xan·thi·ne
Artiesten zijn ook maar gewone mensen net als iedereen.
Ik werk en krijg daar geld voor.
Dat is normaal.
Ik schilder bijvoorbeeld een deur.
Ik krijg mijn maandloon en klaar.
Of die deur nou gebruikt wordt door veel of door weinig mensen, ik krijg niets extra`s.
Met artiesten is dat anders.
Zij maken bijvoorbeeld een plaatje, en elke keer als die gedraaid wordt vangen ze geld.
Ik vind dat een bizarre ontwikkeling.
Een plaatje zou moeten dienen als promotie, om de mensen naar optredens te lokken.
En daar moeten ze hun geld mee verdienen.
Ze zouden trots moeten zijn dat er mensen naar ze willen luisteren.
Deze kronkel in de wet ligt natuurlijk niet enkel aan de artiesten/muziekanten, maar veelal aan de platenmaatschappijen.
Ze willen het downloaden via bijvoorbeeld Kazaa stoppen.
Dat lukt natuurlijk nooit.
Zodra Kazaa de nek omgedraaid is staat er wel weer een nieuwe doorgeefluik op.
En de muziekindustrie zal er heus niet aan ten onder gaan.
Er blijven immers altijd en overal optredens.
De menseheid kan niet meer zonder.
Daar moeten de artiesten werken, en daar hun geld verdienen.
En niet via internetstations als Risingflow (Steun hen)
Ik sta open voor andersdenkenden.
24 reacties
Misschien is een concerttoer peperduur, maar de prijs van een kaartje is ook niet mis hoor! Voor welke artiest kan je nog onder de 40 euro een kaartje bemachtigen?
Als ze de cd’s gratis weg gaan geven, en zoals jij redeneert moeten leven van de inkomsten uit optredens, denk je dan niet dat de toegangsprijzen enorm gaan stijgen?
Toegangskaarten zijn al duur, sommige concerten zijn dan nog niks aan ook. Cd’s moeten ook een vermogen kosten tegenwoordig steeds meer redenen om gratis te gaan downloaden.
Mensen die in een Rolls Royce rijden van het geld van pubertjes, die gek gemaakt zijn door de commercie, dat vind ik niet kunnen.
Als je zou moeten betalen om van een door Rene geverfde deur gebruik te mogen maken zou er waarschijnlijk binnen een week een illegale deur naast staan
Ik ga voortaan al mijn originele cd’s 10x kopieren en het origineel opbergen in de kluis. Kazaa wordt geteisterd door veel verneukte en gescrambelde liederen.
Echt rijk worden ze denk ik niet van de cd verkoop, de optredens die bekende artiesten doen zijn wel kassa!!
ROFL@Aad!!
Wat kurai zegt 9anders val ik maar in herhalingen). Overigens denk ik dat jij sneller klaar bent met die deur dan een artiest met een hele CD. En dan maakt een artiest een hoop meer kosten om zo;n CD te kunnen produceren en verdienen meerdere partijen er nog geld aan. Beetje appels en peren dus.
Waar ik draai hadden ze daar ook al mee te maken…..blijft waanzin. Als ik nu hier een feest thuis hou voor 40 man? Moet ik dan ook sena rechten betalen?
Het is een feit dat een artiest vaak weinig overhoudt aan concerten, de echte inkomsten komen uit de verkoop van cd’s. Goed, als die cd’s nou eens een normale prijs zouden hebben, zou dat illegaal downloaden vanzelf minder worden.
Tja, Kazaa of zoiets soortgelijks gebruik ik niet. Ik heb er ook weinig behoefte aan…
Wat betreft die wetjes, je kan er lang over discussieren, maar het is een discussie zonder einde, denk ik. De wetten liggen er nu eenmaal. Risingflow of wie dan ook die legaal willen zulen gewoon moeten betalen.
Ik vind overigens dat het openlijk vragen om steun van derden door radiostations zoals Risingflow een beetje lijken op “laten we es kijken wie er geld in ons wil pompen, want we zijn zo zielig”. Mijn ervaring leert me dat vooral beginnende stations vaak kampen met geldproblemen, en dat ze vaak weinig vanuit zichzelf doen om dat op te lossen. Vaak zoeken ze hun heil bij derden. Ik ga nu mezelf na, als ik een dergelijke smeekbede zie van een relatief nog klein radiostation ga ik daar echt geen geld insteken. En zo denken bedrijven etc. ook. Wil je geld binnen gaan halen zul je toch wel iets moeten laten zien, m.a.w. je zal al aardig groot moeten zijn willen grote geldschieters interesse krijgen. Daarnaast vind ik dat je in eerste instantie zelf de kosten moet dragen en niet gaan lopen vragen c.q. smeken c.q. zeuren bij derden.
