Fatsoen

Zo moest ik onlangs eens naar een creamtie. (daar gaat ook niemand voor zijn lol heen.)
Na de plechtigheid nam ik een kopje koffie in de koffiekamer.
Het aangeboden plakje keek sloeg ik af.
Sommige anderen namen wel keek, dat moet iedereen zelf maar weten.

Nog onlangser is is mij de rekening van dit alles ter ore gekomen, en dat was wel even schrikken.
Ik neem als voorbeeld alleen de keek.
Het crematorium berekent voor een plakje keek 85 cent per plakje!!
Ongeacht of het genuttigd is of niet!

Hedenmorgen was ik weer even naar de Lidl en zag daar een keek liggen.
Dat kost daar E 1,09 en ik heb er thuis fatsoenlijke plakken van gesneden.
Ik kwam op twintig plakken.

Ik maakte even een rekensommetje:
85  cent per plakje, keer 20 plakken is 17 euro! Minus de aanschafkosten (17.00 min 1.09) kom ik op 15.91
(85 x 20  - 1.09 = 15.91 )

Er wordt dus E 15.91 winst gemaakt op alleen al de keek.
En dat wat over is wordt gewoon geserveerd aan de volgende klanten, en compleet opnieuw in rekening gebracht!

De rest is overigens ook schrikbarend duur.
Maar ja, mensen zijn in rouw, en daar wordt gretig misbruik van gemaakt.
Bovendien moet je van de overledene af, dat is nu eenmaal zo.

De een zijn dood is de ander zijn brood, maar dit brood is wel heel dik belegd.

Rene Donderdag 17 Februari 2005 at 12:02 pm | | Smurf

58 reacties

Marco

Dat is wel heel erg grof van zo’n bedrijf. Stelletje aso’s . Ze zullen wel gedacht hebben: als ze daar in Den Haag mogen graaien, dan mogen wij dat ook. Er heerst een graaicultuur in het land.

Marco, (URL) - 17-02-’05 12:41
ViperGirl

Jeetje … dat sommige mensen inhalig kunnen zijn dat wist ik wel, maar dat ze bij zo’n instantie zo ver gaan … had ik het flauwste benul niet van. Schandalig gewoon !

ViperGirl, (E-mail ) (URL) - 17-02-’05 12:47
leidje

Na zo’n plechtigheid kunnen er idd cake (of bijv. broodjes) over zijn, als het goed is dan horen “ze” te vragen aan degene die dit alles betaald of men het restant wil meneemen naar huis, ik heb dit het afgelopen halfjaar 2x mogen meemaken en het is op beide keren heel netjes en discreet gevraagd en beide keren is het meegenomen naar huis.. ;-)

leidje, (URL) - 17-02-’05 12:55
Tim

Al daarom al wil ik niet dood. :-)

Tim, (URL) - 17-02-’05 12:57
roel

Ik neem normaal ook geen cake, behalve als in de nabestaanden niet mag, dan neem ik er twee:-)

roel, (URL) - 17-02-’05 13:05
Egbert

Ook hun schoorsteen moet blijven roken :P

Egbert, (URL) - 17-02-’05 13:09
Roelof

Een beetje kort door de bocht.
Een uitvaartondernemer zal waarschijnlijk zijn cake niet bij de Lidl halen maar bij een bakker oid. De koffie is meestal ook niet te zuipen.
Dit bedrag is zo te verwaarlozen op een complete uitvaart dat het eigenlijk niet noemenswaardig is.

Maar een crematie/begrafenis blijft een dure grap.

Roelof, (URL) - 17-02-’05 13:11
Leibele

En vadertje staat verdiend daar dan ook nog heel wat aan.Belastingsopbrengst van begrafenisverzekering en de begrafenis zelf.Zal zeker in de hoogste tarieven zitten denk ik.

Leibele, (URL) - 17-02-’05 14:24
V@nM@n

Gewoon cremeren en daarna naar de kroeg… Geen onzin verder.

V@nM@n, (URL) - 17-02-’05 14:31
madelief

Raar dat doodgaan zo’n dure aangelegenheid is.

madelief, (URL) - 17-02-’05 14:42
Jöran

De een z’n brood is de ander z’n……. cake ;-)

Jöran, (E-mail ) (URL) - 17-02-’05 15:02
Brillie

Toch wel slagroom mee genomen voor op de KEEK?

