Bewijs van Rijvaardigheid

Toen ik 18 was geworden begon ik gelijk met rijlessen.
Niet omdat ik zonodig auto wilde rijden, maar dat roze papiertje is levenslang handig.
Uitstellen is dom, want het wordt per jaar moeilijker en duurder.
Hoe het nu is weet ik niet, maar toendertijd was het zo dat je eerst je theorie moest halen en dan binnen twee jaar praktijkexamen mocht doen.
Mijn theorieexamen moest ik halen in Groningen, en dat lukte me in een keer, dat had ik immers zelf in de hand.
Afrijden kon gewoon in Winschoten, maar praktijkexamen ging me wel een stuk moeizamer af.

Toen ik na een hele zwik lessen alles wist en probleemloos reed was ik rijp voor het examen. (ook erg duur)
Ik zakte diverse keren.
Of ik reed te ver naar de middellijn, of ik trok te snel op, of ik scheen niet goed in de spiegels gekeken te hebben, of de examinator verzon iets anders.
Gewoon om moedeloos van te worden.

Als je examen kan doen kan je ook autorijden, anders laten ze je geen examen doen.
Maar examinators hebben macht!
Zij bepalen, jij mag betalen.
Ik kwam toen tot de volgende conclusie:

Een examinator krijgt elke dag tien kanidaten, waarvan er vijf MOETEN zakken, ongeacht of ze het autorijden beheersen of niet!

Ze zien je gewoon als melkkoe, en zo houden ze werk.
Elke keer als ik gezakt was ging ik opnieuw aanvragen (= betalen) en nam ondertussen nog wat lessen.
Hoewel ik niks meer bij kon leren, maar ja, ik moest het toch bijhouden tot de volgende poging.

Uieindelijk kreeg ik hem de vijfde keer, en daar ben ik nog steeds blij om.
En ik ben nog steeds boos op het zaksysteem, dat moesten ze maar eens aanpakken.
Rene Donderdag 07 Oktober 2004 at 5:13 pm | | Smurf

81 reacties

Brillie

Ik denk niet dat er een systeem achter zit. Het is echter wel zo dat als iemand gezien wordt als een gevaar op de weg, dat het dan zekers beter is deze nog even te laten proberen rijden met iemand nast hem.

Er zijn ook landen waar je alleen maar een rondje om de kerk moet rijden. En die gasten kom ik niet graag tegen op de weg.

Brillie, (URL) - 07-10-’04 17:56
Daisy

Volgens mij heb je helemaal gelijk!
Daarom heb ik dus ook GEEN rijbewijs.

Daisy, (URL) - 07-10-’04 18:04
Jolanda

afrijden heb ik opgegeven…na 7 mislukte pogingen vond ik t welletjes :-(

Jolanda, (URL) - 07-10-’04 18:30
madlief

Raar gebeuren dat afrijden! Ik heb het in twee keer gehaald, op latere leeftijd ( ik heb hem pas vier jaar nu).Eerste keer was ik een bonk zenuwen en kon ik er ook echt niks van. Tweede keer had ik er geen geloof in maar lukte het toch wonderbaarlijk. Alleen inparkeren en achteruitrijden……..Maar ja iemand moet de vooroordelen toch in stand houden:-\

madlief, (URL) - 07-10-’04 18:31
ladyloela

Het is net of ik mijn eigen verhaal nu lees……Weird. Ook ik had dat gevoel van dat er zoveel moesten zakken, voor geld. Kloote dat wij daar nu net bij moesten zijn. Maar goed. Ik en jij hebben het op zak en niemand neemt ons het meer af!

ladyloela, (URL) - 07-10-’04 18:44
Bjorn

Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit ja…

Bjorn, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 18:53
Ad@

onze oudste is op 31 januari 18 geworden en op 26 februari (daarop-volgend!) had hij het roze papiertje in zijn zak !!!!

Ad@, (URL) - 07-10-’04 19:22
ria

ik had pas moed verzameld rond mijn veertigste, maar heb het toen ook achter elkaar gehaald en gelijk maar het motorrijbewijs erachteraan en ik heb er nu al zo’n 17 jaar plezier van ;-)
Motor intussen alweer verkocht, te koud en teveel gedoe om erop te gaan zitten, maar zonder autootje zou ik echt niet meer kunnen hoor :-)

ria, (URL) - 07-10-’04 19:29
peter

het eerlijkst is om iemand na 25 lessen een voorlopig rijbewijs te geven , en na een jaar rijden een definitief bewijs ..mits je natuurlijk wel een beetje kan rijden dan .

peter, (URL) - 07-10-’04 19:47
MacPhisto

Binnen AFZIENbare tijd zou toch een certificatensysteem geïntroduceerd worden? Ik wacht toch maar eventjes eer het zover is. ;-)

MacPhisto, (URL) - 07-10-’04 19:54
Sandra

Ik denk dat ik dan met mijn twee rijexamens (auto en motor) geluk heb gehad dat ik één van die vijf was. Allebei in één keer gehaald.