Ik vind gewoon dat als je legaal wilt gaan draaien je daar goed over moet nadenken, zeker over wat het allemaal wel niet gaat kosten. Ik was destijds daar volop mee bezig, ik was zelfs al jaren verder aan het denken. Daarmee wil ik mezelf niet ophemelen, maar het is nooit verkeerd om jezelf met dit soort zaken bezig te houden. En dat mis ik heel erg bij radiostations zoals Risingflow.
Laat wel duidelijk zijn dat ik Risingflow en al die anderen het allerbeste gun, maar ik denk wel dat ik mag zeggen dat de manier waarop ik op Internet word doodgegooid met allerlei steunaanvragen (niet perse van Risingflow) inmiddels behoorlijk beu ben. Ik betuig mijn steun dan ook niet, alle goede bedoelingen ten spijt…
Renesmurf “Of die deur nou gebruikt wordt door veel of door weinig mensen, ik krijg niets extra`s. Met artiesten is dat anders. Zij maken bijvoorbeeld een plaatje, en elke keer als die gedraaid wordt vangen ze geld. Ik vind dat een bizarre ontwikkeling. “
Wat een geouwehoer. Als een radiostation een plaat draait, doen ze dat om er luisteraars mee te trekken. Of ze dat voor het geld/reclame of de eer doen, het is pronken met andermans veren. Daar moet je dan maar voor dokken.
En airplay is een van de weinige winstbronnen voor muzikanten, want aan cd’s verdien je geen moer (zelfs direct niet). Als je weer gaat lullen over dit onderwerp, lees je dan eerst even in. Dit gelul hier is stuitende domheid.
En oh ja, ik ben best voor downloaden, maar dan wel met toestemming van de artiesten zelf, en geen gezeik met stg. Brein. Maar dat is een hele andere zaak. Dat schijnen jullie niet te zien.
Nog 1 ding:
Als er artiesten zijn die op dit soort internetradiootjes gedraait willen worden, moeten ze geen lid worden van de BUMA. Zo zit dat, en niet anders.
Hoe zit het dan met boeken? Ieder boek dat wordt verkocht, levert meer geld op. Gelukkig maar, want voor schrijvers is er niet iets als een groot schrijversconcert waar ze hun kas mee aan kunnen vullen.
Rechten op voortbrengselen van de geest, heten trouwens officieel die kosten die ook in boeken- en platenprijzen zijn verwerkt. En persoonlijk vind ik dat een hele goede zaak. Niet alleen voor handwerk als het schilderen van een deur hoef je namelijk betaald te worden, maar ook voor abstractere dingen als het schrijven van een column, het zingen van een lied of het meespelen op de gitaar. Maar eigenlijk is het heel simpel. Want als je niet wil dat mensen een extra cd verkopen en dus een beetje extra verdienen, dan laat je hem gewoon in zijn rekje staan.
even anders gedacht, om een redelijk salaris over houden aan een nummer of album is de verkoop van platen en singles niet voldoende, optredens zijn haast nooit rendabel, merchandize valt wel aardig uit te buiten, maar bovenal moeten ze het hebben van de centjes die binnenkomen van de rechten. Anders zouden ze al dat geld al moeten vangen bij de initiele verkoop en dus de prijzen van de dragers zo belachelijk hoog maken dat het kopen van een cd een aangelegenheid voor iemand uit de quote500.
dus of we betalen allemaal geleidelijk een beetje zodat het draaglijk is onze favoriete artiest te onderhouden en te motiveren om door te gaan of we moeten bij het aanschaffen van een cd diep in de buidel tasten en direct alles aan de artiest geven, wat niemand zal doen en de illegale piraterij alleen nog maar zal toenemen..
toegegeven dat er een aantal zeikerige gevallen tussen zitten met die internet radiostations waar haast geen hond naar luistert, maar er moet toch ergens een duidelijk beleid worden gevoerd en dat kan ik zeer waarderen..