Brillie, (URL) - 17-02-’05 15:07
ReZa

je zou bijna zelf in de uitvaart business gaan

ReZa, (URL) - 17-02-’05 16:00
Sanshine

Een crematie kost inderdaad klauwen met geld.

Sanshine, (URL) - 17-02-’05 16:40
Only

Ik ga maar gewoon niet dood denk ik…….;-)

Only, (URL) - 17-02-’05 17:03
René

Niet normaal soms, de prijzen achteraf gezien…

René, - 17-02-’05 17:07
Kikkertje

Je kietelt me Rene. whahahahahahaha
Maar dan heb je de koffielijst nog niet gezien!

Kikkertje, (URL) - 17-02-’05 17:13
Jeanne

ik heb vastgelegd dat er voor mij geen toestanden komen.
gewoon in de oven en basta.

Jeanne, (E-mail ) (URL) - 17-02-’05 17:27
Jetje

Ik wil alleen genodigden op mijn begrafenis. Daarna geen gezeur, geen apies kijken. Dus geen cake.

Jetje, (E-mail ) (URL) - 17-02-’05 17:38
peer

Wat dacht je van het uurloon van dat mannetje of vrouwtje dat de cake serveert? Dat moet ook betaald worden.

peer, (URL) - 17-02-’05 18:13
Downer

Het crematorium had er natuurlijk ook niet op gerekend dat jij een KEEK-test zou doen.
Maar het is inderdaad allemaal flink aan de prijs.

Downer, (URL) - 17-02-’05 19:27
Suffie

Je toont weer het zakelijk instinct van en amoebe. Heb je enig idee wat ‘overheadkosten’ betekent?

Suffie, (E-mail ) (URL) - 17-02-’05 19:51
henriette

Dat is geen slechte business hoor. Ik zat op school in de klas met de zoon van een begrafenisondernemer… dat is echt geen droog brood eten.

henriette, (URL) - 17-02-’05 20:01
Richard

Koekje er bij????

Richard, (URL) - 17-02-’05 20:36
Cleo

Het blijven horeca-tarieven he?

Cleo, (URL) - 17-02-’05 22:06
Mm..

Als familie je eigen cake meebrengen, is ook weer zoiets. Maar je wordt bij dit soort dingen inderdaad opgelicht waar je bij staat. Maar wie let er op op zo’n moment? Cake is meestal niet datgene waar je hoofd naar staat op zo’n moment.

Mm.., (URL) - 17-02-’05 22:23
Kees

En dan is dat alleen nog maar de cake. En wat te denken van de rest. Ook al zo gigantisch niet te betalen.

Nee, wat mij betreft stoppen ze me in een zelfgetimmerde kist. En cake op mijn begrafenis… nee, alsjeblieft niet zeg. Dat wordt door mij ten strengste verboden.

Kees, (E-mail ) (URL) - 17-02-’05 22:34
Lilith

Ik wil dat ze me op een vlotje leggen, weg laten drijven en dan fakkels naar me gooien, zodat ik opfik. Kost alleen wat hout.

Lilith, (URL) - 17-02-’05 22:41
Coqui

de hele uitvaardbusiness stinkt..het wordt tijd dat de consumentenbond zich daar eens mee bemoeit. Maar ja, ga jij je kwaad zitten maken over de kosten van een plakje cake wanneer de kraai, vaak slechts enkele uren na het overlijden de keuzes voorlegt? Niks interesseert je dan…maar het moet gebeuren en voor je het weet zit je met torenhoge rekeningen..asociaal en immoreel

Coqui, (E-mail ) (URL) - 17-02-’05 23:26
Eé

Uitbuiters zijn het

Eé, (URL) - 18-02-’05 08:37
Ada

een uitvaart is peperduur ……..
helaas weten wij dat nu uit ervaring.
mijn moeder heeft maar snel de rekening voldaan :-(

Ada, (URL) - 18-02-’05 08:59
Chantal

Ja, dat is big business, die uitvaarten en dan vooral de koffie en keek achteraf….. ik doe daar niet aan mee hoor. Op mijn crematie geen koffie of keek achteraf, gewoon naar huis toe gaan en daar zelf koffie zetten.