Sandra, (URL) - 07-10-’04 20:01
jimbaar

ik word volgende maand 30 en heb nog steeds geen rijbewijs – is dat erg?

jimbaar , (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 20:02
karlijn

Je geeft me wel moed zeg. Ik ben van plan om over 2 maanden te beginnen met rijlessen. Maar zoals je er nu over spreekt lijkt het me een onbegonnen droom.

karlijn, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 20:08
Sproet

Ik had mazzel…een vrouw als examinator, die bovendien in dezelfde plaats was geboren als ik, ook kinderen had en precies wist waarvoor ik dat roze papiertje nodig had. Mooi weer, en half twee ‘s middags dus niet druk op de weg.

Sproet, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 20:10
franzje

Erg eigelijk he dat het zoveel geld kost zeker als je ook nog eens een paar keer zakt. Gelukkig heb ik het in 1 keer gehaald :-)

franzje, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 20:42
Aad

Tussen mijn huis en mijn werk staat het elke morgen en elke avond muurvast in het verkeer. En ik? Ik scheur lekker overal langs op mijn scootertje… ik hoef echt geen rijbewijs.

Aad, (URL) - 07-10-’04 20:46
Nick

Je hebt wel gelijk als je zegt dat examinators hun macht willen laten zien. Ik heb zelf geen rijbewijs (uitstellen is dom, ik weet t), maar ik hoor dat van veel vrienden.

Nick, (URL) - 07-10-’04 21:25
leidje

ik heb dat felbegeerde roze paiertje niet, ik heb (jammer genoeg) ook nooit geprobeerd om het in mijn bezit te krijgen, een soort van laksheid en ach t komt nog wel strax.. maar strax is al een tijdje voorbij, k zeg niet dat t te laat is maar t wordt wel steeds moeilijker om die stap nu nog te nemen..:-/

leidje, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 21:52
Roelof

Mijn moeder is in een keer geslaagd (ze was toen 55 jaar) en die rijdt voor geen meter. Ik daarentegen moest er 3x over doen (19 was ik) terwijl ik als een volleerd coureur over de weg reed. belachelijk.

Roelof, (URL) - 07-10-’04 21:57
Gert-Jan

praktijkexamen kost hier zo’n 200 euro…

ik ben 3 keer opgeweest en heb het nu maar gelaten voor wat het is… dan maar geen auto…

Gert-Jan, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 22:15
kurai

heb net iets meer dan een jaar mijn rijbewijs, één keer gezakt, erg fijne examinator die me precies naar de meest klote drukke stukken in een stad die ik niet kende leidde..
de tweede keer een stuk relaxter in de middag, lekker stukjes die ik wel kende.. examen systeem is inderdaad vrij dom.. rekenen en taal leren we toch ook zonder eindexamen? overal wordt je beoordeeld over datgene wat je het afgelopen jaar gedaan hebt en hier hangt het opeens af van één examen en de examinator niet te vergeten..

zoals smurf al zegt, je mag op voor examen, dat betekent dat je rij instructeur vid dat je goed rijd en dat is toch hopelijk iemand met inzicht en ervaring op dat vakgebied..

kurai, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 22:15
Bart

Ik ben 1 keer gezakt. Toen kreeg ik te horen: u kunt goed rijden, maar ik wil dat u nog 6 lesjes neemt. Gezakt…….

Bart, (URL) - 07-10-’04 22:19
Jöran

Nooit zo over dit punt nagedacht maar nu je het zegt, heb je wel gelijk.

Jöran, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 22:39
peer

Misschien was je pas de vijfde keer goed genoeg?

peer, (E-mail ) (URL) - 07-10-’04 22:56
berta

Ik ben zes keer gezakt. Iedere keer bij dezelfde examinator! De zevende keer had ik een andere en ben toen geslaagd!
Maar bij mij lag het niet aan de examinator maar aan mijzelf. Als ik die man zag kreeg ik kauwgom-knieeen…

berta, (URL) - 07-10-’04 23:09
Cokie

Als ik om me heen kijk op de weg kunnen ze beter 9 van de tien laten zakken…. En als iemand zich zeker en foutloos door het verkeer weet te bewegen laten ze je huis wel slagen….

Cokie, (URL) - 07-10-’04 23:17
Kees

Volgens mij zie je het te zwart-wit, maar bewijzen kan ik het niet.

Zelf heb ik zowel m’n theorie- als praktijkexamen in één keer gehaald. En dat ‘pas’ op m’n 27ste. Toch lijkt het me niet vertrouwd om mij nu achter het stuur te zetten. Want ik heb al jaren niet meer gereden.
Als het ooit weer een keer zover komt moet ik eerst maar eens een opfriscursus hebben.

Kees, (E-mail ) (URL) - 08-10-’04 00:07
Egbert

Een autorijles kost momenteel gemiddeld 44 euro bij een goede rijschool (beunjazen zijn goedkoper). Na 4 keer zakken voor je praktijkexamen mag je de 5e keer een staatsexamen doen! Weten veel niet, maar het is echt zo! Als je daar zakt kun je beter stoppen met lessen.

