Evolutie deR aRbeid

Als je ouder wordt kan je gaan denken dat vroeger alles beter was.
Omdat je eerst leerde hoe het allemaal in elkaar stak, en dat dat zo gekomen is door verandering/verbetering.

En dan schiet het veranderen door en wordt het minder in plaats van beter.
Is het daadwerkelijk zo dat dingen minder worden, of heeft dat met het tellen der jaren te maken?

Een voorbeeld van een verandering die ik een verbetering vind is het verbod op de trekplank.
Voorheen moest men wel eens een raamkozijn schilderen dat te breed was om met een ladder overal bij te kunnen.
Men zette dan aan de linkerkant een ladder, en eentje aan de rechterkant.
Op beide ladders kwam een zogenaamde ladderbankje te zitten, waarbovenop dan weer een uittrekbaar uiterst wiebbeldende trekplank te liggen.
Los en zonder leuning en eigenlijk alleen geschikt voor lichte uiterst leninge durfallen.
Gelukkig werden die dingen verboden en zijn nu steigers verplicht, met leuning! 
Of hoogwerker of andersinds, geen trekplanken meer, hoera.

Een verandering dat me ronduit tegen de borst stuit is het schilderwerk op zich.
Voorheen moest ik alleen weten wat ik moest schilderen en gaf ik de behandeling welke ik nodig achte.

Als schilder zie je wel of de kit vervangen moet worden, of de stopverf, en hoeveel er gegrondverft moet worden en of afbranden nodig is of alleen een krabber voldoende is.

Tegenwoordig worden alle te behandelen opjechten eerst geinspecteerd door een adviseur.
En die komt dan met een rapport.
En we moeten dan een A, B of C behandeling geven.

En dan is A even opppervlakkig en dan snel aflakken, B is dan er iets meer aan doen, en C is alles verwijderen en opnieuw aanbrengen.
En dat staat dan ook nog allemaal op papier in lange volzinnen.

Ik ben dus van de generatie die zelf wel kan oordelen en bekijken en doen.
Maar ik word dus geacht op de papieren te kijken en het volgens de papieren te gaan doen.

Dus ik grondverf te veel.
En als ik minder grondverf dekt het lastiger en zie je de schuurkrassen doorschemeren, en daarom moet ik niet zo hard meer schuren maar met een kussentje gaan werken.

Ik met een kussentje en dan hops aflakken en door naar de volgende?
Omdat zo`n kerel dat wil?

Mja.

Kijk, ik doe waarvoor ik aangenomen ben, schilderen.
Maar ik voel dat ik merk dat het me tegen gaat staan als ik dingen moet doen waar ik niet achter sta.
Dus ik hou me maar aan de schuurpapier en doe alles zoals ik het wens.
En zo smurfen wij voort.

Rene Woensdag 03 Juli 2013 at 6:00 pm | | Smurf

tien reacties

frank-103

Tja, als je het te goed doet, duurt het te lang en wordt het te duur, waar de klant niet voor wil betalen en dan heeft er iemand een probleem. Eerst zijn dat jouw werkgever en de klant, maar daarna ben jij de pisang. En dat is niet fijn!

frank-103, (URL) - 03-07-’13 19:28
Menno Nicolai

En zo gaat dat in allerlei sectoren: een managementlaag er tussen en de vakmensen moeten sneller en minder goed werken om die managers hun geld te laten verdienen.

Menno Nicolai, (URL) - 03-07-’13 21:19
ria

Ja, ik zou daar ook niet goed tegenkunnen, maar als je het anders doet krijg je de wind van voren misschien…

ria, (URL) - 03-07-’13 21:37
Di Mario

En gelijk heb je.. Want dat soort dingen waren vroeger wel beter. Toen werd nog gewoon geleerd dat je zelf moest nadenken.

Love As always
Di Mario

Di Mario, (URL) - 03-07-’13 22:34
karel

mijn moeder zei lang geleden
toen ze het woordje manager uitgevonden hadden ging het fout
zo ook dus in het schilderwerk
helaas

karel, (URL) - 04-07-’13 00:58
Leibele

Gelijk heb je hoor, ik vermoed dat jij een vakman bent en zo,n werkwijze voorschrijver nog nooit een kwast in z,n handen heeft gehad. Laat hem maar inspecteren met een trekplank.

Leibele, (URL) - 04-07-’13 01:06
Marjolijn

Tja, als er te veel bazen komen, wordt de uitvoering van het werk steeds minder.
Dat geldt al jaren in heel veel sectoren.

Marjolijn, (URL) - 04-07-’13 05:36
Daan

Als ze vinden dat het te duur wordt, moeten ze de adviseur de laan uit sturen, scheelt weer een hoop tijd en geld, kan je als schilder gewoon meteen doen waar je goed in bent. Het versnipperen van werkzaamheden heeft nog nooit ergens goed gewerkt als enkel in stampende productie fabrieken waar het meeste nu door robots wordt overgenomen. Het werk van vakmensen moet je niet gaan opsplitsen, straks bedenken ze nog dat er voor iedere handeling een ander moet komen, eerst inspecteren, dan een schuurder, dan een stopper, grondverver en aflakker, vijf man voor het werk van eentje, wel goed voor de werkgelegenheid maar van de zotte en tijdrovender, vijf man maken ook vijf keer zoveel fouten.

Daan, (URL) - 04-07-’13 09:47
rietepietz

Inderdaad…adviseur de laan uit en “de vakman” gewoon z’n werk laten doen. Misschien moet je ze die tip aan de hand doen dan kunnen ze tóch besparen! Ik kan me voorstellen dat je op die manier niet wilt werken!

rietepietz, (URL) - 04-07-’13 18:13
Sjoerd

Vroeger waren dingen inderdaad wel eens beter. Maar in het algemeen genomen zijn we er behoorlijk op vooruitgegaan.

Sjoerd, (URL) - 04-07-’13 20:18
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.