Flutbanden
Afgelopen vrijdag bleek mijn rechtervoorband niet helemaal goed meer te zijn.
Het was net of die lucht had verloren, er zat een bult op en zag er leeg uit.
Lek was die niet, maar zeer zeker ook niet zoals het hoort.
Ik vertrouwde het niet en moest actie ondernemen.
Zelf er lucht in stoppen was een optie, maar dan nog weet ik niet of die wat mankeert.
En onderweg pech krijgen is gevaarlijk, bovendien heb ik daar nooit echt tijd voor.
Ik zou de garage kunnen bellen, maar dan bestaat de kans dat er een afspraak gemaakt wordt voor de komende week.
En morgen wil ik graag weer rijden.
Ik besloot om maar gewoon naar mijn dealer/garage te rijden.
"Oei, die banden zijn aan vervanging toe" zei de garageman.
"Bij de volgende keuring en beurt maar even twee nieuwe voorbanden er om"
En hij vulde de band met wat verse lucht bij, en ook de andere banden werden even opgevuld.
Eind goed al goed?
Nee, helaas, de volgende dag was mijn rechtervoorband alweer een beetje plat.
Ik besloot even te bellen.
De monteur vroeg naar het nummer dat op de zijkant van de band staat.
Dus ik op mijn knieen alles voorlezen wat er maar opstaat, en dat is nogal wat!
Toen hij het juiste nummer had zei hij dat hij maandagmiddag twee nieuwe banden voor me had.
Ik kon er wel gewoon mee rijden!
Dat deed ik dus ook, want ik moest tenslotte naar de hondencurus in Boven Pekela.
Maandagmiddag na werktijd komen was geen optie, dan was zijn werktijd ook om.
Dus na de lunchpauze melde ik me, maar toen waren de banden nog niet binnen.
Om vier uur even bellen kon ook niet, want ik heb geen telefoon bij me, bovendien moest ik naar een vergadering.
Dus vandaag ben ik even langs geweest, en na een half uurtje was het gepiept.
Mijn oude voorbanden zaten er al aan toen ik mijn auto kocht in 1999.
Ze brachten me van de Noordkaap tot Spanje, naar Italie en Tsjechie, en onlangs nog naar de Efteling.
Nu zijn ze afgevoerd...
Tot zover dan de spannende avonturen van mijzelf en mijn trouwe auto.
27 reacties
Een leeglopende band is nooit goed. En een bult aan de zijkant dat geeft aan dat je de stoeprand goed geraakt hebt. Levens gevaarlijk… want met zo’n band kan je zo maar een klapband krijgen…. Altijd gelijk vervangen!!!
Je bent vrij zuinig met je banden als ik dat zo lees. Maar bij twijfel aan een band is het altijd goed uitkijken. Zoals Brillie zei, het risico van een klapband moetje niet lopen.
ik kan mijn banden binnenkort ook gaan vervangen gok ik, nog geen rare bobbels, dus ik wacht tot de apk en beurt, kan ik ook even sparen, het worden er vier,
onder een stevige auto zitten stevige banden neem ik aan, dus die acht jaar verbazen mij niet zo, veel rijplezier met je nieuwe banden!
Zulke flutbanden zijn het dan ook weer niet, als je er zo lang mee gedaan hebt. Misschien nog leuk speelmateriaal voor Quandy! Een touw er rond en in een boom hangen
Die oude banden hebben hun geld dus ruimschoots opgebracht. Soms moet je gewoon vernieuwen en rijd je weer heerlijk met je karretje met die nieuwe banden!
Je hebt aardig lang gedaan met je banden. Die van mij zijn na 50.000 km echt wel versleten, maar dat zal vast aan mijn rechtervoet en stuurbekrachtiging liggen!
Wat een gedoe om een stel banden, maar veiligheid boven alles want als ze onderweg klappen ben je verder van huis dan oude pekela! ;)
Ik heb het nog nooit volgehouden om 8 jaar met 1 paar banden te doen. meestal is het ieder jaar met de keuring raak
Lees ik het goed, sentimentele gevoelens omdat er een paar banden die versleten zijn afgedankt gaan worden? Dat wordt dan nog wat als de auto echt versleten is…..
Zo lang met een paar banden?
Geen wonder dat ze aan vervanging toe waren!
Geweldig dat je zo veel ermee kon rijden; en fijn dat het nu weer gepiept is.
Vooral dat ritje naar de Efteling heeft het gedaan natuurlijk. Maar 1999, tja, dan mag het toch wel een keer.
Ik ben ook aan nieuwe zolen toe…In m’n achterband zit al een scheur dus dat moet zeer snel gebeuren, enige is dat het zo duur is. Maarja dat is alles tegenwoordig!
Als je zo lang (en zo ver) rijdt met dezelfde banden, dan heb je een rustige rijstijl. Ik ook trouwens, eerlijk gezegd wel een beetje sloom af en toe Bij de laatste APK moesten de banden van mijn Berlingo vernieuwd worden, niet omdat het profiel al helemaal versleten was, maar omdat de randen waren uitgedroogd. Tsja …