Egbert, (URL) - 08-10-’04 01:09

Ik denk ook dat er zeker een kern van waarheid in zit. In mijn geval gaat dat niet op: de 2x dat ik ‘m niet haalde was geheel terecht.
Althans wat betreft mijn prestatie op het rij-examen, want tijdens de rij-lessen was ik beduidend minder nerveus en kon ik echt wel goed rijden. Maarja…net als met alle examens die je moet doen: het hangt erg af van je prestatie op dat moment. Dat mogen ze me van mij wel veranderen.

"Abigail", (URL) - 08-10-’04 01:09
Martin

‘t Kost tegenwoordig wel een godsvermogen als ik die reacties zo door lees. Eerst motor (lees scooter) gedaan, 7 lessen voor ƒ 3,50 per uur en daarna auto 10 lessen voor ƒ 7,50 per uur + telkens nog een paar tientjes examengeld. Het lijkt nu een grijpstuiver, maar was toen toch wel veel geld.

Martin, (E-mail ) - 08-10-’04 01:45
Jweetje

Ik ben echt in staat geweest de NmA te bellen ! Ik had het na drie keer dan wel gehaald en was voor FL 3000 klaar. Het is belachelijk idd als ze 50% MOETEN laten zakken ! Maar goed ondertussen heb ik (pas) 4 jaar mijn rijbewijs dus :-p
Ik geniet met volle teugen, want IK vind autorijden leuk

Jweetje, (URL) - 08-10-’04 02:23
Evelyn

Sommige mensen hebben een rijbewijs..en kunnen nog niet rijden..brengen andere mensen in gevaar…een proefrijbewijs tot je 25 ste vind ik een goed idee…er is maar 1 iemand bij wie ik relaxed in de auto stap..en dat is een vriendin van mij..zelf heb ik geen rijbewijs..kan toch geen auto betalen…

Evelyn, (E-mail ) (URL) - 08-10-’04 07:39
Josanne

Ik had een examinator die dezelfde hobby’s had als ik, dus ik ben kwekkend door het examen gekomen :) Nu inmiddels ook alweer bijna 5,5 jaar geleden…

Josanne, (URL) - 08-10-’04 08:23
crash

Ik ben gaan lessen toen ik een vaste baan kreeg. Ik was toen 21. Ik heb een heleboel lessen gehad bij een fantastische instructeur en slaagde in één keer.
Autorijden kun je technisch leren, maar een goede chauffeur zijn moet je in je hebben. Daar ben ik nog steeds van overtuigd!

crash, (URL) - 08-10-’04 10:41
Me myself and i

ben ook 4 x gezakt voor de praktijk: vet examenvrees altijd gehad..
Heb toen staatsexamen gedaan, dat ging wel goed: na 2 straten zei hij: je bent geslaagd :)
Alhoewel ik nooit dacht te gaan rijden rij ik nu best veel. Door de weeks wel alles op de fiets maar ik camper regelmatig of rij ergens heen om te wandelen (ik wil nog steeds eens kijken in dat babybos :) of staan de bomen nog op hun baby’s?

Me myself and i, (URL) - 08-10-’04 11:19
Sannet

Ik was 28 toen ik voor de derde keer slaagde, waarbij ik de bijzondere verrichtingen al niet meer hoefde te doen. Niet lang daarna kreeg ik een baan waarvoor ik een auto moest hebben. Timing…

Sannet, - 08-10-’04 12:21
Jeanette

Ik zal je iets ergs vertellen.
Bijna 30 jaar geleden heb ik in twee keer mijn rijbewijs gehaald en daarna heb ik nooit meer gereden !!

Jeanette, (E-mail ) (URL) - 08-10-’04 14:37
Sabrina

Wat betreft het proefrijbewijs… hoe oud je ook bent, tegenwoordig krijgt iedereen eerst een beginnersrijbewijs. Dit verandert na 5 jaar vanzelf in een gewoon rijbewijs. Maar in de 1e 5 jaar moet je je bewijzen. Men werkt met een strafpuntensysteem. Bij drie strafpunten wordt je geschorst en moet je een rijvaardigheidsonderzoek ondergaan. En wanneer krijg je een strafpunt? Als je wordt aangehouden en veroordeeld vanwege bijvoorbeeld: – bumperkleven – snelheidsoverschrijdingen van meer dan 30 km per uur – een te hoog alcoholpromillage – het veroorzaken van ongevallen waarbij doden of gewonden vallen.
Hoe weet ik dit zo precies? Ik heb sinds afgelopen februari pas mijn rijbewijs… :D (wel in 1 keer!)

