Anne Frank

De KRO wil graag dat Anne Frank genaturaliseerd wordt. (Nederlander wordt dus.)
Want toen ze met haar gezelschap Duitsland verliet verloor ze haar Duitse nationaliteit.
Zo waren de regels toen.
En onze katolieke vrienden willen haar nomineren voor een tv- programmaatje.
Ze willen uitzoeken wie de Grootste Nederlander is.
Op zich al een absurd plan.

Nog absurder is het om Anne te nomineren.
Anne heeft niks gepresteerd.
Ze was slachtoffer, net als vele anderen.
Daar kon zij ook niks aan doen.
Ze dachten dat ze hier veilig waren, een vergissing dat hun het leven koste.

En ze was hier illegaal!
We kunnen toch geen illegalen nomineren voor zoiets?

Zodra ze echt Nederlander is begint alsnog de uitzettingsprocedure.
KRO: laat de doden met rust!
Zijn de papieren van alle andere dode genomineerden wel in orde?

Meer vragen dan antwoorden.
Rene Woensdag 06 Oktober 2004 at 5:39 pm | | Smurf

53 reacties

DeKLEINeMAN

Ik snap het ook niet helemaal van de KRO!
En ook met alle respect van Anne Frank.

DeKLEINeMAN, (URL) - 06-10-’04 18:02
madelief

Het enige waar ik het niet mee eens ben is dat anne niets gedaan heeft. Ze heeft een dagboek bijgehouden wat een mooi beeld schetst van de tijd toen. Maar om daar nou de grootste nederlander voor te worden????
Dan mogen wij bloggers wel allemaal heel erg ons best gaan doen!
Maar voor de rest geloof ik dat ze op tv niks meer kunnen verzinnen als stomme domme programa’s!

madelief, (URL) - 06-10-’04 18:04
Roelof

Het format van de grootste Nederlander had het leuk gedaan bij de eeuwwisseling. Mosterd na de maaltijd nu.

Anne Frank hoort er, met alle respect niet bij.

Roelof, (URL) - 06-10-’04 18:25
Gert-Jan

Inderdaad, ze was illegaal dus absurt plan.

Gert-Jan, (E-mail ) (URL) - 06-10-’04 18:26
franzje

Ik zag het ook op tv en dacht toen gelijk waar gaat dit over??????

franzje, (E-mail ) (URL) - 06-10-’04 19:18
Aad

Onzin allemaal dat gedoe met de grootste Nederlander. En waarom moet dat persé een bekende Nederlander zijn!? Als je het over oorlog hebt dan heb ik meer respect voor de soldaat die in een schuttersputje duizend doden sterft van angst dan voor de generaal in zijn luxe tent. Als je het over de gemiddelde tv-persoonlijkheid hebt dan heb ik meer respect voor de kijker die al die gasten maar moet verdragen elke avond. En zo kan je nog wel even doorgaan. Maar dat doe ik niet natuurlijk. ;-)

Aad, (URL) - 06-10-’04 19:19
Mark

Ik ben groter dan Anne Frank, ( 1,85 ) dus stop maar, niet meer nodig ;)

Mark, (URL) - 06-10-’04 19:31
witchy

Pff, ja ik vind het een beetje onzin allemaal.. En ik heb ook niet zoveel met anne eigenljk.

witchy, (E-mail ) (URL) - 06-10-’04 19:54
Downer

En dat allemaal voor een tv programma :-?

Downer, (URL) - 06-10-’04 20:31
Jetje

Anne Frank heeft onderduikende Joden uit WOII door haar dagboek een gezicht gegeven. Dat vind ik niet niks. ik ben ook heel blij dat ik niet met haar van plaats moest ruilen. Ik heb zelfs op haar gestemd om Grootste Nederlander te worden.

Jetje, (E-mail ) (URL) - 06-10-’04 20:36
tylani

ik ben het niet helemaal met je eens. ergens wel en ergens ook niet. ik heb t ook gezien, op de kro. maar ik kan om de een of andere manier even niet goed formuleren wat ik vind en waarom ik dat wat precies vind. dus laat ik het maar rusten, samen met de doden…

tylani, (URL) - 06-10-’04 20:39
Brillie

Ik dacht dat ze een Nederlandse Jood was. Maar dat was dus niet het geval. Echter zeggen dat ze illegaal was is sterk overdreven. Na mijn idee is ze ook gewoon Nederlandse. Immers haar dag boek was in het Nederlands geschreven?!