Chantal, (URL) - 18-02-’05 10:22
aargh

In ‘t vervolg maar even zelf een keek bakken voor je dood gaat

aargh, (URL) - 18-02-’05 11:01
Sudesh

Wat is een “keek”?

Sudesh, (URL) - 18-02-’05 11:38
Renesmurf

Eetbaar spul dat men aangeboden krijgt na een begrafenis of creamtie. Droog en kruimelig.

Tevens nieuwe spelling, voor mij tenminste.

Renesmurf, (URL) - 18-02-’05 12:06
Bart

Speeskeek ?

Bart, (URL) - 18-02-’05 12:09
Manderijn

ik houd niet van koffiedrinken na een begrafenis/crematie.
Het is ook niet best dat er zo grof op verdiend wordt!

Manderijn, - 18-02-’05 12:09
Jolanda

denk eigenlijk niet datze de cake bij de Lidl halen ;-)

Jolanda, (URL) - 18-02-’05 12:12
nefesj

ja.. en alternatief om alles zelf te regelen weet ik niet of die bestaat wat dingen betreft die je zelf zou kunnen doen.. mits je daartoe in staat bent … tis allemaal dubbel.. en duur.. bha… xxx

nefesj, (E-mail ) - 18-02-’05 12:19
Marielle

Ik denk dat ik nu maar alvast een paar keken in de vriezer leg. Hoop ze nogf lang niet nodig te zijn. Zet ik in mijn wensen lijst tav mijn overlijden, dat er geneden plakjes keek in de vriezer liggen. Moeten ze dat maar de avond voor mijn begrafenis uit de vriezer halen. Dat scheeld iig 15 euro. Ach wat kan het me dan eigelijk nog schelen…..;-)

Marielle, (URL) - 18-02-’05 12:33
Gert-Jan

Kan de overleden persoon niet zelf zijn crematie betalen?
Schandalig dat ze dat jou laten betalen.

Gert-Jan, (E-mail ) (URL) - 18-02-’05 12:41
Renesmurf

Zijn wederhelft heeft alles betaald.
Maar het gaat om het idee, ze maken dikke winst!
En niet alleen op de keek.

Renesmurf, (URL) - 18-02-’05 13:00
Han

Dit vind ik heel erg overdreven.
Om te beginnen vergeet je erbij te vermelden dat die cake ook geserveerd moet worden door personeel wat betaald zal moeten worden. Die cake wordt zeker niet bij Lidl gehaalt. Ik mag hopen dat ze die bij de warme bakker halen. Wat over is wordt in de meeste gavallen aan de familie mee gegeven. Jou rekensom is derhalve erg naief Rene!

En die 85 cent… ach… Ga maar eens ergens op een terras zitten en bestel maar eens een kopje koffie. Met 1 druk op de knop komt er letterlijke “pleur” uit de automaat waarvoor je in veel gevallen 3 euro of meer kwijt bent.

Ik begrijp je frustratie, maar je richt het naar mijn idee naar de verkeerde instantie.

Han, (URL) - 18-02-’05 14:05
zij

Bij zulke dingen kun je maar beter niet te veel bij stilstaan, want dan hoef je de deur niet meer uit te gaan. De commercie slaat overal zijn slaatje uit…

zij, (URL) - 18-02-’05 14:32
Sandra

Tja, we kwamen er na het overlijden en begraven van mijn vader ook achter dat de cake duur betaald wordt. Toen we drie maanden later weer met een kopje koffie/thee en een plakje cake bij elkaar stonden (toen voor de begravenis van mijn opa) konden we er wel een grapje over maken: “Geniet je wel van die cake? Die is namelijk hartstikke duur!”

Sandra, (URL) - 18-02-’05 15:15
Daisy

Wat leuk dat je dat keek noemt in plaats van cake…Maar dat ter zijden….