Sabrina, (URL) - 08-10-’04 15:41
DarkRain

Ik ga volgend jaar na me schoolexamen beginnen met rijlessen. Op hoop van zegen :-)

DarkRain, - 08-10-’04 16:36
paola

ben op mijn vierentwintigste begonnen want ik durfde niet eerder…ben voor beide in 1 keer geslaagd…..

paola, (URL) - 08-10-’04 16:51
peter

@Evelyne , bij mij zat je dus niet relaxt in de auto ?

peter, (URL) - 08-10-’04 17:31
antje

nou heb er ook drie keer voor terug moeten komen, maar wat jij zegt rene, de examinator heeft de macht en daar moet je het maar mee doen, of het terecht is of niet, maar ben blij dat ik hem heb, en zou het niet graag nog eens over doen, want zak als een baksteen dan

antje, - 08-10-’04 19:07
Miss Marple

systeem deugd inderdaad niet, en heb een kennis dat lesgeeft. Sommige rijscholen hebben hoog slaagpercentage door vriendjes politiek.
Moet maar net de goeie kiezen.

Miss Marple, (URL) - 09-10-’04 00:05
Marjanne

Ook ik heb 5 keer afgereden. Frustrerend omdat ik zeer goed kan leren, maar dit niet in een keer kon halen. Heb ook weleens het idee gehad dat ze voor die dag al aan het slagingsquota zaten. gezeik bij dat CBR altijd! :-)

Wat ik altijd zo jammer vind: van die mensen die dan in een keer slagen en dan niet durven rijden! Je hebt t toch gehaald?! (vooral van die mensen die dan ook nog eens vragen: heb jij je rijbewijs nu al?!)

Marjanne, (URL) - 09-10-’04 16:40
Eveline

Ik deed er 7 keer over (inclusief 2x bij Het Rijk) om het gewilde papiertje te bemachtigen. Compleet getraumatiseerd en faalangstig. En nu rijd ik zelden of nooit, alleen als het echt noodzakelijk is. Bedankt, CBR! Bedankt, rij-instructeur! GRR

Eveline, (URL) - 10-10-’04 01:04
Arjan

Volgens mij moet tegenwoordig 70% zakken. In de categorie B.
In de categorieën C, CE, D en DE ligt dit volgens mij een stuk lager.
Daarentegen in A weer hoger denk ik.

Arjan , (URL) - 10-10-’04 02:22
Girl

Ik ben 20 jaar en ben nou al ander half jaar bezig met rijden, kheb 5 keer over theorie gedaan, ik dacht ff ik kan het gewoon niet thuis lukte alles prima maar als ik daar zat wist ik niets meer… binnenkort ga ik afrijden en ik hoop dat dan alles wel goed gaat want rijden kan ik wel maar als ik mijn faalangst kan overwinnen is nog maar de vraag!Want ik ben de gelukkigste vrouw op aarde als ik me rose papiertje heb! Groetjes een meisje met faalangst! ps wie heeft tips om hier mee om te gaan?

Girl, - 22-10-’04 12:14
Aaldert

Als iemand voor een examen gaat moet deze jongen of meisje voor 100% aan het verkeer kunnen deelnemen auto rijden is anticiperen
voor uitkijken in de speiegels kijken bij iedere weg vernouwing of als men gaat versnellen of als men een kruizing naderd of bij iedere andere manouvre altijd in de spiegels kijken dan ben je met het verkeer bezig op het moment dat je een kruizing naderd dan begin je al ver voor de kruizing te kijken of de weg overzichtelijk is dat is wat een examinator wil zien het heeft niks te maken
met het zakings percentage maar hoe je een auto of vrachtwagen of een vrachtwagen combinatie beheerst.

Aaldert, (E-mail ) - 16-11-’04 20:55
tina

zoo ik moet de 23ste afrijden. mijn theorie had ik de tweede keer gehaald. ik krijg een vrouw.. waar moet ik het nou in godsnaam met haar over hebben??? zijn hier mensen die echt gematst zijn met hun rijbewijs? mijn neef had nml 3 ingrepen waarvan 1 was omdat hij op de verkeerde weghelft reed maar toch geslaagd..

tina, (E-mail ) - 18-11-’04 21:47
Harald

waarom zouden ze iemand zo maar laten zakken? De wachtlijst is heel lang bij het cbr. Als ze nou een tekort hadden aan examenkandidaten dan zeg ik ja…

Harald, - 08-02-’05 10:47
Renesmurf

De wachtlijst is juist zo lang in de hoop dat je nog een aantal lessen neemt, dat levert weer geld op.

Renesmurf, (URL) - 08-02-’05 10:55
ibra

Er zijn examinatoren die van zichzelf vinden dat ze hun werk niet goed doen als ze boven het regio gemiddelde mensen laten slagen voor hun rijbewijs.
Gisteren hoorde ik van een collega rijinstructeur dat ze een examinator bij het bnor (staatsexamen)wilden onslaan omdat hij teveel mensen liet slagen(de bewuste examinator had bekende mensen een maailtje gestuurd).

hij werkte eerst bij het cbr in amsterdam daar kreeg hij ook problemen omdat hij wel de mensen die veilig reden liet slagen toen ging hij bij het bnor werken nu heeft hij het zelfde probleem weer.

dus de stelling van veel mensen dat het cbr bewust mensen laat zakken op soms kleine dingen KLOPT WEL.

ibra, (E-mail ) (URL) - 10-02-’05 08:16
joen

een rijbewijs om te halen is het neit moeilijk. de ding die moilijk is, is dat de construkteur laten je zakken en met opzet.

