie in circussen afgeschaft worden. Wat vind je daarvan?

rob, (URL) - 12-04-’07 00:18
Ster

Direntuinen en circussen zijn dingen waar ik nooit naar toe ga of zal gaan. Zelfs niet toen mijn kinderen klein waren.

Ster, (URL) - 12-04-’07 05:31
BERT&RI@

Maar dierentuinen doen ook veel goede dingen,zoals de voortplantingslijn bij de oliefanten?

BERT&RI@, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 07:36
V@nM@n

De meningen zijn verdeeld. Dat wat er met de dieren gebeurt is niet goed. Maar in de oorspronkelijke omgeving gebeuren ook zaken die het voortbestaan bedrijgen. Kijk eens naar de zeehonden die worden doodgeknuppeld of de olifanten die neergeschoten worden om het ivoor, of de dolfijnen die gevangen worden….

V@nM@n, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 08:09
mikebollo

Ben juist wel blij dat er dierentuinen zijn. Zo verzeker je dat dieren blijven bestaan en ben je niet afhankelijk van bijvoorbeeld boeren die steeds meer grond afpikken van de dieren in de serengeti

mikebollo, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 09:10
Chantal

Jij stemt op de PvdD….?

Chantal, (URL) - 12-04-’07 11:08
Frank

dierentuinen en fokprogramma’s voor behoud van soorten vind ik nog wel gaan. Maar het gebruik van dieren als wegwerp product zoals je beschreef met die manenrobben vind schandalig!

Als het om de kat van een BN’er zou gaan zouden ze krom liggen om alles te proberen.

Frank, (URL) - 12-04-’07 11:19
Linda

Ik vind het verschrikkelijk wat ze met deze dieren hebben gedaan…..ze kunnen dieren ook opereren en al dit soort dingen meer, waarom dan geen medicijnen gewven? …… Ik weet niet of het ook een gevaar was voor de mensen, maar ja dan kun je altijd nog een andere oplossing zoeken dan dit….

Ik heb niets tegen dierentuinen want zo blijven dieren ook betsaan, wel heb ik vaak moeite met de veel te kleine behuizing van de dieren….

Linda, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 12:09
Belinda

Gedurende 6 maanden elke dag medicijnen geven aan zoveel wilde dieren is ook denk ik een onmogelijke zaak. Het is dan ook niet te vergelijken met medicijnen geven aan mensen. Maar netjes is het duidelijk niet.

Ik ben niet tegen dierentuinen (maar dat wist je al) maar ik vind wel dat er best wel een dierentuintje hier en daar weg mag.

Belinda, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 12:31
Bart

Robben ? Arjan Robben !

Bart, (URL) - 12-04-’07 12:39
tagrijn

Heeft die olifant jou dat verteld?
Maar ik ben het met je eens: dierentuinen, circussen moeten weg en alle vogelkooitjes moeten open.

tagrijn, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 12:56
CasaSpider

De dieren in Nederlandse dierentuinen hebben het een stuk beter dan heel veel mensen…

CasaSpider, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 13:27
jager

Den Haag is zelf de grootste dierentuin, daar kun je genoeg aapjes kijken. Maar om die zeehonden nou in te laten slapen gaat wat erg ver ja!

jager, (URL) - 12-04-’07 13:30
Bloggie

Die CasaSpider heeft wel een goed punt!

Bloggie, (E-mail ) - 12-04-’07 13:44
Renesmurf
doe jij dat maar eens.

@Marjon : Onzin, dierentuinen zijn er puur voor het vermaak, en nergens anders voor.
Anders lieten ze die dieren niet inslapen die elders op de wereld gewoon in vrijheid leven.

@Leibele : Ja, er is altijd wel wat ergers.

@Brillie: Typ dan ook normale woorden.

rob :ik heb het nu over dierentuinen. BERT&RI@: Er zijn olifanten genoeg.

Chantal: daar heb ik het niet over. Bloggie: Natuurlijk kan het altijd erger.

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 16:55
Renesmurf

Brillie mailde het volgende:

In de natuur waren de dieren ook al dood gegaan. Daarnaast hebben de
verzorgers ook al TBC gekregen. En in dit geval is het al eigenlijk
te laat, dat ze werden afgemaakt. Je kan niet hebben dat straks ook
alle bezoekers TBC krijgen. Verkomen is altijd beter dan genezen.
Maar als het er zo eenmaal is, moet je een keuze maken. En in dit
geval ben ik het helemaal eens met deze werkwijze.

Afgezien van de opsluiting van de dieren. Er zijn mensen die thuis
kippen houden, die dieren behoren niet in een dorpstraat te leven.
Maar vrij in de natuurlijke omgeving te lopen en te leven.