Brillie, (URL) - 06-10-’04 20:45
Arjan

Die hele “Grootste Nederlander” verkiezing komt op mij nogal vreemd over.
Er zijn immers zoveel landgenoten die veel voor Nederland betekend hebben.

Arjan, (URL) - 06-10-’04 21:27
Theo

Dus het is eigenlijk Das Tagesbuch von Die Anne? Nee….. hoe je het ook wendt of keert Anne is gewoon een Nederlander, wat de officiele papieren ook zeggen.

Theo, (E-mail ) (URL) - 06-10-’04 21:27
willem

is allemaal al zo lang geleden ruim voor mijn tijd dus ik laat het maar zo

willem, (URL) - 06-10-’04 21:42
Jeanne

Ik denk dat Anne Frank wel degelijk belangrijk was als ‘gezicht’ van de nderduikende joden in de oorlog.
Maar Grote Nederlander – nee.

Jeanne, (E-mail ) (URL) - 06-10-’04 21:54
Marco

Iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening. Maar om te zeggen dat Anne Frank niets gepresteerd heeft vind ik een beetje erg ver gaan. Tijdens de oorlogsdagen heeft zij een dagboek geschreven. Dat dagboek heeft veel Joden uit die tijd een gezicht gegeven. Het heeft iedereen een inzicht gegeven hoe het geweest moest zijn om ondergedoken te zitten. Overdag zo stil mogelijk zijn, leven met verschillende mensen in een kleine ruimte.

Ben je ooit in het huis geweest, Rene? Zo niet, dan moet je dat toch eens doen. Ik ben daar een paar jaar geleden geweest en het was heel indrukwekkend.

Wat de KRO nu wil doen, haar nationaliseren, vind ik ver gaan. Voor veel mensen is ze toch een Nederlandse, of ze dat nu illegaal was of niet.

Anne Frank, en alle andere mensen die ondergedoken hebben gezeten en de mensen die hen geholpen hebben om onder te duiken verdienen heel veel respect van ons. En door te zeggen dat zij niets gepresteerd heeft vind ik respectloos.

Marco, (URL) - 06-10-’04 21:55
Marco

p.s. trackback zou wel handig zijn rene :-)

Marco, (URL) - 06-10-’04 21:57
Renesmurf

@Marco: Ik ben wel eens in het achterhuis geweest, en dat maakte zeker indruk.
Ik zeg niks verkeerds of negatiefs over Anne.
Respect voor Anne, haar familie en de duizenden andere joodse slachtoffers die hier niet veilig waren.
(worden die door de KRO vergeten?)
Maar een dagboek bijhouden, dat is geen prestatie.
Achteraf is dat boek goud waard, zeker.
Nederland liet hun vallen,dat kon helaas ook niet anders.
Anne was van oorsprong Duits, waarom ze Nederlands schreef weet ik niet, zal wel iets met intregratie te maken hebben.

PS: Trackback snap ik niet, en heeft volgens mij geen enkele zin.

Renesmurf, (URL) - 06-10-’04 22:26
Brains

Ik vind het meer een publicitetitsstunt van de KRO voor dat programma maar het is gewoon niet terzake. Maar Anne Frank heeft zeker veel betekent.

Brains, (URL) - 06-10-’04 22:32
eisema

omwille van een ‘spelletje/verkiezing’ ???
ik ben tegen!

eisema, (E-mail ) (URL) - 06-10-’04 22:45
Terrebel

Een Duits meisje Grootste Nederlander?
‘tuurlijk. En op een dag wordt Pim F. verkozen tot Grootste Italiaan.
Nog groter dan Musolini.
Che Guevara als Grootste Cubaan en ga zo maar door.

Terrebel, (URL) - 06-10-’04 22:51
Kevin

Het Anne franke huis is echt een zwaar dagje uit. Al die trappen die je er moet lopen (lol):-p

Kevin , (E-mail ) (URL) - 06-10-’04 23:27
Bjorn

Er zijn meer slachtoffers, alleen is er over Anne Frank een verhaal gemaakt, en een museum maar reden tot nominatie nee ik denk dat er heel wat mensen zijn geweest die echt iets meer gedaan hebben!