joen, - 15-04-’05 19:58
michel

laatste week heb praktijkexamen gedaan en voor de vierde keer en ik ben gezaakt. theoriexamen dat haal ik de eerste keer en ieder keer. toen ik met de examinateur ben gegaan om de examen af te leggen is het goed gegaan en hij heeft de stuur in geen keer gepakt.Allen met straatkeren was ik nog niet klaar met mijn werk.en zei hij niet goed en gaf geen tijd om de auto in zijn plats te regelen . wat betreft snelwgwas goed en rijden binne de beboudekom is goed. ik denk dat de examinateur moeten psychlogosche bijgeschoold zijn om te lere wanneer ga je iemand laten zakken want een rijbewijs kost gigantische geld en is voor de rijk mensen en dat vind ik een middeleeuw tijd. ik kom zelf uit frankrij en daar is heel goekoop en kan iedereen je de les leren zonder gedwongen sfeer bij een constructeur die willen aleen geld en geen ruimte geven aan de mensen om de auto op eeen een voudige manier te laten leren. alleen maar gassen

michel, - 15-04-’05 20:12
M.H.W.TIMMERMANS

DE DOOFPOT CBR-AFFAIRE te lezen op : http://www.crimineelbureaurijvaardigheid.. ( GOOGLE )

M.H.W.TIMMERMANS, (E-mail ) (URL) - 30-04-’05 16:43
nul

examen=3y-5x=zaken

nul, - 13-09-’05 19:51
sevda

ik ben ook 5keer gezakt.ik heb mijn hoop all verloren!Ik denk dat het geen nut mmer heeft om nog door te gaan ,je komt je erg dom voor ook de opmerkingen van je vriende is ook niet makelijk te verteren.Ik weet het niet mmer ik kan ook niet meer goed slapen ,je blift maar denken waaaaarooom haal ik het niet?

sevda, - 25-11-’05 21:26
Dnns

ben net ook voor de 5de x gezakt..
ik zie het ook helemaal niet meer zitten
het zijn tegenwoordig echt een stelletje geldtrekkers bij het Cbr
mjah ik moet mijn rijbewijs echt hebben dus ga het zeker nog wel een x proberen
maar zoals ik al heb gelezen hierboven, je zelfvertrouwen gaat er dus echt niet op vooruit.. :S

Dnns, (E-mail ) - 04-05-’06 12:36
Linda

Nou ik denk niet dat de examinator je laat zakken als je goed en veilig kan rijden, als je al een onvoldoende scoort op een bepaald onderdeel ben je gewoon gezakt. Waar je ook rekening mee moet houden is dat je niet te onzeker of zeker bent tijdens je examen. Agh ja er zijn zoveel factoren eigenlijk waar het van afhangt, je kunt dat het voertuig wel beheersen maar de examinator heeft ook wel door of je zelfstandig zou kunnen rijden. Wat ik wel denk is, dat de ene examinator wat strenger is dan de andere. Mensen die meerdere malen zijn gezakt: laat de moed niet zakken en ga gewoon door met lessen, iedereen haalt het rijbewijs. ps bespreek ook wat je fout hebt gedaan op het examen en ga daaraan werken als je weet dat je wisselvallig rijdt: ontspan de dag van te voren neem desnoods kalmeringsmiddelen in (verkrijgbaar via huisarts)

Linda, (E-mail ) - 08-05-’06 20:47
Natasja

Ik ben het hier niet mee eens. Het CBR kan echt niet zoveel procent laten zaken en slagen dit verhaaltje is verzonnen door mensen die gezakt zijn en daar een excuus voor willen vinden. Ze laten je pas de weg op gaan als je veilig ben voor het andere verkeer en voor jezelf. En als je zak dan ben je of heel erg zenuwachtig geweest of je bent er gewoon niet klaar voor. Er zijn ook rijsscholen die mensen veel te snel laten afrijden omdat ze door hun lesstof heen zijn. Ik heb het ook niet makkelijk gehad ik heb 70 lessen gehad maar ben wel in 1x geslaagd. Ik heb het nog nagevraagd over of het waar is dat er zoveel mag slagen en zakken maar dat schijnt dus echt een fabeltje te zijn.

Natasja, - 08-12-’06 09:49
Renesmurf
Dat is weer echt een praatje van iemand die de eerste keer geslaagd is. Zulke mensen voelen zich wel eens verheven boven anderen, jammer.
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 08-12-’06 11:28
Arthur

