Ik hou niet van reclame, ik negeer zoveel mogelijk reclame en ik doe niet aan reclame.
Maar dat zal inmiddels algemeen bekend zijn.
In een ver verleden, toen er nog geen sprake was van een afstandsbediening, zag ik nog wel eens een reclame.
En eentje sprak mij wel bijzonder aan.
Toen wist ik nog niet eens dat ik schilder zou worden, maar had de radio al wel ontdekt.
(of de feiten kloppen, alsmede mijn herinnering, ik zou het niet weten)
Het filmpje uitleggen vind ik te ver gaan, ik vind dat u de clou zelf wel zou moeten kunnen herkennen.
En hoe die ook achterom kijkt! Geweldig!
Ik ben overigens heel ergens anders verzekerd, en ben nooit op het idee gekomen om over te stappen.
Als u mezelf, en andere lezers, een plezier zou willen doen, drop dan de url van uw favorietste filmpje in de comments.
Ik vroeg me laatst af waarom de heren van Draadstaal overgestapt zijn van de VPRO naar de AVRO.
In de VPRO GIDS van deze week staat uitleg.
Op het plaatje kan geklikt worden.
De VPRO heeft aangeboden het zelf te produceren, of te helpen bij het opzetten van een eigen productiemaatschappij, maar zij kozen voor Talpa.
En als Talpa het produceert eindigt onze samenwerking, aldus de VPRO.
Sommigen onder u zullen me wel weer een communist noemen, maar ik vind zulke hoge lonen echt absurd.
Ik vind het dan ook goed dat de overheid ingrijpt.
De overheid zou ook de telefoonaanbieders moeten aanpakken.
Concurrentie werkt niet.
Als de ene aanbieder ineens per minuut gaat afrekenen in plaats van per seconde, en alle andere aanbieders volgen...
Tja.
De nieuw te vormen regering gaat het fileprobleem oplossen, en tegelijkertijd ook het opvoedprobleem!
Ze gaan kinderopvang zo duur maken dat alleen de allerrijksten dat nog kunnen bekostigen.
Dus alle vrouwen blijven weer lekker thuis, om de kinderen netjes op te voeden.
Manlief verdient de kost, en kan naar zijn werk over een halflege weg, omdat vrouwen er niet meer over hoeven.
En er zijn altijd mensen thuis als de schilder langskomt, zo staat die nooit meer voor een gesloten deur en is er altijd koffie!
Vorige week wilde ik het hebben over een website, maar die lag er toen uit.
Nu ligt die er weer in: http://oorloginblik.nl/
Deze website geeft een beeld van Nederland in de periode 1933-1950 zoals gezien door amateur – en professionele filmers. Het leven tijdens de oorlog, bekeken door de lens van de camera, nu online.
De thema's hieronder kunt u zien als een soort wisselexposities. Het openingsthema wordt gevormd door de integrale versies van de films die u op 16 september bij 'Andere Tijden' kon zien. Films die bij mensen thuis, op zolder en in oude blikken, werden gevonden.
Nu kwam ik maar liefst twee filmpjes tegen over Winschoten.
Onder andere eentje met deze omschrijving:
Promotiefilm over Winschoten die een indruk geeft van de stad en haar bedrijvigheid. Aan de orde komen oa diverse stadsgezichten; het station en het autobusvervoer; diverse straatbeelden met diverse exterieurs van winkels, uitgaansgelegenheden, kerken en openbare gebouwen; de Winschoter Courant; diverse bankinstellingen; bodediensten; het voortgezet onderwijs; de industrie en tenslotte de druk bezochte jaarmarkt (met oa de verkoop van paarden en vee)
Nu had ik u die film graag laten zien, maar helaas, ik krijg dat niet echt rechtsreeks gelinkt.
En ze hebben geeneens een youtubekanaal, en men moet per se quicktime hebben, anders is er niks te zien.
Beetje jammer.
Wel kwam ik er nog achter dat de Winschoter filmpjes hier vandaan kwamen http://www.gava.nl/
Dus ik ben weer vele uren zoet!
Update: u kan natuurlijk ook andere plaatsen opzoeken of weet ik veel wat.
U te waarschuwen over de gevaren van afleiding tijdens het rijden.
Op de website vindt u informatie over de risico’s en tips voor verantwoord gebruik van elektronische apparatuur tijdens het rijden.
Dat las ik allemaal op de website van de rijksoverheid, en er staan nog meer campagnes.
Ik kan me niet voorstellen dat een hufer die pagina bekijkt, laat staan de test doet.
En nette rijders hoef je niet te overtuigen.
En datzelfde geldt ook voor alle andere campagnes.
Compleet zinloos, geldverslindend.
Dit alles in het kader van Postbus 51.
En Nederland zou Nederland niet zijn als er nog een organisatie was, maar dan geheel los van de overheid.
En dat heet Stichting Idieele Reclame, ook wel SIRE.
Het doel van SIRE is om onderwerpen, die voor de samenleving van belang zijn, maar niet (afdoende) behandeld worden, onder de aandacht te brengen en bespreekbaar te maken.
De stichting doet dit door middel van ideële reclame dus niet via commerciële reclame.
Ze wilden het commerciële middel van de reclame ook een maatschappelijke aanwending geven.
Waarschijnlijk dus reclamemensen die zich schuldig voelen dat ze het volk zo verneuken en nu toch iets goeds willen doen.
Naast hun eigen website levert dat ook nog eens een boel aparte websites op:
Het schijnt dat er bezuinigd moet worden, maar natuurlijk niet op de kunst en de cultuur.
Maar ja, het volk heeft gekozen.
Maar goed, niet geschoten is altijd mis.
Deze prinsjesdag was wel de meest zinloze ooit.
Hoewel, misschien is het al wel vaker voorgekomen dat er een demisionair kabinet bezig was, in afwachting van een nieuwe regering, en dat toch de derde dinsdag van september opeens daar was.
Prinsjesdag is bedoeld voor de troonrede.
De regering laat het land dan weten wat de nabije toekomstplannen zijn.
Maar dat kan ook wel zonder al die poespas.
En dit keer leek het me verstandiger om het maar uit te stellen, en de poespas meteen daarbij ook maar af te schaffen.
Nederland zou een land moeten zijn zonder traditie`s die alleen bestaan vanwege de traditie.
Het kan allemaal veel vlotter en informeler.
Net als elk jaar hoopte ik ook nu weer dat het heel erg ging plenzen in Den Haag, en dat de paarden enorm op hol sloegen.
En ik hoop tevens dat niemand ooit nog een hoed draagt.
Maar helaas, dat was weer allemaal niet het geval.
Wat heeft deze dag ons wel gekost?
Al die hotemetoten die tijdens hun dure werktijd allemaal tijd zaten te verdoen. (en daar zijn er nog veel meer van)