Bjorn, (E-mail ) (URL) - 06-10-’04 23:45
Cokie

De grootste van Nederland…pfff… wij zou dat zijn… Als ik terugkijk op de laatste weken zou Hazes een goede beurt maken ! Anne Frank is ok, maar om haar nu Nederlands te maken omwille een tv programma komt ook niet over…

Cokie, (URL) - 06-10-’04 23:48
Kees

Dat hele de-grootste-gedoe is grote onzin. Of het nu een legaal, illegaal, Nederlands of Nederlands genaturaliseerd persoon is. Hopelijk blijft het bij deze ene keer.

Kees, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 00:28
marjanne

JAAAAAAAAAAAA laten we Hazes nomineren tot grootste Nederlander! Dat is echt stom. En Fortuijn zeker niet. Dan nog liever Anne Frank. trouwens: natuurlijk schreef ze Nederlands, ze heeft hier op school gezeten. En zo’n oorlog meemaken lijkt me een hel, op zich is dat al een prestatie. En staat dat vast dat de familie frank hier illegaal was? Waar haal je dat vandaan dan?! Haar vader had hier een bedrijf, daarvoor kan je echt niet illegaal zijn hoor! Enne, de Duitse nationaliteit hebben, wil nog niet zeggen dat je illegaal bent in Nederland. Dan klopt je hele stukje dus niet dat je t niet vindt kunnen dat een illegaal die prijs krijgt!

Ik weet niet zo goed waar je de ‘grootsheid’ van iemand aan af kan meten hoor. Wie moet t volgens jou wel worden dan?

marjanne, (URL) - 07-10-’04 00:51

Ik vraag me af wie er gelukkig van wordt om te weten wie de GROOTSTE Nederlander is. Wat is dat nou voor vage omschrijving? Dat slaat nergens op….:-? of zou dat de bedoeling zijn van de KRO???

"Abigail", (URL) - 07-10-’04 02:47
Evelyn

Zijn we niet allemaal grote Nederlanders?blijkbaar ben je dat alleen als je bekend bent…en inderdaad ze was nix meer of minder dan een ander..maar toevallig werd er een dagboekje gevonden..waardoor ze pas na haar dood bekend werd…dat is eigenlijk net zoiets als Hazes op 1 …ach ja over de doden niets dan goeds…..

Evelyn, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 07:40
Iwan

Anne Frank illegaal? Omdat ze ondergedoken zat? Denk na!
Joden doken onder omdat ze anders gedeporteerd en vermoord werden door een misdadig regime. Voor 1940 waren uit Duitsland gevluchte joden hier volstrekt legaal. Dat is wat anders dan dat ze welkom waren.
Dat het hele idee om Anne Frank postuum te naturaliseren schandalig is heeft een andere reden. Zie daarvoor http://www.marcelmoring.com/ het artikel “Een katholieke Anne Frank”

Iwan, (E-mail ) - 07-10-’04 12:30
Jimmy

@ Marco : Ik denk dat er tijdens de oorlog wel meer mensen een dagboek hebben geschreven. Zij heeft geluk gehad dat die van haar zo bekend is geworden anders had niemand van Anne Frank gehoord en dan was zij gewoon 1 van de vele miljoenen slachtoffers van Hitler…..

Jimmy, (URL) - 07-10-’04 13:59
Coqui

misschien moet er eens wat meer aandacht gegeven worden aan al die Nederlanders die joden in de oorlog verraden hebben…daat wordt weinig publiciteit aan gegeven :-(

Coqui, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 15:01
morg

Ik vind het allemaal een beetje tijdsverspilling. Geschiedenis is zeer belangrijk, maar waarom wil je bepalen wie de ‘grootste nederlander’ is of was? Wat schiet je er mee op?

morg, (URL) - 07-10-’04 15:33
jwl

Ha, bekend onderwerp, heb ik me onlangs op m’n eigen weblog ook boos over lopen maken.
Tegenwoordig zou Anne Frank meteen teruggestuurd zijn door Verdonk. Ze had immers geen (geldig) paspoort.

jwl, (URL) - 07-10-’04 16:05
Jeanette

Blijkbaar hebben ze toch niks beters te doen.

Jeanette, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 16:43
otje

Wie weet trouwens waar het originele dagboek is, vader schijnt de boel flink gecensureerd te hebben

otje, - 07-10-’04 16:43
nefesj

rust wie rust toekomt.. zij staat voor een doel, een rolmodel, … ze is een van de vele, door haar dagboek, is er een hoop informatie naar boven gekomen, … zo zijn er zovele.. die opgehemelt worden hier op aarde… helaas.. de mens en zijn brains…

nefesj, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 17:06
Renesmurf

Anne was hier illegaal, joden moesten zich melden, wie dat niet deed was illegaal.
Voor mij is WIm T Schippers de Nederlander die het meest gepresteerd heeft, onder andere op mediagebied. En de media is het belangrijkste in ons cultuurgoed, het vomt onze wereldbeeld en daardoor onze mening.