Ik ben het ook met Renesmurf eens. Ik ben al 3 keer gezakt, vanochtend was mn 3de keer. De eerste keer had ik geen ingreep, reed ik goed. Maar ik was te dominant bij het inhalen ofzo. :S. De 2de keer was mn eigen stomme schuld, had 2 ingrepen en reed gewoon slordig. Vanochtend de 3de keer…reed goed, maar ze trapte op de rem omdat er een bestelbusje in wou voegen en ik moest hem de ruimte geven :S. En later maakte ze zelf een fout door te zeggen dat ik naar links moest, terwijl ze daarna snel zei: ownee sorry naar rechts. Ja mijn fout sorry, zo zie je iedereen maakt fouten. Dus ik dacht mijn fout ziet ze wel door de vingers :). Maar nu komt het hoor…reed ik in een 30 zone, pakt ze opeens volop mn stuur en stuurt me naar de linkerkant van de weg…ik dacht echt van…rij ik iets over ofzo…eend? kat?. Nee hoor wat was het…er lag een tak(je) op weg :S. En ze zei van jah zonde van je velgen als je er over heen rijdt…kom op zeg een stomme tak :S. Wat wou die doen tegen een auto van 1500kg met metalen velgen :S. Al lag er een halve boom ok…maar gewoon een stomme tak :S. En toen reed ik terug, en toen zei ze ook nog van dat ik te weinig in mn spiegels keek terwijl ik echt goed gekeken heb op elk moment. Heb zelfs voor iemand geremd die op kwam duiken uit een steegje, en zijzelf zag hem niet…

Dit slaat echt helemaal nergens op, waarom moeten ze je het zo moeilijk maken? De meeste ongelukken op de weg komt of door gladheid of alcohol hoor…Niet door mensen die niet kunnen rijden.

Snap er niks van, maar een oudtante van mij heeft ook bij het cbr gewerkt in den helder. Daar mocht ze per dag als ze 8 mensen had, 4 a 5 mensen laten slagen…Pure nep

Arthur, - 02-03-’07 12:32
Sheries

Ik ben vandaag voor de eerste x gezakt! :( Het rijden ging goed maar me motor sloeg 1 x af, en tijdens het lessen sloeg me motor nooit maar dan ook echt nooit af! Plus ik had een oude chagerein, die heel geforceerd aardig probeerde te doen maar er duidellijk geen zin in had die dag, daarnaast moest ik ook nog is een weg rijden waar ik precies 2 x gereden had zo een 8 maanden geleden ofzo toen ik net begon met lessen! heb gewoon geen enkel bekend stukje weg gekregen. Maar goed, die 200 euro ben ik kwijt.. :S

Sheries, - 09-03-’07 01:39
Corne

Ben vandaag helaas ook gezakt. Na 26 lessen maar aan het afrijden begonnen. Alles ging prima, maar bij het laatste stoplicht ging ik in de fout. De meest linkse baan nemen, en dan bij het afslaan overvloeien naar de rechter, mag niet, helaas. Baal er wel van. 200,- voor een 18-jarige is niet mis.

Corne, - 12-03-’07 11:56
Marco

Ik ben voorgister op geweest voor de praktijk! Voor de 3de keer al! eerste keer was stom van mezelf ingreep gehad en erg zenuwachtig! Tweede keer krijg ik doodleuk te horen dat ik nog maar even verder moet lessen! 3de keer dezelfde examinator als de 2de keer! Ben ik klaar (Ik dacht dat ik perfect gereden had) Krijg ik te horen dat ik te vrij gereden heb( ik reed alsof ik al 5 jaar me rijbewijs had zei die maar omdat ik nog niet genoeg ervaring heb om zo te rijden moet ik het nog maar es overdoen!) Dit vind ik dus werkelijk de grootste onzin die ik ooit gehoord heb! Maar ja binnenkort voor de 4de keer proberen! Hopelijk gaat t dan beter! Want t kost zoveel geld:(! Voor de rest iedereen die t nog niet heeft heel veel succes! Groeten

Marco, (E-mail ) - 14-03-’07 14:51
jeroen

ik had gisteren me examen. en ja hoor ook gezakt voor me examen, omdat ik eerst in stuurden en toen naar links keek. Oke dat valt wel te begrijpen, maar toch het is weer 200 euro plus nog wat extra lessen wat waarschijnlijk 400 euro extra wordt. Pff die mensen denken ook dat ik als 18-jarige in het geld zwem. als ze het goedkoper zouden maken, zou ik het wel begrijpen dat ik gezakt ben doordat ik te vroeg naar links keek.

jeroen, - 13-04-’07 07:23
Amanda

Jeetje..wat een verhalen allemaal,ik zelf heb donderdag 19e aprilmijn TTT,en 1 mei moet ik afrijden,maar nu ik dit allemaal zo lees..ik heb wel van mijn rijinstructeur gehoord,dat iedere examinator een eigen mening heeft over veilig auto rijden..ik hoop van zegen,dat ik in 1 keer slaag,voor de rest die er al een poosje over door.heel veel succes!!!

Amanda, - 17-04-’07 20:20
Al

Hey mensen, vandaag helaas voor de 4e keer gezakt! Afgelopen paar dagen had ik al helemaal geen zin en vooral geen motivatie om af te rijden, maar het is idd dom om te stoppen je moet altijd door gaan hoeveel geld het ook maar kost. Na het lezen van paar berichten hier boven, sluit ik me aan bij sommige. Het is idd allemaal heel vaag!..Vorig jaar februari ben ik begonnen met rijlessen..Ik had toen niet eens gekeken welke rij instructeurs er in de buurt van mij zijn enz. Ik had voor een man gekozen waar me beide ouders ook hadden afgereden, je denkt dan wel nou ja moet dan wel goed komen toch??