Zo zie je maar de een z’n dood is de ander z’n cake (keek)…

Daisy, (URL) - 18-02-’05 16:57
Paola

ik heb hele andere ervaringen…niet dat het niet duur is hoor… dat is het hele uitvaartgedoe…..maar er waren zoveel lieve mensen om ons heen die ons steunden waar ze konden….hier in de achterhoek is het ook niet gewoon om keek te serveren maar koffie met broodjes die wij in het cafee waar mijn pap graag een biertje dronk hebben genuttigd…tuurlijk is het allemaal duur maar niet overal zijn mensen alleen maar bezig met winst maken….. Maar je hebt wel gelijk…..verdrietige mensen zijn heel makkelijk over te halen tot hele dure dingen…. en ik vrees dat ze er zeker bij zitten die het doen…is laatst ook een onderzoek naar geweest…. dat dingen doorberekend werden inderdaad…schandelijk, daar mag van mij een grote straf op staan!

Paola, (URL) - 18-02-’05 19:21
Linda

Bij mij komt er dus geen keek. Het is echt ongelovelijk dat het zo duur moet zijn

Linda, (E-mail ) (URL) - 18-02-’05 21:14
Marjanne

Zo duur moet zijn.. Sja er moeten mensen betaald worden in dat uitvaartcentrum hè? Nog steeds. Ik denk dat ze er uiteindelijk maar weinig winst op maken hoor….

Marjanne, - 19-02-’05 01:10
Cornette

Het steentje op het graf van mijn moeder is 50 × 50 centimeter en met alleen een naam en de datums.
Kosten? 900 euro.

Cornette, (URL) - 19-02-’05 11:22
MacPhisto

De dood is big business tegenwoordig. Serieus, even voordat ik aangenomen werd met mijn huidige job is overwogen anders bij een uitvaartcentrum te gaan werken. Zolang iedereen blijft overlijden voldoende werk aanwezig…

MacPhisto, (URL) - 19-02-’05 13:49
Me myself and i

Tis echt belachelijk die prijzen maar je moet wel.. dat is het. Je kunt ook niet even een vergelijking doen.

Me myself and i, - 19-02-’05 18:15
Wiro

ik heb een suggestie om het e.e.a. wat goedkoper te maken…

Wiro, (URL) - 20-02-’05 11:58
citycoroner

lach me dood, hahaha. ik werk zelf in de uitvaart en denk je dat plakje keek bij de littl gehaald word hahaha.
(alhoewel ik er wel een weet die beter bij de litl zijn keek mag halen). er worden ook personele en facilitaire kosten op doorberekend, maar er zit op de catering een ruime winstmarge. waarom zullen ze niet dezelfde prijzen vragen die in de “normale” horecaa rekent? ik ken house/dance party’s waar je een aardig bedrag kwijt ben voor een glas kraanwater, ze hebben het alleen in een grote Spa fles gedaan.
voor de mensen die rijk denken te worden moeten zeker het CAO boekje ff lezen, ziet er niet echt goed uit. alleen de ondernemer kan er geld aan overhouden, personeel is ook maar een loonslaafje.

@ Me myself and i :waarom zou je je niet orienteren op gebied van prijzen en service? werd dat maar vaker gedaan, dan zouden er een hoop mensen met een beter gevoel terug denken aan de uitvaart van een dierbare. een tip voor een ieder: de uitvaartondernemer is in feite niks meer dan de handen van de nabestaande(n), hij voert alleen de handelingen uit.
als je onverhoopt toch op een uitvaart bent kijjk hoe het gaat, hoe het geheel eruit ziet en wast vind je er zelf van? onthou de naam van de uitvaartondernemer en als het bevalt ga eens praten met zo’n man/vrouw.vraag bij diverse ondernemers wat er mogelijk is en wat de kosten zijn.

citycoroner, (E-mail ) (URL) - 09-07-’05 17:47
dianne

Hope you come back soon!!

dianne, (E-mail ) (URL) - 16-03-’06 13:53
gala bingo1013

anhhseSorry fot that really

gala bingo1013, (E-mail ) (URL) - 22-12-’06 20:07
buy ativan

Sorry for my behaviour

buy ativan, (E-mail ) (URL) - 25-12-’06 04:15
download ringtone9479

olcbhmSorry that I did that

download ringtone9479, (E-mail ) (URL) - 25-12-’06 06:32
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om te voorkomen dat ik ondergespamd word.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.