Renesmurf, (URL) - 07-10-’04 17:12
Marco

@Jimmy: ongetwijdeld dat er meer mensen tijdens de oorlogsjaren een dagboek bij hebben gehouden. Maar dat van Anne Frank is bewaard gebleven en heeft misschien een diepere indruk achter gelaten omdat bleek dat zij (geloof ik) kort voor de bevrijding is overleden. En niemand was gewoon 1 van de miljoenen slachtoffers van Hitler en het Nazi-regime. Er was niets gewoon aan.

Marco, (URL) - 07-10-’04 17:19
Daisy

Hoe gek kunnen ze het nou nog maken?

Daisy, (URL) - 07-10-’04 18:05
ladyloela

Ja, gewoon de doden laten rusten. Haar verhaal lezen en het in je achterhoofd houden is voor iedereen het beste.

ladyloela, (URL) - 07-10-’04 18:47
Irma

Anne is dood. Net als vele andere Joden die destijds leefden. Wat voor nationaliteit ook.
Anne schreef een dagboek. Ze zal de enige niet geweest zijn. Ze zal ook nooit weten wat dat dagboek voor ons betekend heeft. Want ze is dood.
Het is mooi dat dat dagboek er is. Het geeft een duidelijk beeld van de onderduikende Joden in die tijd. Maar voor Anne maakt het niks meer uit.
Anne de grootste Nederlander? Wat heeft iemand daar aan?

Irma, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 22:23
bareuh

dan nomineren we haar voor de grootste allochtoon …

wat een geneuzel … Anne was inderdaad slachtoffer! Kut katholieken …

bareuh, (URL) - 08-10-’04 00:47
Josanne

Tsjah, ze verloor de Duitse nationaliteit omdat ze Joods was… Maar omdat die regel ná de ondergang van de Nazis niet meer opgaat, is ze volgens mij gewoon weer Duitse.
Het hele idee van ‘grootste Nederlander’ is volgens mij overgewaaid uit Duitsland; die haddden ‘Unsere Besten’. Vond ik toen trouwens al idioot; alle genomineerden hebben op een andere manier iets betekend voor het land. Das toch appels en peren vergelijken?! En iets betekenen mocht ook blijkbaar alleen maar positief…

Josanne, (URL) - 08-10-’04 08:31
Me myself and i

Ik vind het ook erg vreemd, erg vreemd en raar. maja, wie ben ik..
Tiesto staat er ook in… naja, dan vraag ik je… johan Cruijf…pff

Me myself and i, (URL) - 08-10-’04 11:30
Eveline

Ik vond de opmerking van Anne in Kopspijkers wel een goeie: ipv haar postuum het Nederlanderschap te schenken (gvd 60 jaar na haar dood) zou er eens gekeken moeten worden naar alle kinderen die hier, hoewel illegaal, al jaren naar school gaan, vriendjes en vriendinnetjes hebben, de taal vloeiend spreken en nauwelijks herinnneringen hebben aan hun land van herkomst.

Eveline, (URL) - 10-10-’04 01:05
karadavud

me myself and i (link)

karadavud, (E-mail ) - 04-04-’05 11:41
jaap
kut hond
jaap, - 07-05-’05 12:09
hasaaaaaaaaahjasgh,.akWaet

ujsryjhwsryfhjmteyjhjx,89 dtu7k 78po0u6tuyh;.t4n brg;tklrrtr9prll4

hasaaaaaaaaahjasgh,.akWaet, - 20-05-’05 14:22
wsfdehn

dsa

wsfdehn, - 11-03-’06 17:59
LadY

weet je anne heeft echt wel wat voor ons betekent hoor.. door haar zijn wij heel veel te weten gekomen hoe mensen leefden in die tijd als zij dat dagboek niet geschreven had hadden wij niet zoveel geweten hoor.
Ze Was gewoon bijzonder en niet iedereen is dat;)

LadY, - 10-04-’06 18:14
LadY
Whahaha is het daar leuk?? is zou er ook wel heen willen
LadY, - 10-04-’06 18:20
maffia

laat die anne
zij is gewone kaaskop :p

maffia, - 28-05-’06 19:15
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.