Nou ik heb inmiddels al een hele boel lessen genomen, in februari waren het rond de 30 en ben toen gestopt met tellen. Ergens in maart/april mocht ik voor het eerst afrijden. Voor de eerste keer had ik ook nog eens een tussentijdsetoets genomen, na advies van de rij instructeur. Want ik had in begin problemen met speciale dinge zoals parkeren blabla… Verder ging alles wel OK volgens hem… Nou 1 keer ging het al fout, ik zou geen inzicht hebben gehad, maar de rest ging alles goed, wat me opviel ook dingen als parkeren ging vet super… Nou daar gaat het geld van de TTT en van de eerste keer praktijk.
De tweede keer krijg je meer vertrouwen in je zelf, van ah 1 keer gezakt moet nu toch wel goed komen, maar nee hoor!. Ook weer inzicht, je gaat dan bij je zelf denken, hmm ik kijk toch wel goed ik plan dingen, maar dan vinden ze altijd wel 1 ding, je hebt net te laat gekeken, te lang staan wachten etc… (toen dacht ik ook nou als ik 5 sec langer wacht, heeft toch nix te maken, kan alleen veiliger zijn)..
3e keer, je motivatie en zin in afrijden verdwijnt al vet snel, vooral als je nog een jongen bent en al je vrienden hem al hebben. Vanaf deze keer begon ik meer te denken over het CBR enz… Hoe kan dat, het is zo vaag… De 3 keer was ik namelijk gezakt omdat ik ‘’heen en weer’’ gereden zou hebben op de invoegstrook.. Ja je leest het goed ‘’heen en weer’’ Dit vond ik zo vaag, en was het helemaal niet eens met de examinator. Maar ja die macht! Jou woord tegen de zijne, het helpt helemaal niet, je krijgt alleen feedback en thatsIt.
Toen teleurstellend na huis gegaan met de hoop dan maar de 4e keer, ook omdat de zomer er bijna aankomt en mijn theorie van vorig jaar zomer bijna afloopt.

En vandaag dus voor de 4e keer afgereden, naar mijn gevoel super goed gedaan, was wel erg warm maar wel heel rustig in Groningen. Het moest een leuke dag worden, maar ja pfff.. Weer niet, het ergste vind ik dan nog wel, je krijgt feedback met je hebt goede dingen laten zien blabla een hele boel positieve punten… En dan helaas ik moet u teleurstellen, en dan komen paar punten naar boven waar je van denkt OKEEEEEEEEEEE. Bij een kruispunt waarbij ik door had gereden, moest zogenaamd een auto afremmen, maar die was ruim 30 meter van het kruispunt vandaan, de 2e reden. Een kind stond stil op de stoep, keek om zich heen en bleef maar stil staan, ik reed er 20 km per uur langs. IK ZOU GEVAARLIJK ZIJN VOOR ME ZELF EN ANDEREN. Echt zooo vaag, oke als het kinderen waren die met een bal aan het spelen waren ofzo, maar nee gewoon een kind dat midden op de voetpad stil staat en om zich heen kijkt.
Kortom ik heb de hoop al beetje opgegeven, het kost allemaal zoo veel geld en lijkt helemaal niet eerlijk. Ze hebben gewoon zo veel macht, ik vind dat Nederland hier iets aan moet doen. Als ik Nl vergelijk met andere landen zoals de VS, Oostenrijk en Duitsland is het te streng.

Binnenkort ga ik voor het staatsexamen, hopen dat de wachttijd hier niet zo lang is, zijn er mensen die ervaring hebben met het staatsexamen en hoe dit gaat??

Al, - 08-06-’07 17:56
Theo

Nee, geen ervaring mee.

Theo, (URL) - 11-06-’07 00:51
Pasula

Ja ik heb ervaring met het staatsexamen. Het duurt allemaal wat langer en eerst stellen ze een paar vragen om je op je gemak te stellen (theorievragen, dus even dat ook weer goed leren). Daarna ga je rijden en het examen duurt ong tien minuten tot een kwartier langer. Het hielp mij helaas niet, ik zakte wederom (dat was de 5e keer). Ik heb nu een mooie fiets. ;-)

Pasula, (E-mail ) (URL) - 11-06-’07 00:51
martine

Praatje van nog iemand die in 1 keer geslaagd is:
Nou heb ik een beetje het idee, dat ik me hier moet verontschuldigen voor het feit, dat ik maar 1 keer heb hoeven afrijden, en dat voelt vreemd. Misschien had het te maken met mijn rij-instructeur, die me, vlak voor het afrijden, twee belangrijke punten meegaf: dat ik moest proberen met iets meer pit te rijden, en de stokpaardjes van de examinator die ik getroffen had (ruim van tevoren anticiperen, en een gesprek kunnen voeren met je ogen op de weg), maar misschien heb ik ook wel gewoon goed gereden. Ik vind natuurlijk eigenlijk het laatste. Maar zolang examineren mensenwerk blijft zullen we op dit soort vragen nooit een duidelijk antwoord krijgen.
Dat examinatoren zich aan percentages zouden moeten houden lijkt mij een broodje aap-verhaal. Maar misschien dat er eentje te vinden is die durft te reageren?

martine, (E-mail ) (URL) - 11-06-’07 08:33
Bart

Wat een verhaal !