Mensen die honden houden en naar hun werk gaan, en het dier rustig 4
uur lang opsluiten in een flat of in een woning, die moeten ze ook
vervolgen. Dat is net zo misdadig als dieren in een dierentuin
opsluiten. Hoewel ze in een dierentuin het dan nog wel een stuk beter
hebben, dan die hond thuis. En de kippen in een hok.

Brillie

Waar ik dan op zeg:
Huisdieren zijn geen wilde dieren.

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 17:39
Jolie

Anno nu doet men toch wel veel meer moeite om een natuurlijke stressvrije omgeving voor een dier te scheppen, tenminste, Artis hier was vroeger vreselijk, maar is enorm aan het uitgebreiden qua dierenleefruimte. Ik denk ook dat mensen die eens een èchte olifant etc gezien hebben (en olifantentekeningen zoals in Artis ;)) meer liefde en begrip hebben voor natuurbescherming (maar ik kan het mis hebben hoor.)

Jolie, (URL) - 12-04-’07 17:53
frank103

@René: “Huisdieren zijn geen wilde dieren.”
Ik denk dat dat ook opgaat voor 99% van de dierentuindieren. Die zijn ook dmv fokprogramma’s geboren in de dierentuin. En zo worden inderdaad zeldzame dieren toch in leven gehouden die in de natuur allang uitgestorven zouden zijn (door een teveel aan mensen). Maar dat die robben afgemaakt moeten worden is natuurlijk heel treurig, er zal wel geen betere oplossing zijn geweest (gemiddelde dierentuin bespaart echt niet op wat medische kosten)

frank103, (URL) - 12-04-’07 18:57
Tabitha

Er zit wel eens kern van waarheid in je verhaal ja, zo heb ik er eigenlijk nooit over gedacht!

Tabitha, (URL) - 12-04-’07 20:18
Jolanda

Dat met die zeeleeuwen begrijp ik ook niet, maarv het wil niet zeggen dat elke dierentuin en elkeinstelling wat dieren heeft ze slecht behandelt.

Zitten jouw kippen nooit in een hok??

Jolanda, (URL) - 12-04-’07 20:31
Manix

Dat van die zeeleeuwen begrijp ik ook niet maar heb me ook niet genoeg in verdiept om te oordelen

Manix, (URL) - 12-04-’07 20:33
Renesmurf
Huisdieren zijn wat anders dan olifanten.
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 20:42
Hette

Hadden ze nou de dodo ook maar in een dierentuin gestopt..dan zou ie nu nog leven.
Er zijn veel argumenten voor en veel argumenten tegen de dierentuin. Ik zelf nijg naar voor. Op deze manier zijn er soorten die nog in stand worden gehouden. Ik denk aan de ijsbaar, de witte tijger. Door de vernietigingsdrang van de mens zijn die bijna uitgestorven.
Maar wie weet, misschien hebben eens de dieren het voor het zeggen en zitten wij straks allemaal in kooitjes..

Hette, (URL) - 12-04-’07 21:52
Jolie

Ja, dat denk ik ook van de Dodo, Hette – en je hebt gelijk, er zijn veel voors en tegens (ik kwam nog even lezen welke voors en tegens erbij gekomen waren :))

Jolie, (URL) - 12-04-’07 22:10
Renesmurf
Ja, ik heb het gevoel alsof ik mijn mening moet verdedigen of zo.

Ik vind gewoon niet dat dieren opgesloten moeten worden ter vermaak.
En niemand kan me echt zeggen wat er zo leuk aan is.

En noodgedwongen soorten in stand houden vind ik niet nodig, uitsterven is een natuurlijk proces.
En soorten in gevangenschap in stand houden is zeer onnatuurlijk.

Een dodo moet in zijn natuurlijke omgeving leven, of niet.

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 22:19
Angélika

En wat zeggen ze over dieren in gevangenschap? Ze zijn niet anders gewend… Altijd maar excuses, nou daar doe ik niet aan mee. Ik heb mijn poezebeesten voor mijn plezier, dat geef ik eerlijk toe.

Wel sneu van die beesten, als mijn katten ziek zijn dan geef ik ze ook meerdere keren per dag medicijnen. Ze hebben zeker geld te veel, zomaar een paar nieuwe nemen… Pffft!

Angélika, (E-mail ) (URL) - 12-04-’07 23:10
Brillie
Die toevoeging was overbodig.
Brillie, (E-mail ) (URL) - 13-04-’07 00:06
Hette

Een soort die uitsterft door toedoen van de mens is geen natuurlijk proces.

Hette, (URL) - 13-04-’07 20:37
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.