Bart, (URL) - 11-06-’07 13:06
Belinda

Ik heb de tweede keer mijn rijbewijs gehaald. Bij de eerste keer had ik al een ingreep omdat de examinator dacht dat ik een auto niet zag toen ik uit het parkeervak moest rijden… ;-(
Je moet een beetje mazzel hebben met het afrijden en dat heb jij duidelijk niet gehad.

Belinda, (E-mail ) (URL) - 11-06-’07 13:10
zeebeest

Jeetje drie jaar later nog steeds reacties :-)

zeebeest, (URL) - 11-06-’07 17:36
DarkRain

Dat is toevallig 3 jaar geleden had ik het erover dat ik zou beginnen een jaar later en nu heb ik ruim een jaar me rijbewijs :D
In 1x gehaald overigens ondanks dat ik zelf vond dat ik niet echt super reed. Succes met het staatsexamen Al

DarkRain, (URL) - 16-06-’07 22:18
Stephan

ach jong ik kreeg te horen, je kan goed rijden maar je rijd te hard op kruisingen af.. Ik schakelde bij 30 terug naar de 2, koppeling opkomen.. rij je nog 20 ongeveer en daarmee naderde ik een kruising, met 30 nader je toch ook een rotonde dus wat zeurt hij over die 20km/u dan?! Het is gewoon een willekeurig systeem van uitpikken.. zwemmels!

Stephan, - 11-03-’09 10:07
Renesmurf
Precies, ze doen maar wat.
Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 16-03-’09 16:46
Raoul

godverdomme vandaag voor de derde keer gezakt en ik ben me toch zo ongelofelijk opgefokt, hoerekutzooi…
er hangt gewoon zoveel af van toeval… iemand die er geen flikker van kan en toevallig geen kutsituaties tegenkomt slaagt. en iemand die 90% perfect rijd en gewoon andere kut weggebruikers tegenkomt.. kut kut kut.. zakt… 3 keer en volgende keer natuurlijk ook weer… ik ga denk ik het CBR opblazen niemand zal er een traantje voor wegpinken … en dan ga ik in het as de regendans doen .. en een burnout terwijl ik joyride.. .. jeej dat luchtte wel een beetje op. dankjewel.

Raoul, (URL) - 01-12-’09 17:01
Rotias

Zo hee! Zeker weten waar.
Ik had hetzelfde, sloeg helemaal nergens op. Ik kreeg alleen maar te horen hoe goed ik het elke keer deed! Iedereen vind dat ik super goed kan rijden, ook mijn rijleraren van verschillende rij scholen zeiden dat ik gewoon rijklaar was en gewoon zou moeten slagen. ben tot 4 x toe gezakt. NOOIT een ingreep gehad, maar ken wel hele groepen meiden die rustig met 1 of 2 ingrepen nog geslaagd zijn. Volgens mij zit er inderdaad bar weinig structuur in zo.

Verder kreeg ik te horen dat ze oudere mensen, en meiden allebei makkelijker laten slagen dan jongere jongens. Omdat ze bang zijn dat die stoer gaan doen en crossen en die dingen. Maar dat is gewoon zware discriminatie. Je kunt rijden of je kunt het niet. Heb meteen een auto gekocht omdat ik het nodig heb voor snowboarden, ik hoef dan echt niet meer stoer te doen en ook nooit gedaan. Vind het zwaar loos.

Rotias, - 29-10-’10 19:51
Patrick

“Hoe het nu is weet ik niet, maar toendertijd was het zo dat je eerst je theorie moest halen en dan binnen twee jaar praktijkexamen mocht doen.”

Je mag nu tegelijk doen, je mag de weg al op terwijl je nog bezig bent met de theorie.

Patrick, (URL) - 26-02-’12 00:22
David

Ik ben zelf instructeur, zelf ook wij worden getoetst door een examinator, maar dan niet van het CBR natuurlijk. Ik ben het deels eens met de opvattingen dat er wel een systeem is die de boel zakelijk laat draaien om het zo maar even te zeggen, maar ik denk zelf dat een examinator niet zomaar beslist om je te laten zakken. Examinatoren zijn natuurlijk ook mensen die rekening houden met omstandigheden, kan ten goede zijn om iets door de vingers te zien, maar kan ook anderzijds zijn dat ze wel beter van een kandidaat hadden verwacht op bepaalde punten. Wij als instructeur zitten vaak achterin bij een examen en ben het dan ook meestal gewoon eens met de uitslag van de examinator, voorgevoel klopt meestal wel en geloof mij slecht nieuws brengen aan een kandidaat is niet altijd even leuk voor de examinatoren.

David, - 17-07-’12 20:20
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.